Co jste vždycky chtěli vědět a báli jste se zeptat

Fotoalbum tématu (1022) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
if5
511 příspěvků 7.10.21 23:06

@giuliettka No jo, třeba bezkofeinovou Columbii mají jenom na váhu, takže si ji nechávám pomlet. Té spotřebuji kvanta, je dost návyková…

Vinca_minor
2991 příspěvků 8.10.21 08:59

@giuliettka Já přemýšlela nad řetězcem, který si praží svý kafe:)

radmila.k
169 příspěvků 9.10.21 19:40

Poprosím o radu. Vypisuji vstupní formulář před letem do Vídně a nemůžu se proklikat přes tuto hlášku. Nějak to nechápu-pokud jsem očkovaná, nemusím se registrovat?

Příspěvek upraven 09.10.21 v 19:44

radmila.k
169 příspěvků 9.10.21 19:42

Odkaz mi poslala turecká letecká společnost(letím z Antalye). Z letiště pojedu hned do ČR, tak jsem myslela že budu vyplňovst jen český vstupní formulář, ale asi ne.

Porkpiehat
3013 příspěvků 12.10.21 09:31

@Jordaan Dočítám zpětně MP, tak se musím podělit o francouzské hodnocení školáků.
Ve Francii je základní škola rozdělena na první a druhý stupeň, u nás jsou to dvě nezávislé školy s dvěma různými řediteli, jinde mohou být ve stejné budově, ale stále jsou to dvě různé školy. A na tom druhém stupni (je to celorepublikové) usoudili, že číselné hodnocení je pro děti traumatizující, tak to nahradili barvami. Takže hodnotí červenou, oranžovou, modrou a zelenou. A první stupeň se tomu musí také přizpůsobit. Naše paní učitelky na prvním stupni jsou ale odbojní Galové, takže sice občas použijí barvičky (u nás je to červená, oranžové, světle zelená, tmavě zelená), ale i číselné hodnocení (dřív, v předbarvičkovém období, se používal k hodnocení poměr správných odpovědí vůči celkovému počtu, třeba 15/20 (dvacetina byla nejčastější poměr), 7/10 atd.), takže pokud třeba mají napsat šest slov, tak hodnocení bude třeba 6/6 (vše správně) nebo 4/6 atd. Na rodičáku nám to vysvětlila paní učitelka z páté třídy, že jak má asi čtyřmi barvičkami zhodnotit skutečný výsledek.
Pak se ještě u nás používá tradiční slovní hodnocení psáno ve zkratkách TB (velmi dobře), B (dobře), AB (docela dobře), Vu (viděno = nestojí to ani za hodnocení :-D). Také se může použít „A revoir“ (zopakuj si to). Aby učitelky motivovaly, tak používají i Bravo! nebo přidávají smajlíka. Zrovna tak přimaluje šklebícího smajlíka, když se něco nepovede. Třeba smajlíci mi přijdou daleko lepší než nějaké barvičky.

Dlouhé čekání na výsledky opravených písemek považuji také za demotivující. Na gymplu jsme měli spolužáka, který často pobýval v nemocnici, tak pro něj učitelé připravovali speciální písemky. Navíc jsou děti, které se kvůli písemkám dost stresují a fakt, že neznají výsledky třeba dva týdny, jim může způsobit i zdravotní problémy (zažívací problémy, bolesti hlavy atd.). Jestli jsi to se školou ještě neprobírala, tak tenhle fakt můžeš nadhodit.

