Teda rozjíždění do kopce mě zaujalo. Já jsem teď dokončila
autoškolu, ve které jsem jezdila se dvěma auty - oktávkou a loganem a teď
jezdím naším autem - 10 let starým focusem. A všude se do kopce
rozjíždí stejně - spojka do záběru při zařazené jedničce a pomalu
přidávat plyn. Vtip je v tom, že když je spojka v záběru při zařazené
rychlosti, tak auto stojí na místě a necouvá, i když není noha na
brzdě
Pro řidičky
@Normálnítřicítka
akorát co po tu dobu, než je spojka v záběru? buď je vzadu místo a kousek
couvnutí nevadí, nebo je potřeba při tom stát na brzdě a zavčas
přešlápnout jak píše Sekhmet, nebo jednou nohou na obou pedálech,
případně tu ruční (což se mi zdá nejsnazší, pokud tedy ta ručka
funguje jak má).
v autoškole mě to teda nikdo neučil, dostala jsem to za domácí
úkol:-)
Taky při rozjíždění do kopců nepoužívám ručku, rozjíždím se přes spojku v záběru a nikam necouvám, ani nemusím zběsile přešlapovat.
S nohou na brzdě sešlápnu spojku do záběru a pak v klidu bez nějakého spěchu brzdu pustím a pomalu dávám plyn. I když plyn dávat nebudu a nebudu mít nohu na brzdě, tak auto se spojkou v záběru prostě necouvne.
@Normálnítřicítka
jasně, to jsem špatně pochopila, se spojkou v záběru brzda není
samozřejmě potřeba, ale předtím určitě jo:-) někdy i ta ruční, třeba
při startování auta (bez automatické převodovky) parkujícího v kopci.
auto se špatně seřízeným volnoběhem a/nebo studené může chcípnout
i tak. pokud občas neřídíte „vraky“, pak má pro vás tato informace
ovšem nulovou hodnotu;-)
dokonce jsem chvíli dumala nad tím, jestli teda dámy v kopci stojí jen na
spojku, třeba celou červenou:o)))
rychle přešlápnout=bleskem odjet, nezavazet a netýrat tu spojku dýl než
je nutno.
@viktorka_od splavu No ne, na červenou přece vyřadím na neutrál a spojku pustím, přece na ní nebudu stát pět minut. Něco jiného je jedna komplikovaná křižovatka v Praze, kterou pravidelně projíždím, tam jsem vytrvale ve střehu a čekám na tu chvilku, kdy bych se tam vecpala, většinou to čekání trvá tak kolem 10 minut a více a celou tu dobu stojím na spojce (chuděra spojka), protože než bych zařadila, byl by okamžik O v čudu a mne by čekalo dalších deset minut číhání.
Nečetla jsem celou diskusi, jen první stránku, ale hned po přečtení
úvodního příspěvku se mi vybavila kniha The Invisible Gorilla
(v češtině teprve vyjde), kde autoři (profesoři psychologie Chabris a
Simons) píší mj. o iluzi pozornosti, jíž podléhají
lidé, kteří mají klamný dojem, že zvládnou dělat víc věcí najednou (a
všechny dobře). Jedním z příkladů je i telefonování za volantem,
u něhož je mimochodem úplně jedno, jestli máte hands-free nebo držíte
přístroj v ruce. Nejde o tu ruku, nýbrž o kapacitu mozku (resp. kapacitu
pozornosti), která je limitovaná a která se v tu chvíli musí dělit mezi
sledování provozu + ovládání vozidla a vyřizování hovoru, přičemž
telefonický hovor vytěžuje kapacitu pozornosti mnohem víc než např. hovor
se spolucestujícím.
Ano, my ženy zvládneme možná míchat těsto na vánočku, telefonovat
s matkou, hlídat dítě, aby nekreslilo po ubruse, a ještě přitom sledovat
film v televizi, ale to jsou činnosti, jež s sebou nesou jen minimální
riziko. Ale řídit motorové vozidlo v silničním provozu, to je činnost,
která vždycky trochu smrdí krchovem, i když se na ni člověk stoprocentně
soustředí.
