Staré dámy

07.09.11 | autor Ada

Dneska tu mám pochvalu pro čtyři staré dámy, z nichž každá to pojala jinak.

Čím asi byla zamlada tahle paní? Obří barevné sako z osmdesátých let, zlaté doplňky, nenápadný svetr a kalhoty. Peklo nemusí mít retro eleganci. Peklo fandí i ujeté street módě, a na důchodkyních dvojnásob!

Fotila čtenářka Lucka

Tahle paní už se sotva šourala, přesto vylovila ze šatníku oslnivě červené šaty, dost pravděpodobně hodně staré. Měla i podobně červenou, ale přesto velmi decentní rtěnku. Můžete se zkusit v komentářích dohadovat, jestli jsou takovéhle šaty v tomto věku ještě vhodné, jestli nezapracoval nějaký myšlenkový propad do mládí, já na to ale kašlu a paní v duchu gratuluju. Méně neutrálních hábitů a víc zářivých stařenek!

I v decentních barvách to jde ovšem dobře. Tato paní (omlouvám se za zařazení mezi "staré dámy", tak stará ještě není) to poladila v hnědé, béžové a tlumené oranžové, a i když to není nic, z čeho bychom si sedli na zadek, je to rozhodně hezké. Všimněte si také nohou všech vyfotografovaných. Ono lze mít pohodlné pantofle, aniž by to byly řampulácké jakožetrekové hnusáky? Nevídáno!

A na závěr jeden klobouček, ulovený včera v tramvaji:

Autor

Ada

Ada začala psát Módní peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou mnoha článků na Pekle.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
Hanička  07.09.11 13:51

Že by královna Alžběta navštívila ČR a navíc jela tramvají? Hmmm…

 
FashionLoca  06.03.12 23:51

Taky mě napadlo to samé :D

 
Ul  07.09.11 13:55

Nádhera, tleskám. Šmrncovní babky na ulici mne uhodí do očí víc než cokoliv šmrncovního mezi - dejme tomu - dvacítkou a padesátkou.

 
fruitylipgloss  07.09.11 14:00

jej ten kabat z prveho obrazka by som brala hned! pevne dufam, ze ked raz budem vo veku tej pani tak moj styl obliekania bude podobny -plny zivota a farieb a nie umierania a nudy!

 
PattiStudio  07.09.11 14:02

Klobouček je úúúúžasný!

 
Katka  07.09.11 14:07

Té druhé paní to náhodou sekne:) Víc takových důchodců.

 
esie  07.09.11 14:09

Takové zlaté boty jsem ještě neviděla. Dycinky je to takové páskové nic. To vzala sprejem, ne? Líbí se mi ty „baleríny“ s otevřenou špičkou na druhé fotce.

Proč si všímám pořád bot? :-) No dobře, kabelka na třetí fotce taky boduje a klobouček epesní.

Taky máte pocit, že v Česku nosí klobouky na ulici pouze dámy nad 70 let?

 
willie  21.06.12 18:45
sprej

Nejspíš ano, kamarád si takhle jednou vyráběl boty k masce slunečníka :)

 
DanielaS
4710 příspěvků 07.09.11 14:13

Prvni pani je dost husta! Pod sedmdesat se to asi nosit neda, ale ona je trida!

 
GreatSusan  07.09.11 14:14

Myslim, ze ta prvni dama neni z Cech, ale turistka (odhadem z USA) - pro me moc zlate najednou, ale celkove hezke a smrncovni.
Ty cervene saty na druhe dame mi prijdou hezke a pani rozhodne slusi. Proc by nemely byt vzhledem k veku vhodne mi neni moc jasne.
Treti pani ok, nijak nevycniva - je proste upravena a stara se o sebe, ale s modou nebo stylem to nema nic spolecneho.
Kloboucek je bezvadny…

 
Brblik  07.09.11 14:16

Zlaté doplňky ale chtějí pořádnou dávku odvahy:)

 
Baba Jaga  07.09.11 14:25

Ty červené šaty jsou super. Sama bych je brala. Taky nevím, proč by starší dámy nemohly mít na denní nošení, pokud je horko, letní krátké šatky bez rukávů. Tak mají vrásky. No a co? S večerní garderobou už bych byla opatrnější, ale na denní běhání v pohodě. Za mě vede červená paní. Má u mě plus i za rambajztašku a botky. I když klobouček je taky bezva úkaz.