MP blanka
2958 příspěvků 12.10.21 10:22

@Porkpiehat : to farebné hodnotenie ma teda zaujalo. To sa skutočne používa aj na druhom stupni, teda pri 14 ročných deťoch? Aby neutrpeli traumu z poznania, že niečo sa im podarilo a niečo nie? Chápem správne, že tie farby majú negatívne hodnotenie zjemniť? Má to byť pre žiaka, ktorý nezvládol prácu, niečo ako pofúkanie bebíčka? Veď aj to farebné hodnotenie má mať zrejme ten istý účel, teda zhodnotenie práce, snaženia, usilovnosti nie? A aký to má potom zmysel, keď aj jeho neúspech sa takto vlastne akosi obchádza a nepomenuje priamo? Takto sa mimochodom pripravujú deti pre „ skutočný život “? Že sa neúspech bude bagatelizovať, aby neutrpela dušička? Ako potom môžeme chcieť, aby sa deti viacej snažili? U nás bola jednotka vždy jednotka, a dieťa bolo na každé také ocenenie svojej práce hrdé, za päťku sa hanbilo, a také hodnotenie mala žiaka motivovať k väčšej usilovnosti / viem, nebolo to tak vždy a u všetkých /.Možno sa teda teraz budú rovnako hrdiť i farbou - ale aký to má potom zmysel, keď iba jedno nahradí druhé? Tak sa mi vidí, že tie časté školské reformy / aj u nás / sú výsledkom snahy teoretikov opodstatniť svoju pracovnú pozíciu, nech to stojí, čo to stojí.
Máme vo Francii 14.ročných vnukov, dcéra sa zatiaľ o niečom takom nezmienila, musím sa spýtať.

Oveeec
3065 příspěvků 12.10.21 10:31

Myslím, že nahrazení barvou nakonec moc platné nebude, je to sice mírnější, ale nakonec si člověk stejně zvykne, co co znamená, a vytvoří si takový podmíněný reflex. Takže i kdyby používali barvy nebo třeba trojúhelníky a kolečka, tak si prostě dítě zvykne, že trojúhelníček je průšvih a zatrne mu stejně, jako když vidí třeba trojku, myslím si. Nám zatrne při pětce, jsou země, kde dětem zatrne při jedničce, protože nejlepší je pětka nebo šestka.
A jakkoli si myslím, že slovní hodnocení je fajn, není přece nic špatného vědět, kde se zhruba pohybuju, jestli v průměru, nad ním nebo pod ním, a kombinovala bych to.

Porkpiehat
3013 příspěvků 12.10.21 16:00

@MP blanka Ještě děti nemám na druhém stupni, tak vycházím z toho, co mi řeknou jiní rodiče, učitelka nebo co se dozvím na internetu. Nedělám si iluze, že na různých školách druhého stupně se známkuje i normálně.
Starší syn je na prvním stupni (v páté třídě), v sešitě má normální hodnocení čísly nebo slovními zkratkami. Teď psal dvakrát písemku z dějepisu a tu měl ohodnocené vždy tmavě zelenou (tj. nejlepší známkou). Domnívám se, že učitelky hodnotí barvami u důležitých písemek, ale bokem si hodnotí podle svého, aby mohly lépe vyhodnotit v pololetí a na závěr roku, jak dané dítě pracovalo.

Zkuste vyzvědět, jak je to u vašich vnoučat, zajímalo by mě to. Dnes večer se uvidím s jednou učitelkou z prvního stupně a další je vychovatelkou z MŠ. Jestli nezapomenu, tak se zeptám, jaké mají zkušenosti z jejich škol a hlavně u jejich dětí. Jedna má čtyři děti školou povinné, druhá už má děti velké. Pak tam bude ještě jedna, která má sedm dětí, tak k tomu také bude mít co říct.

Porkpiehat
3013 příspěvků 12.10.21 16:12

@Oveeec Já jsem si říkala, jaký je rozdíl v tom hrozit se ze čtyřky či pětky a vypěstovat si averzi vůči červené a oranžové barvě?

Nevím, jestli jste viděla ten článek, kdy dostal třeťák dvakrát podtženou pětku kvůli tomu, že zapomněl za všemi větami udělat tečky. V tom přípědě je podle mě jedno, jestli má pětku nebo obrovský červený puntík, který se propije ještě přes dvě stránky. Ta křivda je stejná bez ohledu na hodnocení. Myslím, že o stupeň snížená známka a přidaný mračící smajlík by udělal víc užitku. Za nás byla chybějící tečka také hrubka, dodnes si vzpomínám na to, jak jsem na druhém stupni napsala příšerně dlouhý diktát bez chyby a za poslední větou jsem zapomněla tečku. Takže jsem měla také nárok na přimalovanou obrovskou červenou tečku výrazně dvakrát podtrženou a celkové hodnocení za dva. Asi bych tu dvojku i strávila, kdyby ta chyba nebyla tak extrémně zdůrazněná. Ale naše češtinářka byla dost životem zahořklá, tak to přesně odráželo její chování vůči dětem.