Když člověk dělá víc věcí najednou, nedělá žádnou pořádně,
protože - opakuji se, já vím - kapacita pozornosti je omezená (od přírody,
u každého člověka) a člověk musí tu pozornost vždy rozdělit mezi
všechny činnosti, které právě vykonává.
Prosím proto všechny řidiče, aby za volantem věnovali veškerou kapacitu
své pozornosti pouze řízení vozidla a okolnímu provozu. Protože jak víme
všichni z „černé kroniky,“ mnohdy stačí jen sekunda, ba i zlomek
sekundy… a spousta lidí by pak dala nevímco za to, aby mohli vrátit čas,
ale čas nevrátí nikdo, a ty zbytečně vyhaslé nebo jakkoliv zničené
životy taky ne. A na počátku většinou stojí nějaká blbost, jako že
řidič chvilinku věnoval pozornost něčemu jinému - přelaďoval rádio,
zapaloval si cigaretu, upíjel z kelímku kafe nebo kousal do bagety… Takže
ještě jednou prosím, mějte neustále na paměti, že lidská pozornost má
omezenou kapacitu a představa, že můžu (dobře) dělat víc věcí najednou,
je jen iluze. Dík.
@Karin píše: …Jedním z příkladů je i telefonování za volantem, u něhož je mimochodem úplně jedno, jestli máte hands-free nebo držíte přístroj v ruce. Nejde o tu ruku, nýbrž o kapacitu mozku (resp. kapacitu pozornosti), která je limitovaná a která se v tu chvíli musí dělit mezi sledování provozu + ovládání vozidla a vyřizování hovoru, přičemž telefonický hovor vytěžuje kapacitu pozornosti mnohem víc než např. hovor se spolucestujícím…
S tímto naprosto souhlasím. Vyjímečně jsem, z titulu mého zaměstnání, nucen telefonovat i za jízdy. Dělám to velice nerad, ale v tomto případě jde o čas opravdu hodně, leč hovor odmítnout nemohu a po ukončení hovoru si zpětně uvědomuji, že z protelefonované cesty si pamatuji minimum a tudíž jsem se jí plně nevěnoval. A ani nevěřím, že to někdo jiný dokáže. Pokud tvrdí, že ano, tak lže i sám sobě.
@Karin, @Jirkátor, obávám se,
že ti, co tak rádi (nebo celou dobu jízdy) v autě telefonují, budou
tvrdit, že je to nijak neomezuje - nemá to vliv na jejich řízení.
Samozřejmě, že má.
Beru v autě jen nejnutnější a velmi krátké telefony (např. že jsem na
cestě, mám malé zdržení, za chvilku budu na místě). Když to vypadá na
delší hovor, řeknu jen, že zavolám později, nebo si na telefon
zastavím.
Nejsem si jistá, jestli pro dost lidí není navigace ještě horší odpoutávač pozornosti. Nezřídka se setkávám s řidičem, který najednou nečekaně extrémě zpomalí, jede hodně nejistě nebo zastaví bezdůvodně uprostřed křižovatky, a následně zjistím, že „čumí“ do navigace a hledá cestu, okolí přitom nevnímá vůbec.
Já za volantem vůbec telefon neberu. Já to prostě neumím, dělat dvě
věci najednou. Když je náročnější dopravní situace, tak i vypínám
rádio a odmítám se bavit se spolucestujícími , abych se mohla stoprocentně věnovat provozu a
řízení.
Myslím, že jakmile si člověk za volantem začne být až moc jistý sám
sebou a svými schopnostmi, tak to smrdí průšvihem.