 
Camalin
27 příspěvků 07.09.11 14:33

Tak jsem je skoukla a souhlas s předešlými. Paní v kostkovaném saku (pravda, ty zlatý doplňky mohly být trošku tlumenější dle mého, ale šmrnc to má) mě nadchla. To samý ten klobouček. Paní s šaty je taky fajn (konečně něco jiného než kostýmková sukně, k tomu pletený svetr a přesto šusťáková vesta - potkávám mnoho takových). Ale i přes vše to oblečení všem něco chybí : úsměv! (ač vím, že ne každý se na to zrovna cítí)

 
Nikola  07.09.11 14:38

druhá pani to vyhrala ale paní s klobúkom je tiež super,ja milujem elegantné oblečenie a aj klobúky…škoda že to nemám kam nosiť.
(mám 18 tak by vyzeralo divne keby som nabehla do školy v kostíme a klobúku:D,ale keď budem mať prácu tak dúfam že to už konečne využijem,áno moji známi majú komenty typu:čo sa hráš na dámičku alebo,chceš byť dôležitá,alebo…to mám najračej:chlapom sa to vôbec nepáči neviem prečo si nedáš normálne rifle a tričko jak všetci!:D:D

 
soletka  07.09.11 14:38

Super, naprosto úžasné. Ta „zlatá“ paní, naprosto bezkonkurenční :-)

 
ifoun
338 příspěvků 07.09.11 14:43

Paní v červených šatech je nádherná, běda vám, jestli jí vytknete čouhající ramínko od podprdy ;-)
A dámy v klobouku v podstatě nepotkávám, jaká škoda…

 
MP Milli
47 příspěvků 07.09.11 14:44

Ty červené šaty i s botama bych si klidně oblékla. Paní už sice nemá paže na šaty na ramínka, ale pořád lepší, než polyesterová halena bez tvaru z tržnice.

Kloubouková paní má i sladěné korále a náušnice!
Jen mi někdo řekněte - já měla vždycky pocit, že tyhle klobouky se nosí tou ozdobou na straně? Nebo je to jedno?

 
Arry  07.09.11 14:44

Ty červené šaty se mi těžce líbí, brala bych je z fleku.

 
seznam.mih  07.09.11 14:47

Naprosto úžasné! Hlavně ta paní v červeném - nad u tleskám! Ty šaty opravdu budou padnout našim starým dámám. paní na třetím obrázku nenadchne, ani neurazí. Sice nejsem na kloboučky, ale paráda to je!

nad tou paní na prvním obrázku - já teda chvíli přemýšlela, jestli je to žena, nebo muž. Spíš mi připomíná muže, než ženu teda … tím sem jí nechtěla urazit, ale prostě někdo působí víc jako muž a muž může působit víc jak žena :)))

 
holka  07.09.11 14:49

Camalin, Ty se běžně na ulici, v tramvaji, v metru usmíváš? Celou cestu?

 
Grete  07.09.11 14:50

Camalin, proč, kdo a na koho by se měl usmívat v městské hromadné dopravě? Je-li tam člověk sám, prostě si přemýšlí nebo čte nebo lelkuje nebo trpí, a při té příležitosti dává mimickému svalstvu odpočinout. Ani v jakémkoli cizozemském metru jsem si nevšimla, že by se na sebe neznámí lidé srdečně zubili, nebyla-li k tomu konkrétní příležitost.

Dámy jsou všechny úžasné.

 
Konvalinka  07.09.11 14:51

Tak mě napadlo, kdyby mi tu zlatou paní někdo pouze popsal a neviděla bych ji, tak bych asi byla pěkně znechucená, co to je za nevkus. Takhle si říkám je to šílené, ale líbí se mi to. Paní má neskutečnou odvahu, hodně by mě zajímalo, jak vypadá zbytek jejího šatníku. Červená paní je ještě lepší, takový střih si směle může dovolit, postavu má nádhernou, povolená kůže na pažích mě vůbec neuráží.

 
holka  07.09.11 14:54

Koukám znovu na ty fotky, tak ta první se dívá, jaká jede tramvaj: „jééé (široký úsměv) to mám radost, dvaadvacítka!“
Další jede v plném vagoně, asi by se měla usmívat na cestující sedící proti ní? No, milé by to bylo, ale divné, ne?
Jediná by se mohla usmívat paní v úžasných červených šatech na nějaký roztomilý výjev na ulici: štěňátka, děťátka, milenci?

 
Alena Čechová  07.09.11 14:56

Ta první je fakt dobrá, takhle bych to chtěla taky umět a k něčemu podobnému se taky chystám dopracovat.
Paní s červenými šaty: šaty pěkné, já bych tam ty rukávy ale musela mít; tím myslím hypoteticky sebe v tomto věku. Neuráží mne to, ale sama bych si to neoblékla.
Klobouk mi přijde úplně normální a přiměřený, kéž by takových dam bylo mezi námi víc.

 
Camalin
27 příspěvků 07.09.11 15:05

Holka : asi jsi nečetla, co jsem psala v závorkách zatím. Jinak sama za sebe se na ulici usmívám, když mám dobrou náladu. To s tím úsměvem jsem jinak myslela jako nadsázku. Prostě že jim k dokonalosti chybí už jen úsměv.

