Materiály 2.: vlna

18.07.11 | autor Ada

Po minulém povídání o umělých vláknech se dostáváme k prvnímu pojednání o přírodních materiálech. Protože na jeden článek by toho bylo dohromady moc, budeme se dnes věnovat pouze vlně a dalším materiálům ze zvířecí srsti.

Ovčí vlna je materiál s velmi dlouhou tradicí (delší už má jen len). Plstěné textilie ze zvířecích chlupů jsou staré v podstatě jako lidstvo samo; vlněné tkaniny začali zřejmě vyrábět Sumerové kolem roku 4000 př. n. l. Odsud se chov ovcí a zpracování vlny rozšířily do Evropy. Dnešní nadvláda bavlny a umělých vláken je velmi moderní záležitost, ovšem nutná, protože na světě není tolik ovcí, abychom všichni mohli chodit ve vlně. (Možná by to šlo, ale museli bychom se naučit chrtit méně hadrů.)

Existuje nespočet ovčích plemen, která dávají vlnu různé kvality. Ovce na vlnu se chovají především v Austrálii (odsud pochází čtvrtina veškeré vlny) a na Novém Zélandě, v současné době samozřejmě také v Číně a v menší míře v mnoha dalších zemích.

Zpracování vlny

Surová vlna, která se získá ostříháním ovce, se nazývá "potní vlna" (anglicky "mastná vlna" - "grease wool"). Dobrý střihač by ji měl z ovce "oloupat" vcelku - rouno drží pohromadě díky zplstnatělým vrstvám. (Jehňata se stříhají ve věku půl roku a od té doby každý rok; dlouho nestříhaná vlna může ovci v krajním případě i zabít tím, že jí znemožní normálně fungovat.)

Záběr z brněnského přeboru ve stříhání ovcí

Rouno se poté rozebere na části podle kvality vlny, žádná ovce ji totiž nemá po celém těle stejnou. Někde jsou chlupy krátké a hrubé a hodí se jen pro technické využití či na koberce, jinde jsou dlouhé a jemné. Vlna se poté odmašťuje, pere, odstraňují se z ní rostlinné nečistoty, které ovce posbírala, surovina se znovu přimašťuje. Pak je vlna připravená na mykání (angl. "carding"), proces, při němž se materiál rozvolní a jednotlivá vlákna se narovnají. Na následující fotce vidíte vlevo nemykanou vlnu, vpravo tzv. pavučinku. V pozadí je mykací strojek na ruční pohon.

Vlna se pak může ještě česat (angl. "combing"), tím se odstraní kratší vlákna a zůstanou jen ta dlouhá; příze a látka jsou potom kvalitnější. Pavučinka se může použít na plstění (v hobby obchodech ji koupíte ve všech barvách), nebo se upřede. Na fotce je ukázka předení na kolovrátku, vyfocená na veletrhu hospodářských zvířat v Brně. Je to technika, kterou už najdete jen na podobných akcích nebo ve skanzenech, ale princip moderního strojového předení je v základu v podstatě stejný.

Aby vznikla zakroucená příze, jako je na obrázku, musí ještě následovat skaní (angl. "plying" nebo "twisting"). Při skaní se dvě, tři nebo více vláken příze skroutí dohromady.

Při výrobě směsových látek se může příměs do vlny přidat již v některé z předchozích fází; buď se vlněná vlákénka namíchají s umělými ještě před předením, nebo se při skaní splete vlněné vlákno s jiným. Další možnost je při tkaní (osnova z jiného materiálu než útek). Když tedy chcete látku zkoušet v ohni, je dobré zkusit zvlášť osnovní a útkové nitě.

Druhy vlny

Jak už jsem předeslala, není vlna jako vlna. To vám ostatně dojde, jakmile si osaháte pár různých vlněných svetrů; některý kouše jako ďas, jiný jen tak přiměřeně, některé svetry jsou heboučké. (U vlněných tkanin a jemných úpletů velmi záleží i na finální povrchové úpravě látky.)

Je-li na štítku v oděvu napsáno prostě vlna (wool), může jít (a pravděpodobně také jde) o vlnu recyklovanou. Zpracovávají se tak třeba odstřižky z výroby vlněné konfekce. Materiál se rozruší, znovu se upřede a vyrobí se látka. Tím pádem jsou ale vlákénka (staply) vlny kratší a výsledek méně kvalitní. Pro vlnu (i bavlnu) totiž platí: čím delší, tím lepší. Příze z dlouhých staplů je hladká, hezčí, trvanlivější a tolik nechlupatí.

Výrobce, který použil čistou střižní vlnu, se  tím rád pochlubí a na štítek to napíše (anglicky "pure new wool"). Kvalitu také potvrzuje značka certifikátu Woolmark, kterou jsme zde znali už za socialismu. Podobné logo má označení Woolblend - směsovka s podílem čisté střižní vlny.

Jehněčí vlna ("lambswool") je vlna z prvího stříhání, cca v šesti měsících věku ovce. Je jemnější než vlna z dospělé ovce.

Merino je vlna z ovcí stejnojmenného plemene; nejvíce se toto plemeno chová v Austrálii. Merinová vlna je měkká a jemná a má vynikající tepelně izolační schopnosti, používá se proto mimo jiné k výrobě sportovního oblečení.

Ovčí vlnu lze však ještě dále dělit podle jiných kritérií. Určitě jste někdy slyšeli nebo četli radu "pánské obleky z látky 130 jsou nejlepší". Toto číslo udává,  kolik přaden o délce 560 yardů lze upříst z jedné libry vlny, a tak nepřímo odkazuje na tloušťku vlněného vlasu (staplu); čím vyšší, tím tenčí a jemnější stapl, přičemž 130 je nejvyšší hodnota. Jenže tenkost není všechno, záleží také na délce staplu, na zpracování, povrchové úpravě látky...

Ostatní zvířata

Kašmír je materiál ze srsti kašmírových koz. Je velmi jemný, lehoučký a hřejivý, zpracovává se totiž hustá zimní podsada z jemných chloupků. Existuje mnoho odrůd kašmírových koz. Jednou z nich je pašmínová koza, chovaná na severu Indie, v Pákistánu a Nepálu.

Mohér je velmi jemná vlna z angorských koz. Vlákna na sobě nemají šupinky typické pro jiné druhy vlny (respektive mají, ale nejsou dostatečně vyvinuté), proto mohér neplstnatí. Z mohéru se vyrábějí zpravidla svetry, různé zimní doplňky, ale také plyšová zvířátka nebo vlásky pro panenky, srst angorských koz je totiž přirozeně vlnitá a na pohled i omak připomíná lidské vlasy.