@Karin já si osobně myslím, že člověk by měl být za volantem zdravě sebevědomý a jistý tím co dělá. Mít ovšem potřebnou pokoru, ale zase nebýt stabilně připo… z každé jen trochu složitější situace, protože v ten okamžik začne sekat chybu za chybou a může to stát více než plechy
@TinkaH : stabilní
připosranost, stres nebo nervozita je samozřejmě jen další zdroj rizika,
v tom se patrně shodneme. Já říkám jen to, že člověk by si měl být
vědom svých reálných schopností a svých hranic. Sice nemám k dispozici
žádná statistická data, ale soukromě tipuji, že nehody způsobené
připosraností nebývají tak fatální a nákladné jako nehody způsobené
lidmi, kteří si příliš věří a přeceňují svoje řidičské schopnosti,
svoji mentální kapacitu nebo technické a fyzikální možnosti svého
vozu.
Možná máte z mého příspěvku dojem, že já osobně jsem ve
složitějších situacích nervózní (připosraná), možná to tak
vyznělo… ale já jsem chtěla říct spíš to, že jsem si pouze
realisticky vědoma svých limitů, a podle toho řídím. Nebývám nervózní,
jen přizpůsobuju své chování nárokům aktuální situace a hlavně svým
schopnostem (to ostatně nařizuje i legislativa).
Použila jste adjektivum sebevědomý. Rozložte si to slovo.
Sebevědomí. Vědomí sebe. Uvědomování si sebe sama. Stav, kdy si člověk
je vědom toho, jaký je.
Když vím, že plkání se spolujezdcem mě rozptyluje, tak prostě
raději mlčím, než abych to zbytečně podceňovala a vědomě riskovala…
V tomto smyslu jsem sebevědomá. Řídím tolik let, že už si snad jsem
vědoma svých schopností i limitů…
A vámi zmiňovaná pokora patří za volant stoprocentně. Člověk je hrozně
křehká věc. A hřbitovy jsou plné lidí, kteří „věděli, co
dělají.“ A těch, kteří se jim připletli do cesty.
Jeden velmi zkušený letec mi jednou řekl, že člověk by měl pořád
trošku bát. Podle mě se to dá aplikovat i na řízení auta. A nejde
o strach, ale spíš o tu pokoru, o respekt vůči fyzikálním zákonům,
o vědomí vlastní omylnosti i nesmírné křehkosti lidského života.
„Jakmile se přestaneš bát, je to průšvih.“ Neboli nekritická
sebejistota je cesta na hřbitov.
Můj názor.
Ja mam vodicak rok a pol a je pravda ze ten som si robila na slovensku ale odvtedy jazdim v anglicku takze hlavne nazaciatku to bolo megatazke ale ani teraz (nehovorim ze to je dlhy cas) by som si nedovolila telefonovat alebo pit ani robit nieco ine, ked som este vozila deti tak som trpla len aby sedeli a nehadali sa jak nepricetne lebo so sa bala ze ked sa na nich budem otacat a okrikovat ich tak sa nieco stane…nechapem ako zena vo veku skoro mojej matky moze byt tak hrozne nezodpovedna
Me v autoskole taky ucili rozjizdeni s rucni brzdou a ja myslela, ze to tak je normalni. ze to neni normalni jsem zjistila, az kdyz me otec nechal ridit sve auto a sprdnul me za to. presplapnout z brzdy na plyn me ale naucil behem nekolika minut a neni to nic sloziteho. nicmene rozjezd pres rucku pouzivam treba v pripadech, kdy se potrebuju rozjet do fakt prudkyho kopce nebo se na me nejakej magor nalepi tak, ze i tech par centimetru, o ktere mi auto couvne, by byl prusvih
Pokud řidička bydlí v kopci, naučí se rozjíždět bez ruční brzdy
rychle - vlastní zkušenost.
Ale letošní Vánoce: auto „čůrá“ naftu, ale hodně. Kde stojím, tam
louže. Teče z hadičky před motorem. Manžel v nemocnici, přišla jsem na
to, když jsem s ním jezdila po doktorech. Sháním, kde mě vezmou
v servise. Jo a taky mi nesvítilo jedno potkávací světlo vpředu. Já furt,
proč na mě blikají. Jeden protijedoucí řidič i zatroubil a ukázal na
světla. Podívala jsem se na spínač světel, ten byl v zapnuté poloze. Až
na večer jsem si všimla, že jedno světlo je slabé - svítilo jen obrysové.
