Reaguji na poznámku, která se objevila v diskuzi „Nákupy ve Vídni“.
U hezké kabelky italského výrobce módní znalkyně ironicky poznamenala,
že se jedná o fake značky Hermes. Ale lze to označit za padělek? Sama mám
zájem o italskou no name kabelku za cca 2 500 Kč, která nezapře inspiraci
„birkinkou“. Ale prodejce nikde netvrdí, že se jedná o kabelku Hermes.
Ani já to nikde nemíním tvrdit, kabelka se mi prostě líbí. Je lehké
říct - takové kabelky nikdy nekupovat! Kromě ikonických kabelek, které
znám i já jako laik, existují desítky dlaších, které slouží jako
inspirace řadovým výrobcům. Klidně se může stát, že po koupi kabelky,
o níž nebudu tušit, co bylo její předlohou, budu ve společnosti módních
znalců (nebo snobů) vystavena úšklebkům.
Vyhnout se tomu nedá ani u jiného zboží. V Espritu (Avion Ostrava) jsem
viděla kopii „družičkovských“ šatů Pipy Middleton. Neříkam
falzifikát, protože mají trošku odlišné rukávky, ale každý je
bezpečně pozná. Kde tedy existuje ta hranice mezi padělkem a inspirací? Co
si mohu dovolit koupit a co už je terčem posměchu? Díky.
Fake vs. inspirace
Lado v tomhle případě s onou kritičkou souhlasím,bylo by jiné kdyby
si tu kabelku koupila paní z Horní Dolní která to H od Hermes nikdy
neviděla.
I když v případě autorky tohoto blogu si myslím že Hermes zná jen
z internetu,ale zná.
V jejím případě je to dle mého názoru totéž jako kdyby si koupila fake
LV monogram jen místo písmen s kolečky a čtverečky, totéž jako když
nachytáte slavného bojovníka s obezitou a zastánce zdravé stravy ládovat
se párkem na Václaváku před Korunou.
Příklad : firma Lewi Strauss z vás džíny neserve protože to jsou džíny. Pokud ale budou mít cvočky a cedulku s jejich značkou a nebudou jejich výroby zabaví je prodejci .
Mně se třeba líbí Alma Epi od LV, ale nechtěla bych ji, ani kdybych si ji mohla dovolit. Chtěla bych jen kabelku tohoto tvaru. Už jsem přemýšlela o brašnáři. Na názoru okolí mi totiž nijak nesejde.
Cinkitoo ha detto : Mně se třeba líbí Alma Epi od LV, ale nechtěla bych ji, ani kdybych si ji mohla dovolit. Chtěla bych jen kabelku tohoto tvaru. Už jsem přemýšlela o brašnáři. Na názoru okolí mi totiž nijak nesejde.
Uplně stejně na tom jsem s Passydrží mě to už třetím rokem, a co jsem ji viděla naživo, tak je to ještě horší
A ještě k těm „kopiím“ šatů. To samé bylo i s těmi, které měla Kate při zásnubách (ty modré), do dvou měsíců byly v Anglii v každém druhém řetězci. Se svatebními to bylo to samé v bledě modrém. Pokud na výrobku nejsou falešné značky, tak to jako falzifikát neberu.
Tak mně osobně na ní vadí třeba to zlato. Líbí se mi ten „čárkovaný“ povrch, ale asi bych nechtěla být tolik nápadná. Pravdou je, že třeba na té v čokoládové barvě se to tak nějak ztratí a moct si ji dovolit, asi bych právě nad touhle barvou uvažovala. Ale to zlato mi prostě vadí na všem.
Rahjo, i kdybych na to měla, tak by mi přišlo šílené dát třicet
tisíc za kabelku. Sehnat koženou kabelku v podobném stylu do čtyř tisíc,
tak budu náramně spokojená, kvůli značce se mi nelíbí.