Angora je srst angorských králíků. Chlupy jsou duté, vyplněné vzduchem, angorská vlna je proto lehká a "poletuje". Výrobky s podílem angorské vlny (obvykle se mísí s ovčí vlnou, aby se zvýšila elasticita - angorská vlna není přirozeně pružná) se poznají podle typické chlupaté "svatozáře".

Lama, vikuňa, alpaka - srst lamy vikuni je nejjemnější vlna, jakou můžete mít. Jemnost (průměr) vlasu se měří v mikronech (mikrometrech; 1 mikrometr je tisícina milimetru). Průměrná tloušťka lidského vlasu je cca 80 mikronů, ovčí vlny mezi 15 a 45 (ultrajemným merinem počínaje a kobercovou vlnou konče), podobné jsou i parametry běžné lamí vlny. Průměr vlasu z vikuni je do 10-12 mikronů. Vlna se navíc stříhá jen jednou za tři roky a zvíře je nutné nejprve chytit, protože vikuni žijí převážně divoce. Cena za oblek nebo kabát z vikuní vlny se proto počítá ve stovkách tisíc korun. Podobně jemná, ale dostupnější a výrazně levnější je vlna z alpaky (druh suri).

Velbloud také dává jemnou vlnu, podobnou lamí. Přestože pomocí moderních barviv ji lze úspěšně barvit, nechává se ve svém přirozeném zlatohnědém odstínu nebo se barví na podobné odstíny. Pravý velbloudí kabát je luxusní klasika. Levnějšími alternativami jsou kabáty ze směsovek (velbloud + ovčí vlna).

Máte-li alergii na lanolin, vlna z koz, lam či králíků může být řešením, neboť lanolin neobsahuje.

Vlněná nit pod mikroskopem, zvětšeno 50x. Je vidět, že je upředená ze spousty krátkých vlákének (staplů).

Při 200x zvětšení jsou dobře patrné šupinky na povrchu vlněných vláken.

Vlněné vlákno vedle akrylového (vzorek ze směsového svetru). Povrch akrylového vlákna je hladký.

Angora, 200x zvětšení. Vlákna angorské vlny jsou dutá a vzduch v dutinách slouží jako výborná tepelná izolace. Tenčí vlákénko s povrchem připomínajícím ocelové lanko je pesík, chlup ze svrchní vrstvy srsti.

Srovnání síly lidského vlasu a vlněného vlákna. Lidský vlas také není tak šupinatý, zvlášť je-li zdravý; je tedy méně náchylný k plstnatění.

Jak nakupovat vlněné oděvy

Z předešlého textu je patrné, že opravdu není vlna jako vlna a při nakupování je třeba být extrémně opatrný.

Chcete-li například skutečně kvalitní vlněný kabát, hledejte čistou střižní vlnu (s Woolmarkem), směsovku vlny s kašmírem nebo čistý kašmír. Kabát z takto kvalitního materiálu by měl být i pěkně vypracovaný. Na cedulce se bohužel nedozvíte, z jakého plemene ovce vlna pochází, jak jemné a dlouhé jsou staply, jak byla vlna dále zpracována a jakými úpravami prošla hotová látka - to by vám řekli snad jen v nějakém luxusním obchodě či krejčovství. Orientujte se hmatem a zrakem (je látka na omak jemná nebo hrubá? je hladká, drsná, nejsou vidět nějaká ošoupaná místa?).

Kabáty v řetězcích bývají z recyklované vlny, navíc často ve směsi s polyesterem. Směsovka je méně hřejivá než čistá vlna, když už směs, tak s co nejvyšším podílem vlny (80:20 třeba). Neplaťte za takový kabát zbytečně vysokou cenu, 2000 korun jsou až až, je lepší počkat si, až bude stát 1200. Vždycky ho řádně prohlédněte a vyhněte se kabátům z podezřele tenké látky nebo takovým, které začínají žmolkovat nebo vypadají umolousaně a rozčepýřeně (protože nošením se to rozhodně zlepšovat nebude). Pořídila jsem takhle vcelku slušný směsový kabát v jednom řetězci, ale hned vedle visely kabáty vskutku odporné nekvality. Že není úplně od věci kouknout do second handů snad nemusím připomínat.

Vlněný svetr je hřejivější než akrylový a méně vstřebává pachy. (Mimochodem, vlna hřeje, i když je mokrá.) Je tu však jeden nemilý problém: kousavost. O tom, jak bude svetr příjemný na tělo, rozhodují vlastnosti vlny, z níž byl upleten (druh a plemeno zvířete, jemnost a délka vláken, u směsovek složení směsi). Nekouše kašmír, jemné merino, jemný mohér. Veškeré vlněné svetry, včetně směsových, vřele doporučuji před koupí zkoušet, a to i když se na omak zdají jemné! Zárukou nekousavosti není ani jehněčí vlna. S nošením přímo na tělo ale tak jako tak u jiných materiálů než kašmíru a velmi jemných "frakcí" ostatních vln moc nepočítejte.

Kašmírové tílko (směs kašmíru a modalu v poměru 90:10) bych si klidně koupila bez obav (pomíjím, že je z Topshopu, takže ta pletenina nemusí být nic moc a po prvním praní bych se mohla divit, kam se přesunuly boční švy). Nebála bych se ani jemné merinové pleteniny (na fotce uprostřed). Pletené šaty ze směsi s 10 % mohéru a 40 % vlny bych si ale bez vyzkoušení nekoupila. Na pohled vypadají celkem hebce, ale z fotky nepoznám, jaká vlna byla do směsi použita - klidně může být nekvalitní a šaty budou nepříjemné na nošení. A když mají rolák, tak před tím kousáním nemáte šanci utéct.

Tílko http://www.topshop.com, pánské triko a šaty http://www.asos.com

Péče o vlnu

Vlněné vlákno má jednu typickou vlastnost: za mokra je méně pevné než za sucha. Mokrý vlněný oděv by proto neměl být v pračce ždímán při vysokých otáčkách, v ruce jen jemně mačkáme, nekroutíme. Sušíme nejlépe položený, při pověšení se může vlastní vahou opět poškodit. Vlna špatně snáší horkou vodu (sráží se), měla by se proto prát ve studené nebo mírně vlažné. Vlnu nelze bělit přípravky s obsahem chloru (Savo, Savo Perex), protože by zežloutla; používejte přípravky na bázi peroxidu vodíku.

Pratelnost vlny závisí na tom, jak byl materiál během výroby upravován. Řiďte se údaji na štítku.

P.S.: ten vlas pod mikroskopem je můj. Těším se, co z něj vyčtete.

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
MarieS  18.07.11 17:10

Skvělý článek, hned jsem se šla mrknout na kabát, který jsem si pořídila letos v sekáči. Jak píše Ada: když už směs, tak s co nejvyšším podílem vlny (80:20 třeba)- tak to tam přesně takhle je.