 
Sarah123  07.09.11 15:05

Tak ta prvni pani, to je koncentrovany nevkus, at je vam 18 nebo 80 - to se neda schovat ani pod modni nadsazku (a v cechach, kde pro modni nadsazku neni misto, vedle pouhych dvou stylu - „at me neni videt“ a „radoby-retro-sekacova-modnimi kramy-pohrdajici-a-proto-uplne-nejvic-cool-princezna“ - uz vubec). Druha pani je vyborna, podle etikety to tedy asi neni, no ale vypada pekne a upravene (stejne jako to, co vidime z pani ctvrte). Ta treti je asi Adin sen - jakz takz sladene a totalne bezpohlavni, staropanenske. Jen bych se zastavila u toho „rozhodne hezke“. „Rozhodne hezke“ to tedy neni - uz jen vzor kosile je dost desivy, material se neodvazuji hadat. Ale jak rikam - jakz takz sladene.

 
katka  07.09.11 15:14

paní na druhé fotce jednoznačně vede, čupr babča :-)

 
Hadramshmatra  07.09.11 15:17

U mě to na plné čáře vyhrává druhá paní - ta červená. Jistě to není záměr, ale všimněte si: ladí k tašce na kolečkách, štangli i k minimaxu :-) Její šaty a klobouček čtvrté paní bych brala zfleku, ten třeba na dostihy…

 
Sasa  07.09.11 15:21

fotka c.3 - sandale su desne, nevidim velky rozdiel vedla sandalov, ktore ma pani na tej samej fotke vlavo. myslim, ze by sme to bez problemov nasli v rubrike z ulice s popisom, ze su to hnusnosandale a nezachrani ich ani kvetinovy vzor. ale tak, obcas si niekto nevidi do huby:-D

 
Marmota  07.09.11 15:23

Červené šaty jsou skvělé, klobouček taky. A i ta divočina na začátku nějak funguje… Souhlasím, že pěkně oblečené staré paní mě obvykle zaujmou nejvíc. Nějak to umí nosit, no.

 
Ada  07.09.11 15:26

Sasa: drobný krůček taky krůček. Jestli nevidíš rozdíl, bude problém v tobě a ne ve mně. V české pouliční módě je zatím potřeba mít shovívavější měřítka.

 
Carrie35
52 příspěvků 07.09.11 15:34

Dáma v červeném je naprosto úžasná!

 
zelitschko  07.09.11 15:38

btw, paní s kloboukem je moje prateta :) musím jí to ukázat

 
FoxInTheBox
278 příspěvků 07.09.11 15:44

Pokud rádi ócháte nad klobouky, doporučuju http://madhattery.royalroundup.com/ - světové panovnictvo v plné kloboukové parádě, královna Alžběta přítomna :)

 
The sheep
30 příspěvků 07.09.11 16:06

Ta tařetí tak boží není, ten 1. kabáz a druhé šaty i chci a poslední se mi moc líní, i když mě klobouky nesedí

 
Frankie
213 příspěvků 07.09.11 16:12

,

Příspěvek upraven 12.11.12 v 14:12

 
Kik  07.09.11 16:14

Prikladam krasnou herecku pani Tichankovou s sateckem :-) 

 
shaki  07.09.11 16:23

Dnes tleskám! Paní je zlatá až až, pravda, ale ten kabátek? Skvělý je :-) Červené šaty jsou krásné a proč by si je madam nemohla obléknout? Určitě bylo vedro. Navíc je krásně štíhla a toto jís luší mnohem mnohem víc než nějaká stařecká zástěra. A kobouček. Bez komentáře :-) Dokonalý.

 
Módes Róbes  07.09.11 16:28

Každá z dam má odlišný styl, ale všechny vypadají úžasně. Úplně mi to zvedlo náladu.
Jinak poslední dobou vídávám dobře oblečené i muže ve zralém věku. Jeden obsluhoval v knihkupectví - černé kalhoty, fialová vestička a šeříková košile, druhý si v parném dni vykračoval po ulici v plátěných kalhotách a košili pískové barvy, to vše doplněné slaměným kloboukem a špacírhůlkou. Litovala jsem, že jsem je nevyfotila. Oběma gentlemanům bylo 70-80 let a i když jsem podstatně mladší, ještě dlouho jsem se za nimi otáčela.

 
Ren.  07.09.11 16:31

Mě se líbí všechny, hlavně to, že jsou štíhlé! Kéž bych já jednou v jejich věku :-) Ty červené šaty jsou milé retro a paní má krásnou postavu!

 
monicka
565 příspěvků 07.09.11 16:33

Klobouk je krásný - škoda, že podobné klobouky jsou dost drahé. Možná i to je důvod, proč nejsou na mladších moc vidět?

ad paní v červených šatech: Babička, která je v podobném věku by si na sebe jistojistě nic takového nevzala a dokonce i mamka už věci bez rukávů vůbec nenosí - prý nechtějí, aby se někdo musel koukat na to, jak vypadají jejich ramena a paže. Já si zase myslím, že lepší upravené starší paní s ne-uplně-dokonalýma rukama, než mladé holky se špeky vykukujícími z džín. Takže paní fandím :).