Oveeec
3065 příspěvků 12.10.21 16:24

@Porkpiehat Četla jsem jenom titulek. To člověk nepochopí, co někoho k takovému chování vede. Jestli dítě napsalo diktát dobře, tak ho snad ohodnotím za to (hlavně jestli zvládlo probíranou látku) a na tečky ho upozorním mimo, pojala bych to jako téma samo o sobě - ukázala bych jim příklad, jak je těžké orientovat se v textu bez teček, něco jako jsou takové ty vtipné příklady u čárek (Pojďme jíst, děti X Pojďme jíst děti; Popravit, ne poslat do vyhnanství X Popravit ne, poslat do vyhnanství).

ertz
1044 příspěvků 12.10.21 16:36

@Oveeec Vaše návrhy by byly tak pro 2. stupeň. Tyto příklady průměrné 7leté dítě nebude chápat. Hlavní učivo v té druhé třídě je asi velké písmeno na začátku věty a tečka na konci + umět tvary písmen (=opis textu). Tam opravdu nejsou gramatické jevy, které si pamatujete z diktátu z 2. stupně. Tím neobhajuju pětku, ale ty tečky jsou zásadnější, než se zdá z pohledu dospělého.

Uživatel je onlinegiuliettka
9062 příspěvků 12.10.21 16:51

@ertz A ja si myslím, že tá 5 bola spravodlivá. Je tá chybajúca bodka chyba? Je. Tak čo tá mater rieši? Buď berme chybu ako chybu a je fuk či je to bodka, alebo zabudnuté vybrané slovo, alebo neznámkujme vobec. Kto potom bude určovať doležitosť chyby? Ak sa to známkuje na počet chýb a je to takto zažité, tak tá mater čo sa rozčuľuje, že jej maznáčikovy neprešli chýbajúce body, je hysterická hus.

Temperance
3339 příspěvků 12.10.21 16:58

@Porkpiehat Jak v praxi vypadá to barevné hodnocení? Na konci práce barevný puntík? To si umím představit ve školce, kde děti ještě neumějí číst… pardon.

Porkpiehat
3013 příspěvků 12.10.21 18:07

@Temperance Známky mívají nahoře vpravo (většinou pod nadpisem konkrétní písemky (jsou předtištěné), vedle to pak podepisují rodiče). Takže místo známky je tam barevný puntík.
Na internetu jsem našla nějaký vzorový test z druhého stupně. Nahoru do čtverečků se zapisuje výsledek podle toho, jak daný úkol zvládl. Děti v naší škole (první stupeň) mají místo těch písmen označující barvy: R - O - B - V, slovní ohodnocení a zakřížkování podle výsledků (teď si to nepamatuji z hlavy, takže překlad možná bude nepřesný): nezvládnuto (ve smyslu učivo) - částečně zvládnuto - zvládnuto - nadprůměrně zvládnuto. Moje děti traumatizované nejsou. Asi proto, že jim učitelky neustále opakují (vím to hlavně o učitelce ze čtvrté a z páté třídy), že mají právo na to se splést, že se teprve učí.

Porkpiehat
3013 příspěvků 12.10.21 18:07

@Temperance Známky mívají nahoře vpravo (většinou pod nadpisem konkrétní písemky (jsou předtištěné), vedle to pak podepisují rodiče). Takže místo známky je tam barevný puntík.
Na internetu jsem našla nějaký vzorový test z druhého stupně. Nahoru do čtverečků se zapisuje výsledek podle toho, jak daný úkol zvládl. Děti v naší škole (první stupeň) mají místo těch písmen označující barvy: R - O - B - V, slovní ohodnocení a zakřížkování podle výsledků (teď si to nepamatuji z hlavy, takže překlad možná bude nepřesný): nezvládnuto (ve smyslu učivo) - částečně zvládnuto - zvládnuto - nadprůměrně zvládnuto. Moje děti traumatizované nejsou. Asi proto, že jim učitelky neustále opakují (vím to hlavně o učitelce ze čtvrté a z páté třídy), že mají právo na to se splést, že se teprve učí.