 
Marinka  18.07.11 18:02

tak jsem se taky hned byla podívat na kabát a má jen 37 procent vlny…nic moc

 
Lucka  18.07.11 18:24

Supr článek! Konečně nebudu na podzim tápat, co si konečně koupit za kabát!

 
Acko  18.07.11 18:35

Ado, dekuju za clanek. Jiz leta ujizdim na prirodnich vlnenych a hedvabnych materialech, mam nacteno a stejne jsem se zase dozvedela neco noveho.

BTW kvalitni kasmir i merino jsou TAK jemne ze se pouzivaji i na receiving blanket - deku do ktere se bali cerstve narozena naha miminka.

 
ido  18.07.11 18:46

problém možná není v malém počtu ovcí, ale primárně v ceně. umělé materiály jí válcují. bohužel v čechách prý je to tak, že výkupní cena vlny od chovatele je nižší, než kolik dá za ostříhání ovce. vlna nejde spálit a když jí zakopete, rozloží se asi za 200 let. hodila by se výborně jako tepelný izolant(např. místo polystyrenu), ale lobby výrobců izolačních materiálů je mocnější. přijde mi, že už i v irsku jsem viděla daleko míň oveček než dřív …

 
Zmrzlina  18.07.11 18:55

Ado: moc děkuju za oba články a moc se těším na další. Opravdu jsem se na štítky začala víc soustředit.
(Bohužel také šílených kreací na ulici, kterých jsem si, před objevením tvého blogu, nevšímala)

Ale mám takový sen - najít hezký zimní kabát s výhřevností péřové bundy. Je to marné? Nebo jak se dá takový najít a z jakého materiálu by měl být?

Děkuji

 
Simi  18.07.11 19:17

Mám dotaz - lze napravit sražený vlněný svetr ? Komu se povede mi dát fungující radu, tomu asi fakt pošlu nějaký dáreček :-)))

 
MP Vera
201 příspěvků 18.07.11 19:19

Kozy nemají odrůdy ale plemena, jinak tleskám! :)

 
Karoleenah
2041 příspěvků 18.07.11 19:36

Hm, mám 100% kašmírový svetr od značky Jake*s (německá, prodává se v P&C myslím, každopádně já ho mám ze sekáče za 65 kaček :) ), svou hebkostí lehce trumfuje všechny mé ostatní svetry, ale docela rychle se sežmolkoval. Tak si teď nejsem jistá, jestli na takový jemný svetr můžu použít takové to „holítko“ na žmolky, nerada bych ho nějak poškodila. Nemáte někdo zkušenost s odžmolkováním takových jemných svetrů?

 
Ada  18.07.11 19:44

Můžeš použít to holítko, akorát velmi opatrně. Nebo žmolky obrat ručně. Svetru to neuškodí.

 
Liška  18.07.11 19:59

Simi: Sražený vlněný svetr napravit nejde. Můžeš ho rozstříhat a ušít si z něj čepici. :)

 
ido  18.07.11 20:01

taky to holítko používám, ale netlačit, jinak je díra na světě! mám svetr nylon+angora+lam­bwool(ze sekáče, cheche), je krásnej, tenoučkej, hřeje, nevypadam v něm jak v pytli, ale jako ženská, ale bohužel žmolky se dělají po každém nošení, tak už ho skoro nenosím.

 
Jana  18.07.11 20:24

Při pohledu na ty první dvě fotky jsem si říkala, že náš pes by byl uplně vhodnej „dárce“ srsti…fotky přesně jak kdyby stříhali našeho psa..:-D

 
An  18.07.11 20:26

Odžmolkovač je na vlnu v pohodě, pokud svetr (nebo cokoli jiného) natáhneš na polštář (na tvrdým se díra udělá téměř stoprocentně)

 
jana III  18.07.11 20:39

Dřív ženy námořníků z chlad. moří pletly svetry s hodně mastnou vlnou, ta pak na moři asi hřála ještě lépe i za mokra, možná to i lépe odolávalo soli apod. Sever Anglie, Skotsko, tam jsem to viděla, v takových klasických vzorech s roztaženým copánkem. Hrubší vlákna, nažloutlá (asi pův. barva), mastná vlna, asi takové funkční prádlo minulých století ;-)

 
Táňa  18.07.11 20:56

Bezva článek, víc takových! :)

 
Ada  18.07.11 20:58

Jana III: odpuzovalo to vodu. Vlna se prostě neodmašťovala, nechala se na ní vrstva lanolinu a vznikl přirozeně nepromokavý materiál.
Samozřejmě to bylo těžké a kapku to mastilo.

Jana: psí „vlna“ z vhodných dlouhosrstých plemen se dá zpracovat a dělá se to… Koukni třeba sem: http://www.viceland.com/…-dog-142.php

 
alibaba  18.07.11 21:08

Já vím, že je článek o něčem jiném - ale Ado, ty máš doma mikroskop? Nebo kamarády vědce?

 
Karoleenah
2041 příspěvků 18.07.11 21:09

Jana III: S jedním takovým „funkčním svetrem“ mám docela čerstvou zkušenost, jela jsem v něm na týden na vodu, z toho první tři dny byla pěkná zima a lilo, díky tomu svetru jsem nepromrzla na kost. A taky vůbec neabsorbuje pachy, proseděla jsem v něm tak tři večery u ohně a svetr vůbec nebyl cítit, i když ten druhý tenký, co jsem měla pod ním, smrděl jak udírna. A mám ho taky ze sekáče za pár korun, myslím, že jsem ho tu už i zmiňovala, jen v jiné souvislosti. Na cedulce se píše „100% naturally oiled wool, made in Ireland“. Zázračné irské ovečky… i když trošku škrabavé :)

 
Faraya  18.07.11 21:12

S tím Merinem na tělo taky nesouhlasím, mám tílko a trika a nosím na tělo. Jako svrchní kalhotky na látkové plíny taktéž merino využívám na 2. dítě. Není to pro každého (muž/triko, kamarádky syn/svrchňáčky to třeba nesnesou), ale pro necitlivé jde:)

 
Pachole  18.07.11 21:23

Loni touto dobou jsem byla v Blatničce u Uherského Brodu na jednodenním semináři o předení vlny, jsem psí holička a materiálu mám hafo. Doslova. Zvládnout u kolovratu koordinovat vše pohyblivé bylo strašné… Musíte sladit troje otáčky, ale mi se nit buď uzlíkovala a nenavíjela, nebo navíjela nezkroucená. No děs. Ale zkusila jsem si upříst přízi ze směsi vlny a psích chlupů a druhou verzi jen psí srst na vodicí nit, protože psí srst není tak dlouhá, aby udělala vlákno. Vypadalo to celkem slušně. Teď mám doma nasbíraných několik pytlů psí srsti a asi je vyhodím, protože na ně pořád nemám čas…

 
linda21  18.07.11 21:39

Simi: nevím, nezkoušela jsem to, ale četla jsem, že zplstnatělý svetr lze prý na deset minut namočit do vlažného vývaru z bílých fazolí, pak vyndat, vytvarovat a na plocho usušit - pak by měl povolit…???