 
Ani  07.09.11 16:38

První mi taky nesedí, přestože ulítlosti můžu, vadí mi metalická kabelka a boty.

Klobouček se líbí. Jen víc klobouků do českých ulic, ať s nimi nejsem sama. Ženský, nebojte se, že to nemáte kam nosit, proč ne i když jen tak vyběhnete na nákup? A já jsem teda na klobouky měla zatím jen pozitivní reakce.

 
Anul  07.09.11 16:51

Paní v červených šatech je skvělá, kéž by takových bylo víc. A ten klobouček na poslední fotce chci :-)

 
Johanka-k  07.09.11 17:01

Téda, ten klobouk je nádherný. Já bych ho nosila v jiné barvě, třeba nebesky modré a kytičky(či nějaké dekorace?) bych odňala a nebo přebarvila na jiné ostíny modré, ovšem to už je zcela mimo mísu. Ale ta dáma je opravdu skvostná. Červené šaty jsou také hezké, líbí se mi to barevné vyšívání(?)…

 
Víla Amálka  07.09.11 17:04

1. paní má svůj outfit jistojistě pečlivě promyšlený (barva svetru se dá najít ve vzoru kabátu, kabelka a boty jsou perfektně sladěné, BEZ pičičáren, což musí být u zlatých a zářivých věcí problém sehnat), takže u mě asi vede. Nemám tyhle metalické věci moc ráda, ale u paní se mi to jako nadsázka a hravost moc líbí.

U 3. paní souhlasím se Sarah123. Mě osobně to hezké nepřijde. Nepoužila bych výrazy „staropanenský“ a „bezpohlavní“ (mimochodem - co si vy ostatní představujete pod pojmem staropanenský?), ale prostě spíš „nudný“, nebezpečně inklinující ke „sportovní eleganci“, viz kalhoty. Osobně mě irituje záplava šperků na rukou a 2 vzory (boty a halenka), které jsou si jakoby podobné, ale tlučou se. Nicméně citlivost na vzory je taková moje úchylka.

 
Bramborka  07.09.11 17:09

Hadramschmatra, jestli ta paní v červeném měla červenou rtěnku, dám krk za to, že vylaďovala i s taškou na kolečkách. Všechny dámy půvabné, ta ve tříčtvrtečních kalhotách hlavně tím, že je „do barvy“. Ale i to se cení.

 
rachel  07.09.11 17:11

sorry, ale je to hrozneeee. ak toto je tvoj styl ada, tak by si mala zavesit modni peklo na klinec:-)) ja neverim, ze je to v cesku tak zle, aby tieto modely stali za pochvalu:-0

 
XY  07.09.11 17:18

1. fotka- na mne trošku moc zlaté, ale jinak to vypadá dobře- pro mně ne ulně oslňující, ale rozhodně mnohem lepší než to, co e obyčejně vidí na ulicích
2. fotka- to se jen tak nevidí- samozřejmě myšleno v dobrém
3.- tady mi to příjde jako takový lepší průměr - ovšem ty pantofle jsou vynikající
4.- elegance jak má být, mně se prostě tohle líbí nejvíc…zajímalo by mě, jak vypadá zbytek toho modelu :)

 
sasha
171 příspěvků 07.09.11 17:19

pani z fotky c. 1 by to dotiahla aj do sartorialistu:-D je prijemne ujeta

 
Cinkitoo  07.09.11 17:22

Druhá paní je nejlepší :) Přijde mi, jako by jela na prázdniny k tetě :) (Kolik let by bylo tetě už moji fantazii nezajímá)
A klobouček je skvělý :) Představuju si byt té paní - starožitnosti, žádná Ikea. A má jistě kredenc!

 
Cinkitoo  07.09.11 17:25

Johanka-k: To jsou stužky, měla jsem přesně takové na zástěrce jako dítě :)

 
Monika  07.09.11 17:30

Paní v červených šatech je skvělá! Rozhodně si nemyslím, že s úderem dejme tomu padesátých narozenin se žena musí začít oblékat do neforemných šedých nebo béžových hábitů, hlavně aby byla co nejmíň nápadná. Pokud jí to postava dovolí, ať si klidně vezme červené šatky bez rukávů… :o)

 
WiWi  07.09.11 17:34

Ked som si pozrela fotky zajasala som…to sa velmi nevidi takot upravene dôchodkyne. Najviac ma dostala asi pani v cervenom tie saty su uplne pozitivne (hned by som si ich obliekla ja ja) a vobec mi teda nevadi, ze ich ma oblecené stara pani (ved aj im je teplo). Objavila som Peklo iba nedavno ale už mi stihlo sprijemnit nejednu nudnu chvilku!

 
Kačka  07.09.11 18:03

Paní v červených šatech je nádherná! Nevím, proč by nebyly vhodné k jejímu věku. Moc jí to sluší.

 
Inka  07.09.11 18:06

Tak jo, ty dámy jsou všechny krásné, jen mi jaksi u nich chybí i obličeje a hezký úsměv, které zajisté by taky uměly.