Oveeec
3065 příspěvků 12.10.21 18:35

@ertz Je to prý třeťák, ale máte pravdu. Zaujalo mě, že, jestli tomu dobře rozumím, čím menší dítě, tím důležitější tečky? :) Jakože pravopisné jevy se zatím neberou a jde o to umět prostě napsat, co se mu diktuje (včetně tečky)? Zase jestli je to dítě takhle malé, tak mi ta pětka přijde ještě brutálnější. A myslíte, že by nepobrali ani ukázku toho, jak špatně se čte text bez teček?

ertz
1044 příspěvků 12.10.21 19:37

@Oveeec Omlouvám se - chyba ve věku. Uvědomte si, že v 1. a 2. třídě se učí psát - takže chyba je např. když písmeno není na řádku - vznáší se lehce nad ním (tak píšu já, netrefím se přesně na řádek :-)) nebo nemá přesný tvar. Postupně se klade důraz na gramatická pravidla - velké písmeno na začátku a tečka na konci. Pak třeba tvrdé a měkké souhlásky, vyjmenovaná slova. I tu tečku ty děti musí někdo naučit a naučí se to tím, že to mockrát budou opakovat. Ne že to jednou vysvětlíte, oni to pochopí a je hotovo. Takže v určitém ročníku je tečka na konci věty zásadní chyba a v jiném se řeší spíš s/z, velká písmena, y/i a tečku na konci asi berou jako přehlédnutí.
Taky si myslím, že matka reagovala nepřiměřeně a nepomůže to ničemu. Měla si nechat vysvětlit, co bylo v tomto úkolu zásadní nebo jestli např. velká písmena na zač. věty jsou polovina bodů a tečky druhá polovina, prostě pravidla hodnocení. Taky rodiče nevidí ostatní děti ve třídě a nemají srovnání s ostatními (typicky řeči o strašně těžkém testu - ze kterého polovina třídy dostane 1, zbytek 2 nebo 3 a je jedna 5).
Bez kontextu bych vůbec nehodnotila, jak přísné to bylo, nevíme, co tomu předcházelo.
Ukázku, jak špatně se čte bez teček, by nepochopili ani mnozí starší. Tu intonaci se taky musí postupně naučit. Pokud se hodně soustředí na to, aby rozpoznal písmena, nemá energii na intonaci nebo obsah.

Oveeec
3065 příspěvků 12.10.21 21:44

@ertz Pravda :) Já už si samozřejmě vůbec nepamatuju, jaké to je, učit se psát, natožpak tečky. Jaká byla reakce matky, nevím, ale hledat si to asi nebudu, zní to, jakože bylo tóčo a já tyhlety internetové demonstrace proti učitelům nemám ráda. Někdy sice člověku zůstává rozum stát, ale i na té naší debatě je vidět, že vy víte, že v určitém ročníku jsou tečky důležité stejně jako v jiném třeba s/z (jste učitelka?), mně to nedošlo. A takhle to s těmi rodiči prostě bývá.

oliviax21
106 příspěvků 12.10.21 22:54

Myslím, že to byl dokonce druhák… Na první pohled mi to přijde brutální, ale bylo by dobré znát kontext - kolikrát už to dítě tuto chybu udělalo, jaké všechny možné způsoby paní učitelka vyzkoušela, aby si psaní teček osvojilo, neupozornila přímo před psaním, aby si děti právě na tohle daly pozor? Možná se jedná o dítě, které má všechno na salámu, a toto je jediný způsob, jakým si učivo zapamatuje. Věřím a doufám, že paní učitelka ví, co dělá, že vyhodnotila, že to dané dítě zpracuje, že se jedná o odolné dítě. Dovedu si představit, že kdyby se to stalo mně, už nikdy bych takovou chybu neudělala, ale asi by mě do smrti psaní každé tečky doslova bolelo.

Porkpiehat
3013 příspěvků 13.10.21 13:53

Pro ty, co ten článek nečetly, aby zhruba věděly o co jde - nemám po ruce ten obrázek, ale věty byly napsané pod sebou. Takže o srozumitelnost textu moc nešlo. Do první věty měl dopsat poslední slovo, postupně se slova ubírala, až poslední věty musel napsat celé sám. Bylo to něco jako
Do košíku jsem dal hrušky (nevím jestli to začínalo vzorem, tak nevím, jestli tam byla tečka nebo ne).
Do košíku jsem dal
Do košíku…