 
Katka  18.07.11 21:39

Karoleenah: máma odžmolkovávala svetr normální žiletkou, ale chce to vážně dávat bacha, aby se ve svetru neudělala díra.

 
Ada  18.07.11 22:04

Alibaba: mám mikroskop, takový „školní“ model s jednoduchou USB kamerkou. Z vlákýnek jsem udělala vodní preparáty, jak jsme se učili kdysi dávno na základní škole. Kvalita obrázků proto není nijak omračující, ale přesto mě třeba ten pohled na chlup z angoráka fascinoval :)

 
Maggie  18.07.11 22:12

Já jsem před časem váhala v sekáči nad sukní s visačkou WOOLMARK, byla za 10 Kč. Teď jsem ráda, že ji mám ve skříni :-)

 
A.C.  18.07.11 22:17

Wow! Mikroskopové hrátky!
Zajímavý, líbí :)

(Z vlasu jsem vyčetla akorát to, že Ada není angorák.)

 
Mari  18.07.11 22:22

Dneska jsem držela v ruce a dlouho váhala nad vestičkou se štítekem lama s vlnou od Benettonu a koukám, že jsem docela zaváhala ale bylo to už trochu jetý a žmolkovatý. Naštěstí mě uklidňuje, že jsem koupila ,copánkový, pletený svetr se značkou 100 procent merino wool, Made in Ireland, Arans crafts. Tímto zdravím z Irska.

 
Mari  18.07.11 22:31

Ještě jsem chtěla napsat, že mám přímo ze Zélandu koupená trika z merino vlny. Je to hodně příjemný materiál na nošení a opravdu nepříjímá pachy, což oceníte hlavně při cestování, když zrovna nemáte možnost si vyprat.

 
Michal  18.07.11 22:47

Ado, ještě technická k tomuto článku - když u dělení ovčí vlny udáváš čísla přaden o délce 560 yardů z jedné libry vlny, což je opravdu hodnota, dle které se rozlišují vlny např. na naše pánské obleky, tak nejvyšší hodnotou není 130s, ale dokonce 160s - u mého krejčího to jsou také jedny z nejdražších lá­tek.

 
DanielaS  18.07.11 22:59

Ani kasmir neni samospasitelny, i tam existuje mnoho druhu a kvalit v mnoha cenovych hladinach.
Kousavy svetr se da odkousat, kdyz se necha pres den a noc v mrazaku. Ja netusim, jak to funguje, ale u dvou ovcich mi to pomohlo.

 
DanielaS  18.07.11 23:00

A samozrejme dik Ade za krasny referat vcetne mikrofotografie.

 
Eliza  18.07.11 23:22

Řekla bych, že módní peklo je nejpřínosnější český blog o módě, resp. oblékání. Na tzv. fashion blozích se člověk nic moc hodnotnýho nedozví, jen to, jak si dotyčná češe pěšinku nebo jak kombinuje barvy ponožek a šály… Btw. loni jsem si pořídila kašmírový svetr (ač byl zlevněný, i tak to byla docela pálka) a musím říct, že to byla nejlepší koupě mého života :D Pokud se někomu naskytne podobná šance, tak vřele doporučuji. S normální vlnou nebo akrylem je to opravdu nesrovnatelné! ;)

 
jana III  18.07.11 23:23

Měla jsem kdysi svetr z velbloudí vlny (nebo s jejím vysokým obsahem), měl barvu těch velbl. kabátů, kousal jako ďas, byl z tlusté vlny a byly v ní k nalezení kousky slámy, asi z podestýlky. Moc jsem si ho neužila, ale byl to zajímavý kus. Vlnu jsem koupila za komančů spředenou asi ve FEZKU Strakonice. Babička ale měla starou velbl. deku, ta byla z jemnějšího matroše, vydržela vše a byla pořád taková rovná pevná, ale ne tlustá. Taky nosila kožíšek vyrobený z barvených hedvábných vláken. Je to možné?

 
jana III  18.07.11 23:25

Jinak můj svetr s angorákem hrozně pouští chlupy, nedá se nosit ke kontrastním barvám kalhot. Je ale krásně heboučký, jen se mu asi začnou klubat řídké lokty. Dělají to i kašmírové svetry?

 
Eliza  18.07.11 23:31

já mám kašmírový svetr od loňska, nosila jsem ho celou zimu, takže nevím, nakolik reprezentativní vzorek to je… občas se na něm udělá nějaký žmolek, tak to normálně rukou odstraním, ale pořád je jako nový… těžko říct, záleží to asi na kvalitě každého svetru :/

 
M.P.  18.07.11 23:54

No prostě super článek od nadpisu až po P.S. :) Většinu těch informací o vlně jsem dosud ani netušila.

 
Josephine  19.07.11 06:42

Já mám z Mango už asi 4 roky svetr s podílem kašmíru a hedvábí, je tenoučký, hlaďoučký, úžasně hřeje a vypadá luxusně i při častém nošení a vůbec nežmolkuje. Občas to tam mívají, takové svetry, jen se po nich asi vždycky zapráší…

Jinak článek skvělý, vždycky jsem koukala na podíl vlny na štítcících kabátků (jako ono je to často vidět i na první pohled), ale teď budu koukat i teda na to další zpracování.. jsem poučena :)

 
Betty J.  19.07.11 06:53

Jana III: také jsem kdysi měla angorový svetr, dokonce vlastníma rukama pletený, jak se příze jmenovala, to si už nepamatuji, ale byla vyrobená u nás. Srst pouštěl pouze na spolehlivé chlupolapače, jinak se choval slušně, ani moc nežmolkoval. Opustil mě až po letech intenzivního nošení, jaksi řídl, řídl, až zděravěl, čímž byl jeho osud zpečetěn.
S kašmírovými svetry mám zkušenost dvojího druhu. Jeden jsem zakoupila ve slevě v Promodu, pravděpodobně vyrobený pro jiný než český trh (vešla jsem se do velikosti 34, ač normálně nosím 38), nicméně kvalita žádný zázrak: žmolkuje se a jedná se o dost řídkou pleteninu (ale zase kašmír za čtyři sta, že…). Druhý kousek se mi podařilo ulovit ve druhé ruce. Je od firmy Pringle ze Skotska, hustý hladký žerzej z jemné tenké příze, žádné žmolky, žádné vytlačené lokty a nepustí ani chlup (inu, Skot).