Sarah Burton se podle všeho mohla silně inspirovat svatebními šaty Grace
Kelly. A taky nikdo neříká, že je kopírovala. Jsou prvky které se
v různé tvorbě a době opakují, na které nikdo nemá patent. Když někdo
bude vyrábět podobné šaty a tvrdit, že jsou z dílny Sarah Burton, pak to
bude falzifikát a bude to trestně postižitelné, ale když jsou to šaty
v podobném stylu? Copak nesmí sukni s efektem motýlých křídel vyrábět
a prodávat už nikdo jiný než Blanka Matragi?
Rahja: přesně kvůli výrobcům oblečení se zavedl před pár lety tzv.
neregistrovaný průmyslový vzor (unregistered community design), který
chrání design jakéhokoliv výrobku proti napodobování po dobu 3 let,
byl-li výrobek poprvé ukázán veřejnosti na území EU. Nicméně se musí
prokázat, že napodobování bylo cílené a napodobovač o původním
výrobku věděl. Jinak někteří výrobci oděvů a doplňků si nechávají
vzhled svých výrobků registrovat jako registrované průmyslové vzory
(industrial design, registered community design, design patent v USA), to je
lepší ochrana, protože ty rejstříky jsou veřejné a nemusí se tudíž
prokazovat, že napodobovač o původním výrobku věděl, neb měl vědět
o tom průmyslovém vzoru. Než autorské právo, používají se v obdobných
případech kromě výše uvedeného v praxi spíš nekalosoutěžní
ustanovení (parazitování, napodobování).
Za sebe můžu říct, že si vědomě nekupuju věci napodobující nějaký
slavnější výrobek, už proto že ty často napodobované výrobky jsou
obvykle něčím výrazné a tudíž se mi špatně kombinují, jsou moc
dominantní, nebo nesou nějaké výrazné logo, a to taky nemám ráda. Ale
nemůžu vyloučit, že jsem si něco takového nekoupila nevědomky, přece jen
tu módu a „velké značky“ zas tak moc nesleduju. Na kabelky typu „birkin
bag“ jsem zrovna včera koukala v Kotvě a říkala jsem si, že se než bych
se do té tašky prokopala pokaždé, když chci vytáhnout peněženku nebo
kapesník nebo klíče nebo mobil, trvalo by mi to věky
Myslím, že Hermes staví spíš na servisu a exkluzivitě a kvalitě
provedení než jen na designu, takže kdybych o tašku inspirovanou birkinkou
(od jiného výrobce, bez loga Hermesu) stála, klidně bych si ji koupila.
Podobných kabelek je mraky.
Zrovna nad koupí nějaké kabelky, která by byla tvarově podobná
birkince, jsem nedávno uvažovala, ale taky pořád nemám jasno v tom, jestli
to, co chci, je nebo není fake. Něco jako birkinky jsem viděla už
i v Humanicu, jen menší, hubenější a to zapínání taky nebylo úplně
stejné, takže výrobci zřejmě nešlo o stvoření kopie, ale na druhou
stranu bych se nerada zařadila mezi pindulíny s fejkem LV/Gucci/whatever na
předloktí. Úplné morální dilema.
Ano, to je druhá věc. „Moct si to dovolit“, tak ty peníze stejně radši dám za dovolenou nebo nějakou užitečnější věc. Holt jsem vychovaná ke spořivosti a toho mě asi nezbaví ani peníze.
Tak určitě je rozdíl mezi zjevnou napodobeninou (většinou řvoucí
nedokonalým zpracováním) a výrobkem inspirovaným tou kterou věcí. Další
věc je, že člověk prostě nemůže obsáhnout celý trh, aby se obloukem
vyhnul koupi nápodoby čehokoli… takže se může opravdu klidně stát, že
budete vlastnit „napodobeninu“ čehosi, jehož originál jste do té doby
nespatřili, ač jste na webu prolezli kde co…
Mě se tohle stalo u lampy - mnoho časopisů o bydlení má v interiérech
vélikou obloukovou lampu s mramorovým kvádrem-podstavcem (orientovaným na
výšku). Tak jsem tento typ usilovně sháněla (ptala se i různých
diskusích!) a dávno poté zjistila, že jde o designovku z r. 1962 a že
originál se jmenuje Arco a dělá to (mě tehdy zcela neznámá) firma Flos a
že v ČR stojí 46.500,– Kč! I přes to mám „svou“ lampu ráda.