Bylo by to tak těžké, Ado a Lucko, tyto dámy oslovit a požádat je, aby tak trochu zapózovaly a usmály se do objektivu? A hlavně je požádat, jestli by ta dotyčná dáma byla tak laskavá a dala svolení ke zveřejnění své fotky na netu?

 
Johanka-k  07.09.11 18:07

Cinkitoo: Aha…! Teď se na to dívám podrobněji…Děkuji!

 
Panenka_bohemica  07.09.11 18:29

Skvělý pochvalný článek, to mi normálně udělalo radost :-) Paní číslo 1. odvaz jak má bejt, očividně má víc odvahy a šmrncu než většina dvacítek (třicítek, čtyřicítek…), paní č.2 se mi taky líbí velice, i když věřím tomu, že kdyby to Ada v článku nevypíchla, už by tu bylo plno keců o tom, že jsou ty šaty krátký a ježiš paže odhalující… - Dámy vypadají super!

 
Ola  07.09.11 19:10

Musím říct, že vaše stránky se mi moc líbí. Nějak jsem si teď začala na ulici všímat víc lidí a opravdu, elegantně oblečené jsem viděla jen starší ženy! Je to zvláštní…

 
Ada  07.09.11 19:10

Inka: Bylo. Zkoušela jsem to, a většinou následovalo upejpání a jako že nééé, ale s dostatečnou dávkou lichocení a přemlouvání by to možná šlo, a na to já nemám čas ani chuť. Takže cvak, rozmazat a hotovo. Na souhlas se ptát nemusím. Češi jsou netýkaví. Jednou jsem se potřebovala zeptat, kolik je hodin, neboť jsem si zapomněla mobil, a teprve třetí člověk přede mnou neutekl. Podotýkám, že nevypadám jako Freddy Krueger. Asi si mysleli, že jim chci něco prodat nebo je prudit s anketou.

 
Fatabuna  30.01.12 00:04

Myslím, že česká netýkavost pramení z malé asertivity. Nevím, co po mně ten člověk chce, tak se radši preventivně klidím, protože je to jednodušší, než ho vyslechnout a pak případně s úsměvem říct „děkuji, nemám zájem“ nebo „nezlobte se, nedávám peníze na ulici“. Přitom většina lidí - to je aspoň moje zkušenost - se chce jen zeptat, jak se dostane tam či onam, kolik je hodin, jestli už jela dvaadvacítka nebo kde je v okolí pošta.

 
Amálka  07.09.11 19:14

Nejhezčí je ta dáma v červených šatech. Doufám, že jednou budu mít taky takový šmrnc :-)

 
Karoshi  07.09.11 19:16

Tak mě napadá, jaký byste doporučily styl klobouku na běžné nošení na ulici, třeba ke společenským kalhotám a saku?

 
zelitschko  07.09.11 19:27

Karoshi: dle mého by k tomuto oblečení mohl fungovat snad jedině klasický pánský klobouk…

 
Lachenauerin
544 příspěvků 07.09.11 19:27

Ada: Češi-netýkavky; na některých místech není divu, jsou místa, kde mě na sto metrech zastaví 3 charitativní sbírkaři, pět agentů „s teplou vodou“ a dvě skupinky cikánů nabízejících výhodně zcizené voňavky. V těchto lokalitách, jak se ke mně někdo řítí, říkám už jenom: „Jedeš!“

Ale jinak je to fakt, hodinky nenosím a mobil, když nemusím tak taky ne. Oslovím paní na zastávce a ona si instinktivně hned překříží ruce před kabelkou.

 
Sophie  07.09.11 19:31

Dobře ušité nadčasové (červené) šaty, u kterých se v době jejich vzniku nikdo nebál toho že budou „nahaté“, „ulítlé“, „výstřední“, a tak podobně, jsou na celý život, záleží jen na stylingu.
A ještě bych tu vypíchla, jak jsou šaty řešené, počítá se s křivkami i spodním prádlem. Materiál sice bude nějaká umělina, ale vydržel až doteď ve slušném stavu. To se nám za 40 až 50 let nejspíš nepovede.

 
Katuliena  07.09.11 19:41

tie klobuky su nadherne, aj ta pani v cervenom. Netreba klesat na duchu a obliekat sa ,,sedivo,, aj ked uz maju ludia svoj vek. Krasne

 
Janiiiv  07.09.11 19:45

Čupr dámy z Amériky (i když země původu je asi úplně šumák, hlavní je ODVAHA!) http://advancedstyle.blogspot.com/

 
Amálka  07.09.11 19:46

Chtěla bych požádat nick „Víla Amálka“ o změnu nicku. Jsem tady na blogu, myslím, poněkud déle, a nechci aby si nás pletli :-) Děkuji

 
Pafka  07.09.11 19:50

Rachel, a co bys třeba chtěla vidět na starých paních, aby to podle tebe stálo za pochvalu?