 
Jiřina  19.07.11 07:38

Kašmírové svetry: Pokud jsou opravdu pravé, z kvalitního kašmíru, jedná se o luxusní kousky v cenách několika tisíc. Jedna mongolská firma je prodává v Domě módy a má i svojí prodejnu v ulici V Jámě. Před Vánoci je měli ve slevě u Van Graffa - po slevě za 2500.
Neroskovala bych ruční praní /do pračky v žádném případě/, doporučuji čistírnu.

 
Aix  19.07.11 08:29

http://www.youtube.com/watch?…

takhle vypadá nemoci normálně fungovat :-)

 
Acko  19.07.11 10:00

Ja mam nekolik kasmirovych svetrua kvalita je fakt rozdilna - skoro umerna cene, bohuzel.

Mam par kousku i z CA, Benettonu a podobnych retezcu. Na jednu dve sezony je to super kauf, svetr je prijemny, mekkoucky, paradni noseni. Ale pak zezmolkuje, rozplajzne se a je jen na chalupu ke krbu.

No a pak mam i par ulovku z kvalitniho kasmiru a tam muzu s prehledem rict ze 10 let se ani nehnou.

 
Katarína  19.07.11 10:01

A čo vlnené tkaniny? Zohnať dnes vlnený flanel alebo vlnenú oblekovku je nemožné. Za socializmu ich bol dostatok v každej dobrej predajni s metrážou. Čo sa týka kabátov - vlnený flaušový kabát z OP Prostějov alebo z Makyty Púchov boli samozrejmosť, dnes sú samé odľahčené flauše s kvalitou handry na podlahu. Čo s tým?

 
Skarletka  19.07.11 10:15

Katarína: svätá pravda. Mala som doma asi 20 rokov krásnu šedú oblekovku zakúpenú ešte v časoch socializmu. Dala som si z nej ušiť nohavice na zimu a krajčírka iba pozrela a hneď skonštatovala, že tá látka nie je teraz kúpená, lebo teraz sa taká kvalita ťažko zháňa.

 
Betty J.  19.07.11 10:18

Katarína: nemáte-li to moc z ruky, čistě vlněný flanel nebo jakákoli jiná látka (nejen vlněná) se dá koupit u Komolky (Mariahilferstras­se, Vídeň). Výběr obrovský, cenové rozpětí značné, prakticky stále mají nějaké „akce“, koupila jsem zde italskou vlnu za 8 euro/metr.

 
rennnie  19.07.11 10:29

Ado, díky, od doby co čtu peklo nenakupuju jak bezhlavá a taky se snažím víc kombinovat :-) A mám moc ráda tyto články, které jsou o materiálech a srozumitelné i pro laiky.

 
DanielaS
4479 příspěvků 19.07.11 10:30

Katarina, ja tedy vyuzivam mistniho textilu, ale jsem v zahranici, to vam nepomuze - nicmene podivejte se na tessuti.com (tusim, ze maji ceskou mutaci latky.cz). Tam maji vlnene oblekovky, latky na kabaty, nejaky zerzej taky, momentalne asi 30 druhu. Hledejte v nazvu wool nebo woll. Zdarma posilaji vzorky. Je to nemecka firma.
Namatkou tmave modra oblekovka s prouzkem (strizni vlna), sire 155 cm, 16.99 €
Smes 60 % strizni vlna a 40 % polyester, kostkovana na kabaty, sire 145 cm, 4.99 €
Strecova smes 50 % strizni vlna, karovana, 8.99 €

 
Katarína  19.07.11 10:39

Internetový obchod nenahradí kúpu v kamennom obchode. Látku môžete chytiť, odbalia vám z nej niekoľko metrov a vy vidíte ako padá, skladá sa, drží, či sa krčí, môžete si ju priložiť k tvári, prehodiť cez place.Kupovanie látky je proste zážitok, obzvlášť ak natrafíte na predavačku rovnakej krvnej skupiny.

 
Ošklivé káčátko  19.07.11 11:16

Katarína: Souhlasím! U nás ve městě je jeden dobře zásobovaný obchod s látkami a když tam vejdu, cítím se jako v ráji…Nejraději bych všechny osahala a naaranžovala na sebe. Nejhorší pro mě je, když je nějaká krásná látka ve více barvách a všechny se mi líbí. To je pak těžké rozhodování!

 
Moir  19.07.11 11:38

Kašmír - kamarádovi jsem před dvěma, možná třema lety dala k Vánocům kašmírový svetr z MS (ve slevě za 500, nekupte to), zanedlouho se na něm vyskytly díry, netuším jakého původu, ale bylo jich hodně. V posledních povánočních slevách v témže řetězci koupil kašmírový svetr znovu, do dvou měsíců neskutečně sežmolkoval…bohužel jsem zatím kamaráda nedokopala to reklamovat.

 
DanielaS
4479 příspěvků 19.07.11 12:02

Jasne ze nenahradi, ja se domnivala, ze jste v uzkych.

 
Smakagen  19.07.11 12:21

Ado, diky, tvuj web blog mam strasne rada, ale konecne nekdo zpracoval takhle zajimavou tematiku, na umely materialy mam alergii (jak me tuhle jedna slecna prodavacka poucila, tak „prichazim o spoustu krasnyho obleceni“), takze jde v zasade jen po bavlne, lnu, vlne a hedvabi. Tyhle rady se stopro hodej! :) Loni jsem koupila mamince k Vanocum svetr z merina a kasmiru (30:70), ten je tak uzasnej, ze si rvu vlasty, ze jsem si ho neporidila taky!!!

 
Renée  19.07.11 13:15

Simi, zplstnatělý svetr se někdy dá zachránit v octové lázni. Zkus to, tady máš návod: http://everything2.com/…lted+sweater

 
kiwi  19.07.11 13:30

Bezva článek - nadmíru zajímavý informace… a ještě ke všemu v duchu nejlepších tradic Módního pekla, tj. čtivě podanej!

A mně se otevřel zase další, dosud neznámý, obzor: „pure new wool“ - jsem si vždycky říkala, proč to tam tak pitomě píšou, kašpaři? Však svetr je novej, tak jaká by asi měla bejt ta vlna?! Dlouholetý útrpný pošklebek mě dneska teda přešel :-)

 
Werus  19.07.11 13:53

Supr clanek…ja uz dlouhou dobu kupuju jen prirodni materialy, synteticke jen malokdy (treba PES vubec nemuzu na sobe mit) kvuli citlivy pokozce a nachylnosti k alergiim. Takze takove clanky vitam a tesim se na dalsi. Nikde jinde na internetu jsem takove neco nemohla najit tak jsem se spolehala na vlastni pocit a dojem. Takze Ado jen tak dal

 
DanielaS
4479 příspěvků 19.07.11 14:03

Tricka (uplne obycejna tricka) z merino vlny: http://www.w-shirt.com/
Vyrobce lze premluvit i k zaslani latky a pak si z ni usijete, co libo.