Přes den jsem to neregistrovala.
Fakt, ta ruční brzda při rozjezdu je detail. Hlavně, když se auto rozjede a
jede, funguje, nic neteče a brzdí, kdy má. Já od toho vozu nic jiného
nechci! Hlavně teď.
@alvapboudica : Jestli jezdíte s tekoucí naftou, tak doufejte, že vám třeba při čekání na semaforech žádný sousedící řidič nehodí pod auto vajgl. Já bych takhle nevyjela. A světla snad pravidelně kontrolujete, ne?
@AnoNe píše:
Jestli jezdíte s tekoucí naftou, tak doufejte, že vám třeba při čekání na semaforech žádný sousedící řidič nehodí pod auto vajgl.
Nafta rozhodne nevzplanie a nebuchne.
A benzín vo valnej väčšine prípadov tiež nie.
V skratke a zjednodušene - cigareta nie je natoľko horúca, aby dokázala
benzín zapáliť (za bežných okolností). Sú toho plné internety, vrátane
serióznych výskumov.
Když jsem do práce dojížděla do jiného města tak jsem loketní opěrku
zásobovala sladkostmi. Byla to taková mala spižírna. Za volantem strašně
ráda jím, raději než u televize nebo počítače něco zobu. Ještěže už
nejezdím denně tak daleko, kdoví jak by to dopadlo Máte to tak někdo taky?
@Kay_Adams U benzínu je větší nebezpečí než u nafty. A nejde ani tak o cigaretu jako o to, že může kapat na výfuk, výpary mohou bouchnout.
Kdo chce, může se uklidňovat, že je to nepravděpodobné ale já bych třeba nenechala v autě ani zapalovač. Nevidím důvod proč pokoušet štěstí.
Příspěvek upraven 29.12.13 v 15:02
Mám takovou perličku. Když jsem hodila před dvěma lety kotoul, zasypaly
mě skittlesky Tím, že jsou v sáčkách které se špatně
otevírají tak se mi párkrát vysypal celý balíček. Snažila jsem se to
vždycky vysát ale člověk by nevěřil, kolik jich ještě vypadlo když bylo
auto vzhůru nohama
http://wac.450f.edgecastcdn.net/…skittles.jpg
@AnoNe píše:
@alvapboudica : Jestli jezdíte s tekoucí naftou, tak doufejte, že vám třeba při čekání na semaforech žádný sousedící řidič nehodí pod auto vajgl. Já bych takhle nevyjela. A světla snad pravidelně kontrolujete, ne?
Pochopitelně, že kontroluji.
Ale po doktorech a do nemocnice jsme jeli dost akutně. Praktická lékařka
napsala diagnózu a manžela vzali okamžitě. Taky si ho ihned nechali. Věci
jsem mu tam musela dopravit dodatečně.
Dobré je to, že servis už mám.
No a vyhazovat věci z okýnka, natož nedopalky se ve slušné společnosti
nedělá. A pokud to někdo dělá, tak musím doufat, že to zvládnu. Snad
v pořádku dojedu. Auto do servisu v batohu neodnesu.
Popravdě jsem právě dost dole, tak dík za povzbuzení. V novém roce přeji
všem hlavně to dobré.
…já si vždycky vzpomenu, jak jsem jela tím patrovým busem do londýna (= dobrý výhled) - od té doby se děsím kamioňáků. protože co ti zvládli za volantem…třešinkou byl jeden, co měl na volantu položený jen loket. v jedné ruce měl jogurt, ve druhé lžičku a na volantu…noviny…(?!)
Děkuji zelenému ramínku za podporu.
Auto je přetěsněné a Nový rok už slavíme doma s manželem a dětmi.
Budeme muset každý den jezdit do nemocnice na ambulanci na kontrolu, ale
opraveným autem. To už je maličkost.
Všem přeji v letošním roce kilometry bez defektů a bez nehod.