 
Anna  07.09.11 20:32

ad pokryvky hlavy: letos se v anglicke podzimni/zimni highstreet mode vyrojilo pomerne dost klobokou - bud s sirokou krempou, ruzne zpracovana vicka a dokonce i ‚jezdecke‘ capky… tak uvidime jak se to ujme a pripadne dorazi i do CR :)

 
Stemcells  07.09.11 20:50

Jo, tak to jsem přesně čekala, kdo s kdy se pustí do povolených paží nebohé dámy v červeném… :-)

Ten klobouček! Miluju klobouky! Vlastně mám jeden podobný, slaměný s květinami, rodina tvrdí, že jsem tzv. „kloboukový typ“ a různé pokrývky hlavy mi velmi sluší, ale: dneska je dámský klobouk něčím, co je běžné asi jako spodní kalhotky s nohavičkou ke kolenům. Já bych ráda klobouky nosila, ale mám problém, že sehnat skutečně pěkný dámský klobouk je práce pro vraha, leda si ho nechat vyrobit u modistky, kterých je taky jako šafránu, a za další: mám pocit, že současná móda a nabídka oděvů také s klobouky vůbec nepočítá. Naposledy si vybavuji vlnu retro kloboučků a la dvacátá léta, která se objevila po uvedení jistého seriálu, jehož jméno si zaboha nejsem schopna vybavit. Nosily se v zimě ke kabátům. A co teď? Jde nosit vůbec klobouk a jaký a k čemu, pokud nechci chodit zrovna v kostýmu?

 
Jiřina  07.09.11 20:57

Ohledně klobouků doporučuji obrátit se v Praze na pí. Veselou v modiství Model na Milady Horákové. Ochotná, schopná, dobře poradí a vyrobí.

 
MP Jezinka
101 příspěvků 07.09.11 21:03

Ad klobouky:
v létě je to jednoduché, existuje spousta druhů slamáčků v různých barvách, které rozhodně nevypadají nijak „overdressed“. Na podzim mám zase manšestrový klobouk, který je téměř jako fedora, ale není to fedora. Rozhodně vypadá dobře a dá se vzít k saku, ale k bundě ne. K sakům a kabátkům se dá vzít i bekovka, baret, ale uznávám, že to už jsou asi spíš čepice než klobouky.

 
Krista  07.09.11 21:04

Nedávno jsem z auta zahlédla paní jistě kolem osmdesátky, drobnou stařenku oděnou do sice zjevně postaršího ale báječně sladěného červeného kompletu, k tomu černé lakové střevíčky, černobílá laková kabelka, vše staršího data, ale krásně sladěné. Ač jsem spěchala, nedalo mi to, zastavila jsem a oslovila ji. Měla umně načesaný drdol, starožitné šperky a lehký make up. Bylo jasné, že si jen tak vyšla do lékárny, ale stálo jí to za to, se vyparádit. Řekla jsem jí, jak moc jí to sluší a ona celá zrůžověla a smála se. Vzdávám hold ženám, které se nepřestanou radovat z toho, že jsou ženami!

 
Sylvie  07.09.11 21:14

dáma č. 2 vypadá vážně k světu! rozhodně se mi její oblečení líbí… vyjadřuje určitý postoj k životu.

 
Alena Čechová  07.09.11 21:22

Letos má hodně klobouků Pietro Filipi, mají jak v pánském stylu, tak kulaté. Podívejte se na jejich kolekci:
http://www.pietro-filipi.com/kolekce.php?…
Já si koupila tu jejich buřinku, dobře sedí a je tvrdá, ne jako ty měkkotiny odjinud.

 
Klára  07.09.11 21:24

Tak první paní má super kabát, jinak docela nic moc..vypadá jak od kolotočů…
béžovo hnědá paní mě oravdu neoslovila- naopak…a klobouček je super…

 
Ido  07.09.11 21:38

jé, zrovna jsem si říkala, že bych si dala nějaký pochvalný článek a je tu! :)
až budu stará, budu č. 2, ale č. 1 mě naprosto ohromila, č. 3 se mi celkem líbí, není to dokonalý, ale na dobrý cestě a u č. 4 se neshodnu s většinou, ale to je věc názoru, klobouček ano, ale brala bych jednodušší, daleko míň ozdob.
last but not least-ani jedna paní nemá na hlavě květák!!!! jen houšť a větší kapky!