 
Janiiiv  19.07.11 14:12

Tak jsem okoukla své zásoby. 1. svetry sekáčové: 25% mohér (Mango) a 55% mohér (H&M). Ten první je super, příjemný, hřeje. Ten druhý trochu škrábe :/ 2. kabát: 60% vlna + příměsy. Myslím, že po 4 či 5 zimách vypadá pořád slušně, jen ta podšívka už není, co bývala - ale co byste chtěli, z háemka. 3. domácí vlna: tátova rodina chovala ovce, takže mám ve skříni několikero kousků doslova domácí výroby, a zlatý hřeb komentáře - táta si nechal ušít deku z vlny, ale bylo mu pod ní teplo, tak jsem ji podědila já, a neskutečně si v ní lebedím :)

 
Sida  19.07.11 15:58

Off topic - vikuňa je divoký předek alpaky neboli alpaka je domestikovaná vikuňa. Asi jako lama zv.krotká je domestikovaná guanaco.

 
Maya  19.07.11 16:00

No já mám svetr ze srsti naší aljašské malamutky - říkám mu záchranář, je totiž ideální pro chladné zimní dny :-)

 
DanielaS
4479 příspěvků 19.07.11 16:10

Ja mela do turistickeho oddilu neprekonatelny velbloudi… vec, bylo to tkane, i s kusy podestylky, v tom by slo i prejit Gronsko. Byla jsem ctvrty uzivatel a me uz neprezil, ale od roku 1963 do 1995 slouzil neochvejne.
Ne ze bych ho proboha vyhodila, ted je z nej neznicitelny batoh.
Skotsky (?) kasmirovy svetrik (zakoupeno v Italii) za asi 2500 drzi velmi pekne jiz patym rokem, ocekavam od nej stejny vykon jako od toho podedeneho po mamince, jez jej podedila po sve mamince, jez jej dostala darem od zahranicni pritelkyne nekdy v sedmdesatych letech.
Svetrik kasmir + hedvabi koupeny predloni za 30 euro je uz jen na domaci praci, vyzmolkoval se desne.

 
DanielaS
4479 příspěvků 19.07.11 16:12

Do prace jezdim denne kolem Lanificio Colombo, ale dobre duse me varuji, at tam nelezu, protoze ceny odpovidaji kvalite a neodpovidaji mym moznostem a oci bych si vyplakala.

http://www.lanificiocolombo.it/

 
Ošklivé káčátko  19.07.11 16:30

DanielaS: Nejde mi to pořádně otevřít, ale i z toho mála, co jsem viděla usuzuji, že bych plakala s vámi…Vypadá to moc dobře!

 
DanielaS
4479 příspěvků 19.07.11 16:48

Napriklad: http://cdn1.stbm.it/…colombo.jpeg?…

 
Hejhula  19.07.11 17:00

nj, jestliže někdo očekává od „kašmírového“ svetru za 500 Kč či 30 €, že bude mít vlastnosti pravého kašmírového svetru, tak nelze jinak než se podivovat nad jeho naivitou… KVALITNÍ kašmírový svetr je DRAHÝ, na druhou stranu je to však investice, která se vyplatí. můžete ho nosit léta, narozdíl od hader z háemka, které jsou příští sezonu prořídlé nebo vytahané. howgh!

 
Filda  19.07.11 18:28

Super článek!

 
Kocvarka  19.07.11 19:07

Pozor! světe div se, došla sem ke skříni, můj zimní kabát, princesový střih z HM, loňská kolekce ve slevě za 650 korun, je z itálie a směsovka 80:20! Někde spletli zboží?

 
jana III  19.07.11 20:22

Kocvarko, asi už to v Itálii nechtěli ;-)

 
Moir  20.07.11 15:26

Hejhula, jestli to byla rekce na mne, tak původní cena toho svetru byla 2000, což možná stále není cena za kvalitní kašmírový svetr, nicméně je to cena, u které očekávám ,že ten svetr nebude odporný po dvou měsících.

 
Hejhula  20.07.11 23:22

Jo, to bych za 2000 taky očekávala, ale na druhou stranu v MS by mě nepřekvapil svetr, ze kterého se po vyprání stane síťovina. Moje zkušenost je taková, že tyto řetězce mají pleteninu opravdu mizernou, a to za neadekvátní ceny. Samozřejmě je spousta spokojených zákazníků, ale kvalitní věc, po které chci, aby mi nějaký rok vydržela, tu fakt nebudu hledat v obchodech typu MS, HM nebo CA, ať je cena jakákoliv.

 
Hannah  21.07.11 03:00

Minulý rok jsem si v sekáči koupila šedé vlněné paleto za 30 Kč. Nejdřív jsem váhala, ale teď na něj nedám dopustit. A dnes v Radotíně vlněný pánský svetr, úplně nový, ještě s visačkou. Ikdyž jich mám plnou skříň, vlněných svetrů není nikdy dost.

Vlna je nové hedvábí, skvělý vzdělávací článek!

 
Hannah  21.07.11 03:06

Hlavně informace o tom, že vlněný svetr hřeje více než akrylový - to je vlastně fakt. Až doted mě nikdy nenapadlo se nad tím zamyslet takhle. Ale jen mě to utvrzuje v tom, že vlna je jedním z TOP 10 důvodů, proč žít.

 
DanielaS
4479 příspěvků 21.07.11 09:50

To je klasicka poucka specialnich jednotek a jinych Robinsonu: pri ztroskotani se navlect do vlneneho obleceni. I pri plavani zahreje.

 
katango
1356 příspěvků 18.01.12 17:10

Jo, zkušenost předaná mi mými rodiči - horolezci - vlna hřeje, i když je mokrá.

 
DanielaS
4479 příspěvků 21.07.11 09:52

Jo a co se tyka „kolik přaden o délce 560 yardů lze upříst z jedné libry vlny“ - to pro me byla novinka, nejak jsem myslela, ze cim vyssi cislo, tim tlustsi tkanina. Vcera jsem v zamysleni postala nad rolemi sede a ruzove 100 a 120 (22.90 € za metr), ale odolala jsem!

 
Jana  22.07.11 10:39

Skvělý článek. Vlnu mám moc ráda.
Nesouhlasím ale s tím, že není vhodná přímo na tělo.
Body a trička z jemného merina dávám dětem už od malička. Ideální funkční materiál vhodný na zimu i na léto.
Jinak vyrábí se i trička ze směsi hedvábí/vlna nebo vlna/hedvábí/bavlna a ty už nekoušou prakticky nikoho.

K alpace bych doplnila snad už jen to, že její hlavní výhodou je, že je až 7× výhřevnější než vlna.