Pokud mohu navázat, poznámku k „fake od Hermese“ v diskusi o Vídni jsem
rovněž zaznamenala (autorka T, čas 18/Lis/2011 at 09:11), mělo
jít o tuto červenou kabelku http://modnipeklo.cz/…1/wien27.jpg
Nechtělo se mi tam ale už reagovat. Teď koukám, že ten komentář je skryt
kvůli negativům.
K tomu bych jen uvedla - od zn. Hermés jsem znala (z obrázků, doposavad
jsem u nich nebyla) pouze kabelky Kelly a Birkin, nyní jsem shlédla
i aktuální web Hermés a zrovna nic blíže (designové prvky, poměr
výška/šířka) nepřipomíná kabelku z Adina obrázku. Obě mnou zmíněné
Hermésky mají typický vodorovný pásek, vprostřed rozdělitelný (a
s očkem pro zámeček); u typu „Birkin“ zmíněný pás prošpikovává
kabelku viditelně i z boků, uši má vždy zjevně přišité zpředu
(nikoliv shora) např. http://www.hermesbelts-hermes.com/…20birkin.jpg
a kabelka „Kelly“ zase má vpředu klopu, tvar lichoběžníku a jinou
konstrukci ucha http://www.bayareabags.com/…ly-bag-1.jpg
. Logo Hermés na sponě kabelek - tvar „H“ se přiznám že jsem na
obrázcích neviděla nikde (na sponě u opasků mají H - patkové písmo).
Tak jsem dost na rozpacích, o čem to ta pisatelka „T“ vlastně jako
o faku psala. Fake si představuji rozhodně jinak.
Dnes jsem courala u vietnamců a všimla jsem si, že tam mají vážně dost pěkné kabelky. Tak jsem přemýšlela, jestli to jsou fejky nějakých známých značek, které já absolutně neznám a jestli by mě peklo pohltilo, kdybych si nějakou koupila:) (vtip)
No ale vážně, asi si zítra pro nějakou z nich zajdu.
@MP Meri Taky jsem si
všimla, barevné, jednoduché, hezké, fejky to snad nejsou a dokonce
nevypadají hůř, než kabelky z řetězců. Pro nějakou se taky chystám a
věřím, že v pekle kvůli tomu hořet nebudu
@any2 Ano, a narozdíl od řetězců i odpovídá cena. Za kus umělotiny prostě zaplatíte odpovídající částku.
Minule jsem sbírala bradu na zemi, protože to, co chtějí v řetězcích za obyč kabelku z polyurethanu, to je normální nehoráznost.
Momentálně potkávám nejvíce dámiček s faky značek celine, givenchy a hermes. (Mimo nejoblíbenější LV)
Dnes jsem byla ve frontě neurvale nabrána velmi nepodařeným fejkem LV. Poznala jsem to i já, a to je co říct.
Ja jsem dnes navstivila trznici v polsku a jak jsem tam dlouho nebyla, tak jsem z toho vseho byla jak v jirikove videni. Na druhou stranu polky asi neznaji sofshelky. No, nakoupila jsem krovky a cesnek a jela jsem domu
@Mylady2 hlavne je des bes, jak se dopousti padelani retezcove znacky! Nedavno jsem videla boty v HM se stejnym podpatkem jako dela Dior (takove to mrizkovani)… Hnus
@Mylady2 No já se v tom nevyznám, ale u té birkinky by rozdíl nepoznala, kdyby byly obě z kůže.