 
Lachenauerin
544 příspěvků 07.09.11 21:39

Krista: Připomněla jste mi tím příhodu, která se mi stala někdy koncem minulého století (to zní dost drsně…).
V tramvaji přede mne usedla stará dáma, která jako by vypadla z prvorepublikového filmu, i střihem. Béžový komplet, drdol, rtěnka, klobouček, rukavičky, nablýskané lakové botky a kabelka… úchvatné.
Už nevím, jaký byl první podnět, ale dala se se mnou do řeči: „Tady bývala cukrárna, to vy už nepamatujete, slečno, tam jsem chodívala s tatínkem na dortíky; a tady jsme se Zitou Kabátovou sedávaly u kafíčka, já s ní chodila na konzervatoř, víte. A tamhle bývaly takové krásné vzrostlé stromy a pod nimi lavičky, a ty stromy zjara tak voněly, kluci tam proháněli káču…“ A tak dále, a tak dále.
Jely jsme tou tramvají spolu dlouho, asi tak 10 zastávek, celou tu dobu mi povídala a usmívala se při tom, byla tak klidná, rozkošná a optimistická. Byla jsem z ní jako u vytržení. Je to moc hezká vzpomínka.

 
Katka  07.09.11 21:51

Lachenauerin: takovou paní jsem viděla minulou zimu v Kotvě. Seděla v kavárně a byla taky pěkně načančaná, že jseme si s mámou řikaly, že snad musela zažít ještě první republiku:) Měla střevíce, sukni ke kolenům a úžasnej kožich a hlavně byla vyladěná do posledního detailu. A na hlavě neměla žádnej květák, ale drdol. Byla hodně šik:)

Ps: nechci bejt protivná, ale zahlídla jsem tady někoho se stejnym nickem, takže bych dotyčnou poprosila o změnu. Přeci jenom jsem už chdim celekm dlouho a nikdo takovej tu předtim nebyl a nechci, aby si nás někdo plet. Dík:)

 
Lola  07.09.11 21:51
  1. ad úsměv: není pravda, že bychom se smáli méně než kde jinde. Naopak, pokaždé, když se vrátím z ciziny, tak mě ta permanentní česká nas…st dohání k trudnomyslnosti. Úsměv je přitom ten nejvýraznější a nejmocnější módní doplněk - a zadarmo.
  2. Pro Adu: pro mě osobně je „stará paní“ osoba, která rezignovala na cokoliv (od květáku na hlavě po duševní či tělesné aktivity nezahrnující Aha či uzený). IMHO bych ty vyfocené dámy zařadila mezi „starší dámy“ nebo tak něco. Babky a babči jak padlo v komentářích vypovídá spíš o komentujících než o dámách na fotce.

A ještě poznámka pod čarou, za kterou bude můj koment jistě Hidden due to low rating: Při veškerém respektu k obdivuhodné práci, kterou tady na českém národu, Ado, odvádíš, vtipu, bystrému úsudku, vkusu atd. atd. - nemáš občas pocit, že se diskuse ve fóru podobají kultuře sekty - a neuvažovala jsi o tom, jak tomu trochu obrousit hrany?

 
Simi  07.09.11 21:54

Alena Čechová - v pietru už mají kolekci klobouků na zimu? Pietro žeru, ale na webu ještě ze zimní kolekce nic moc nemají… Jinak první dvě paní mně vyrazily dech - ta první je fakt trochu ulítlá, ale sama bych si to klidně vzala, mít na to figuru…myslím, že takovéhle sako sedí vyšším hodně štíhlým - bezprdelním - dámám, já jsem typ Jennifer Lopez, takže na mě by to asi moc nevyniklo, potřebuju zvýrazňovat pas. naproti tomu, z té babči z červeném bych to asi v opuštěné uličce servala a uloupila :-)

 
Tuhirangi  07.09.11 22:02

Paní v červených šatech je neuvěřitelně krásná! Jistě to velmi inteligentní a vitální žena (soudě podle praktické tašky na kolečkách a promyšleného oděvu). Třetí paní mě osobně moc nenadchla, ale v českých ulicích je něco takového balzám na duši. Teď jsem se vrátila z Ukrajiny (Kyjeva), kde jsem studijně pobývala a tolik krásně oděných žen pohromadě jsem dlouho neviděla. Nejdřív jsem se tomu nestačila divit, ale potom jsem si zvykla na to, že tam ženy u oblékání opravdu přemýšlejí a záleží jim i na doplňcích, líčení a účasu. Návrat do české kotliny byla solidní přesdržková nálož…

 
Amálka  07.09.11 22:04

Nechápu co je na mé žádosti špatného. Když si někdo dá podobný nick jako mám já, tak mám snad právo jej požádat o změnu.
Možná by nebylo špatné zavést na blogu registraci komentujících, aby nedocházelo k podobným situacím.

 
Vila Amalka  07.09.11 22:04

Amalka: tak já se budu důsledně titulovat jako Vila Amalka a ono to nějak nějak půjde, což?

 
Terka  07.09.11 22:06

Jedním slovem PERFEKTNÍ !!! :-)

 
Motyka  07.09.11 22:09

Červené šaty a klobouk z posledního snímku vedou! Nádhera! A já si navíc myslím, že dáma v červených šatech je oblečená přiměřeně věku i situaci. Dneska jsem vezla jednu babču na vozíčku do nemocnice na kontrolu. Téměř 90 let jí je a taky se umí obléknout a doladit, že jsem jen valila oči. Občas když jsem u ní doma, vytáhne ze skříně neuvěřitelné oděvní klenoty. Šaty co nosila před sedmdesáti lety vypadají pořád úžasně…

 
Maruška  07.09.11 22:13

Amálko naprosto souhlasím! Registrace, autorizace, autentizace a identifikace, číslo bot a sken oční duhovky. Ten naprostej chaos, co tu byl doteď, to fakt musí skončit.