 
Eliza  23.07.11 12:12

Připomínka k praní vlny- pouze speciální přípravky na vlnu, ne běžné prostředky či prostředky univerzální. Zatímco vlna a hedvábí jsou keratin ( tedy bílkovina), tak rostlinná vlákna ( bavlna , len ) jsou celulóza ( polysacharid). Enzymatické prostředky na běžné prádlo bílkoviny poškozují- viz rozežrané ruce (keratin v pokožce ) od ručního praní v kvalitním prášku do pračky

 
fabiola  25.07.11 11:27

Malinké upozornění … v případě zvířat se mláuví o chovu a o plemenech.

 
Ingrid  25.07.11 15:39

Letos jsem konečne dozrála k plstění. Chováme ovce v podhůří Orlických hor. Zní to jako romantika, ale je to dřina. Stříhání ovcí se finančně nevrátí, kdysi vlnu zpracovávala jedna firma kdesi na Moravě, ale dnes ji nikdo nechce…

Pokud byste si chtěli zkusit něco vyrobit už od základu, ráda vám vlnu za menší obnos prodám. Klidně i tu letošní. ;)

 
Katka  26.07.11 10:38

Myslíte, že ta ovce na prvním obrázku sdílí Vaší radost z pěknýho svetru?

 
Ada Pekelná
898 příspěvků 26.07.11 10:42

Katka: zaručuju ti, že té ovci je to poměrně jedno. Přijď se někdy na stříhání kouknout.

 
Víťa  01.08.11 13:12

„…dlouho nestříhaná vlna může ovci v krajním případě i zabít tím, že jí znemožní normálně fungovat.“
Ovce: moc vlny → není kam dávat novou vlnu → zabečet o pomoc (pomoc nepřichází) → zkusit vynalézt nůžky (neúspěšně) → moc vlny …tzv. bludný kruh neostříhané ovce, který končí totálním psychickým rozvratem a sebevraždou :D

 
Ada Pekelná
898 příspěvků 01.08.11 17:51

Víťa: Spíš jde o to, že ovce přes přerostlou vlnu ani nesehne hlavu, aby se nažrala, a prostě pojde hlady. To musí být ovšem nestříhaná několik let.

 
Víťa  01.08.11 13:14

A propos MPFC na ovčí téma: http://youtu.be/VSK0hqAB070

 
Jana  01.08.11 19:50

Katarina: v kamenném obchodě, kde nakupuju látky, mají hodně celkem kvalitních vlněných látek, není to o tom nesehnatelná, ale kolik za to chcete dát. Kdysi dávno, když jsem tam vlezla poprvé, jsem utrženě běhala od regálu k regálu a nadšeně jásala nad cenami, mi paní prodávající řekla, že je ráda, že to slyší, protože lidi chodí a říkají, jak je to drahý(tehdy měli třeba metr vzorovanýho hedvábí za dvě stovky metr atd). prostě kde není kupec, není ani prodejce.
A s nákupem přes internet si dovolím nesouhlasit. Nakupuju v obchodě, kde jsou ty látky popsané tak dobře, že vím, co kupuju a nikdy jsem nebyla naživo zklamaná, spíš naopak. A asi těžko jinak než přes net koupíte třeba vlnu na kabát od Alexandra Wanga, základ šedý, potažený černou krajkou za šest stovek/metr. 

 
beru  02.08.11 11:57

Merino na telo ano, meli jsme na dovolene na Islandu merinove pradlo a parada :) jinak, co s vlnenym svetrem, ktery pousti chlupy? pomuze vyprani? jeste jsem to nemela odvahu zkusit, mate nekdo zkusenosti?

 
Jiřina  04.08.11 06:57

Zajímavý článek na Idnes: http://ona.idnes.cz/…-trendy.aspx?…

 
Leni  04.08.11 08:11

Ingrid: Neváhej, zmiň se na stránkách český šerm. Bláznů, co si klidně něco z vlny splichtí, je tam hafo.

 
Milli  04.08.11 15:54

Hlásím svůj první úspěch z materiálové osvěty - nákup tří svetříků (bílý, červený, šedý) v sekáči za 160 Kč, z toho dva Woolmark a třetí z jehněčí vlny. Dřív bych na ně ani nekoukla, ale nějak jsem k tomu díky Peklu dozrála a jsem za to moc ráda.

 
Kultakutri  12.09.11 23:13

Opět dodatek:
Ono se sice rouno z dané ovce může rozebrat na kousky podle kvality, ale není to tak, že hřbet na koberec, břicho na spodní prádlo a to ze zadku na filtry do vysavače. Na koberce je třeba plemeno Lincoln, to jsou takové ty obří ovce, co vypadají, že žerou lidi, superjemnou vlnu na ty spoďáry produkuje Merino, ale i třeba Jacob, dlouhé hladké lesklé šedé chlupy má Gotland (klíčové slovo pláště postav v Pánovi prstenů), vlnité chlupy snadno plstivé má Shetland atd.

Vikuňa je citesový zvíře, takže kromě toho, že látka bude neskutečně drahá, musí majitel takového obleku mít glejt, že k němu přišel legálně a regulérně.

Mohér kouše strašlivě - v tom teda mezi lidma, co s ním přicházejí do styku častěji, vládne docela shoda. Méně toliko mohér kůzlečí, případně mohér zpracovaný tak, že nevypadá „mohérovitě“ - tak jaksi chlupatě. Protože nemají kozí chlupy šupinky a jsou hladké, uvolňují se z příze jejich konečky, což dělá onu „svatozář“, ale zároveň to píchá a škrábe.

Jo, a to, že vlna se sráží v horké vodě, je pověra. Na to, aby se vlna srazila, je potřeba 1. pohyb (nejspolehlivější je tření) a 2. změny teploty. Takže vlněný svetr lze bezpečně vařit klokotem. Rohožka vznikne tak, že svetr při vaření mícháte, nebo ho vytáhnete z hrnce a pleštíte jím do studeného kovového dřezu. Mimochodem, svetry ap., pokud nemá vlna prací úpravu, se plstí v podpaždí - tření, vlhko, nikoli horko. Prací úprava se obvykle značí jako superwash a plstí taky, zvlášť pokud se jeden snaží, ale podstatně hůř než vlna bez této úpravy.

 
Velryba grónská  12.09.11 23:44

Mám čerstvou zkušenost se sražením svetru na lyže, o kterém jsem si vždycky myslela, že je umělohmotný a strčila ho do pračky. Původně byl velký celé naší rodině, po vyprání by se do něj vešlo nanejvýš dvouleté dítě, ale asi by neohnulo ručičky.

 
ela  26.10.11 16:43

Ado co je to prosim virgin wool děkuji

 
Adam  02.11.11 21:19

Pokud mate radi hand made vlnu, mrknete na www.pakistanwool.com

 
Blair  22.11.11 18:42

Ela: střižní vlna přímo z ovce, nic recyklovaného.