Oveeec
3065 příspěvků 13.10.21 14:40

@Porkpiehat Tak jsem si to nakonec našla a přijde mi to přece jenom hrozné. I když je možné, jak už tu zaznělo, že mohli předtím procvičovat zrovna tohle nebo že s tím má problém opakovaně. I přesto mi to přijde neúměrné. Když vidím to dětské písmo a představím si to úsilí…
(Stejně tak mě ale rozčiluje ten komentář toho Líného učitele. Obecně nesnáším tyhle hrdinské internetové komentáře o tom, jak by tam vlítnul a dopadlo by to špatně a někoho by seřval. I když se to v člověku vaří. )

MP blanka
2958 příspěvků 13.10.21 17:17

@Porkpiehat - Preverila som, ako sú hodnotení žiaci na škole, kam chodia naši vnuci / predmestie Paríža /. Ide o pomer dosiahnutého z najvyššie možného, a aj to hodnotenie písmenami, tak ako ste to už napísala vy. Niekedy učiteľ dopíše aj slovné hodnotenie, ale to skôr ako povzbudenie, napr. dobre si to zvládol! O farebných tečkách ešte nepočuli. Prvá reakcia mojej dcéry bol neveriaci smiech.

ertz
1044 příspěvků 13.10.21 17:23

@Oveeec Našla jsem si toho Líného učitele - opravdu se vyjádřil jako hulvát a s učitelkou, která to možná přehnala, si mohou podat ruce. On působí jako člověk, který se veze na módní vlně a rýžuje. Takových vln už jsem zažila - environmentální, finanční gramotnost, práce s textem, volba povolání, drogy, závislost na internetu. Několikahodinová školení o ničem, plná prázdných frází a motivačních keců. Top byl úředník z ministerstva - „není problém, že má každá škola jiný program. Dítě, které se přestěhuje, se to prostě doučí samo.“ Tak určitě. Takže už tehdy existující rozdíly mezi školami se prohloubily.
A jen pro (hořké) zasmání: Známá je češtinářka a děti v diktátu nepsaly tečky na konci věty, i když intonovala jako o život. Tak na konci věty říkala „konec věty“. Samozřejmě to někteří doslova psali do těch vět. (6. třída).
A ti rozhořčení rodiče a veřejnost se budou za 5 -10 let rozčilovat, proč jsou ti jejich mladí zaměstnanci tak neschopní a nic je ve škole nenaučili.

BeKaa
693 příspěvků 13.10.21 18:37

Souhlasím s tím, že gramotnost jde celkově dolů. Hledali jsme do práce asistent/ku ředitele, požadavky - umět napsat dopis, aspoň základní znalost AJ + základy MS Office.
Z 20 slečen a 2 mužů neuměl excel použít ani jeden, hrubky v krátkém dopisu minimálně polovina, angličtina tristní skoro u všech a všichni tvrdili, že všechno z toho ovládají.
Sebevědomí tedy neskutečné, ale znalosti katastrofální.
Celkově si myslím, že „biflování“ aspoň na 1.stupni ZŠ dětem neublíží, ale dá jim dobré základy k pozdějšímu používání logiky. V tom mi vadí třeba matematika podle Hejného, děti se sice naučí logicky přemýšlet, ale co z toho, když neumí počítat, protože bez tabulky násobilku neumí.

Temperance
3339 příspěvků 13.10.21 18:59

@BeKaa Kromě toho - někde jsem četla (pokud to bylo tady, tak se omlouvám), že „biflování“ u mladších dětí je nutné pro správný rozvoj schopností mozku.

Stránka:  « Předchozí 1 2107 2108 2109 2110 2111 2112 2113 2114 2115 2116 2117 Další »
Váš příspěvek

Dárek, který ocení? Tričko pod košili, které nepropotí

Pokud nevíte, čím obdarovat vašeho muže, napovíme – tričko pod... Celý článek

Články z Expres.cz

Pražský fenomén beer bikes: Stížnosti se množí ze všech stran, policie je bezradná

Beer bike neboli pivní kolo jistě už alespoň jednou spatřil každý, kdo...

Rodí se další legenda: Mikolas jde ve stopách Gotta, z Eurovize má větší šance

Zpěvák Mikolas Josef (22) se postaral o neuvěřitelný úspěch. Ve světové...

Poslední článek:
10 módních specialit českých mužů

Autor: Matouš

Máme několik ryze českých skvostů... čím perlí pánská móda a „vkus“? Celý článek