 
Popelka (Cinderella)  03.01.12 19:19

SUPER článek s velmi cennými informacemi !
Miluji ovčí vlnu, protože je to materiál, kterému podle mého názoru žádný sebelepší uměle vytvořený materiál napodobující vlastnosti vlny nesahá ani „po kotníky“ !
Ovčí vlna je prostě svými fyzikálními vlastnostmi jedinečným materiálem !
Nejraději tvořím z přírodních materiálů :-)

 
Hezky napsaný článek  26.01.12 20:29

Velmi precizně napsaný článek, ale mám dvě opravy - add 1) „mykačka na ruční pohon“ na druhém obrázku neni mykačka ale čeasačka. Rozdíl mezi mykáním a česáním je ve způsobu rozvolňování. Mykačka rozvolňuje vlnu pohybem kartáčů do stran, čímž spíše vlákno trhá a výsledný mykanec je spíše vhodný pro plstění. Naproti tomu česačk (na obrázku) češe vlákna vlny jedním směrem, čímž stejnoměrně srovnává vlákan vedle sebe, separuje krátká vlákna a mechanické nečistoty. Produkt se nazývá česanec a je vhodný pro předení.
add2) Vlnu lze práv v horké vodě, dokonce je možné vlnu i vyvyřit (mám to vyzkoušeno osobně). Jen je nesmírně důležité, aby voda další máchací lázně byla stejně teplá, jako voda, z které vlnu vyndáme a pokud je příliš horká, tak je nutné nechat vlnu schladnout spolu s vodní lázní. Tímto způsobem se vlna třeba barví (například rostlinnými barvivy.
Doufám, že se nehněváte, že jsem Vás opravila. Ty přadýnka na fotce (viz výše) jsou totiž moje :-), takže nějakou zkušenost s vlnou již mám. Ale jinak je článek opravdu moc hezky napsaný, výstižný, podrbný, naučný :-).
 evaux

 
Anče  02.02.12 16:59

Dneska se mi podařilo najít v sekáči svetr s 55% lambswool a 30% angory. Ještě před bych ho tam nechala bez povšimnutí (pokud bych vůbec složení zaregistrovala), dneska jsem ho vzala všema deseti, i když mi je o 3-4 čísla větší. Takže moc díky, Ado, za tu osvětu, co tu šíříš.

 
Blair  02.02.12 17:22

Neber to zle, ale co s ním budeš dělat, jak ho budeš nosit? Taky jsem si koupila pár větších kousků kvůli skvělému materiálu s tím, že je budu nosit asi jen na doma, ale je mi to líto.

 
Anče  03.02.12 01:04

no, neni to můj první větší svetr, který jsem si koupila kvůli materiálu :) Nosím je, když jdu ven a vím, že si nebudu svlékat kabát (třeba na nákup, při zařizování ve městě, do kostela, na procházku), nebo na návštěvu k příbuzenstvu, kterému je srdečně jedno, cože to mam na sobě (nebo si už zvykli). On ten svetr je třeba 46, ale ve skutečnosti to nevypadá zas tak velké.

 
Blair  03.02.12 12:11

Díky, ještě mě napadl třeba pásek. To by myslím šlo ne?

 
Anče  05.02.12 18:16

Blair - určitě šlo. Já nejsem páskovej typ, takže tahle možnost mě nenapadla. Ale já ty svetry stejně nosim proto, jak hezky hřejou :)

 
El.  24.02.12 22:30

Nedávno jsem koupila v sekáči svetr značky Banana Republic - černý s knoflíčky. 75% wool, 25% angora. Krásně hřeje a stál asi 50 Kč. Ještě velikost XS, skoro zázrak ;)

 
chekotay
408 příspěvků 28.04.12 12:31

Tuhle jsem v rukách nedůvěřivě obracel sako - na lístku bylo napsáno Woolmark, tak jsem si řekl „Hm,to bude asi nějaká umělá vlna, nebo recyklovaná, nebo tak něco… ale je to strašně příjemné na dotek, a za ty peníze, no nekup to…“ :-D
Děkuji za naučné články!

 
JohnWet  02.06.12 14:44

Vyborny clanok,dakujem. Ja som si vzdy kupoval obleky len z vlny a nedam na 100% ňvlneny oblek dopustit. Sice ho nekupite v BandiVamos za 3000kc (výsmech mody a material z ruk cinskych detskych robotnikov), ale od 5.000 v zlave zozeniete. A od 10.000kc uz mate spickovu taliansku vlnu.

 
Nesnidacka  04.06.12 16:09

Každý ať si nakupuje, kde chce, ale z polyesterových říší typu Bandi Vamos je mi také na bl**í.

 
sladurce
23 příspěvků 09.09.13 15:19

Ado a mohla by si objasnit pojem virgin wool?

 
Ada Pekelná
898 příspěvků 10.09.13 23:23

Virgin wool je totéž co střižní vlna, tj. nerecyklovaná, nová vlna.

 
LauraSucha  15.11.14 12:58

Zdravím!
Můžu se zeptat na konkrétní přípravky, kterými ošetřujete výrobky z ovčí vlny? Našla jsem na internetu prací prostředek Lanolin na praní. Info o něm zde: http://www.oveckarna.cz/lanolin.html
Používáte ještě něco speciálního kromě toho, že v tom výrobky vyperete? ¨
Díky moc za odpovědi. :)

 
Tene73
1 příspěvek 23.01.15 07:56

Zdravím Vás všechny a prosím o radu. Prodala jsem přes aukci kabát - složení 70% alpaca a 30% lana wool. Zákaznice mi nyní kabát reklamuje /podotýkám že byl světle růžový/, že pouští chluy a posílá mi fotografie černého svetru na kterém jsou samozřejmě vidět světle růžové chloupky. Myslím si, že u tohoto složení musíte počítat s tím, že materiál pouští chloupky. Je to důvod k reklamaci? Třeba se mýlím ale myslím si že složení mluví za vše a musím s tímto problémem počítat. poraďte prosím,
 Andrea

 
katango
1356 příspěvků 24.01.15 15:31

Nebyla to spíš angora? Ta pouští chlupy přímo nepříčetně.

Poslední rychlovka

Děkujeme uživalce Knitty za inspiraci pod článkem o plavkách.... Celý článek

Poslední článek:
Páteční momentky 10

Zatracený Brexit. O politických důsledcích britského rozhodnutí teď... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Punčocha s Woolmarkem

Když jsem posledně psala o seriálu z dob, kterou část mých čtenářů... Celý článek

Made in Italy

Když jsem předevčírem řekla pekelné A, řeknu i nepekelné B. Dnes... Celý článek

TOPlist