 
A.C.  07.09.11 22:18

Jo! Doufám, že až budu babča, že budu brázdit ulice v koskovaném saku, se zlatou kabelkou, nebo v růžovém sárí. Druhá paní se mi taky líbí moc.

Klobouk je krásný, tu paní bych si prohlížela.

Fotka trojka je béžově zapudrovaná nuda - nemám tehle typ oblékání ráda.

 
miakarina  07.09.11 22:21

pardon, ale není čas na to požádat o fotografii? paní jsou všechny úžasné, a proto si myslím, že by si zasloužily něco lepšího než pokoutnou fotku s rozmazaným obličejem.

 
HH  07.09.11 22:24

Amalka: aj keby registracia bola tak Amalka a Vila Amalka su dva uplne rozdielne nicky… Na registraciu noveho nicku na forach staci aby sa odlisoval od nejakeho uz existujuceho v jednom znaku (psimenku) …

 
Eva  07.09.11 22:32

První dva modely bezvadné, první ulítlý a červené šaty šmrncovní a paní má super postavu, v jejím věku má většina žen bříško, i když jsou štíhlé. Model tři se mi nelíbí vůbec, ty barvy jsou děsné, ani střihy nic moc. A ten klobouk a poslední fotce, opět hnusná béžová, přeplácaný, tvar hrnec, nelíbí se mi.

 
FoxInTheBox
278 příspěvků 07.09.11 22:34

A.C., to mi připomnělo paní, kterou jsem potkala nedávno v centru Brna. Už nějaký ten pátek přes 50, přirozeně snědý typ s tmavými vlasy a očima a - zářivě žluté jednoduché sárí. Doladěné žlutými sponkami v drdolu. Prostě paráda:)

 
Jiřina  07.09.11 22:46

Co máte pořád s tím sárí - to je, jakoby jinde v cizině chodili v nějakém moravském kroji.

 
Alena Čechová  07.09.11 23:15

Simi: v ešopu to ještě není, akorát na těch fotkách s modelkou. Taky mne udivuje, že se položky v jejich obchodě na webu objevují s takovým zpožděním. Asi je to problém toho správce.

 
referee  07.09.11 23:17

jo, to je hodně trefná připomínka.

 
referee  07.09.11 23:20

(myšleno k sárí :-) připadá mi to víceméně trapný, stejně jako třeba to, že Japonci mají prý falešný kostely s falešnejma katolickejma farářema, který je „jakoby“ oddávaj :-)

 
FoxInTheBox
278 příspěvků 07.09.11 23:22

Jiřina: nemám ráda, když se to s ním přehání, ale obecně je prostě pěkné a spoustě typů postavy sluší.

Mimochodem existují módní prvky, které by se daly od toho kroje opravdu odvodit. Tzv. peasant blouses, folklorní výšivky, široké šněrovací/vícep­řezkové opasky…:)

 
Frndolina  07.09.11 23:26

mne osobne sa ten klobucik az tak nepaci, resp. ta ozdoba na nom. velmi mi to pripomina tie popularne aranzmany zo suchych kvetov.
prve dve damy su vsak uzasne. ja osobne mam pocit, ze s pribudajucim vekom by sa ruky az tak nemali odhalovat, najma ak ide o nejaku oficialnejsiu zalezitost. ale v bezny den, ked je horuco, ze by sa clovek aj z koze vyzliekol, preco nie?

 
Magda  07.09.11 23:57

Od českých a moravských krojů je opravdu odvozeno ledasco, ale jen s obtížemi by se dal nosit celý. Oproti sárí, které je velice pohodlné..... Ale fakt nevím, co je na jakýchkoliv folklórních vlivech v módě špatného

 
Brnacka  08.09.11 00:27

Cervene saty jsou super a nositelka taky! Ma cupr postavu! Pekne drzeni tela, mladistve vlasy (zadnej kvetak nebo mastnej drdulek), elegantni hodinky a boty… urcite byla v mladi moc pekna :) Coz je koneckoncu i ted, mimoradne! Vek dostihne kazdyho a vrasky prijdou, nic naplat…

Opravdu me nadchla.

Akorat jsem chtela byt vtipna a poznamenat neco o vykukujicim raminku, nez mi doslo, ze jde o kombine. Jooo, to uz se dnes taky nenosi. Vzpominam na babicku a jeji krasne „kombinacky“. Nosila je pod vsechno a bylo to prudce elegantni a zenske. A krasne (doted nosim nektere podedene kousky jako nocni kosilky :) )

 
Brnacka  08.09.11 00:40

Skoda, ze damy pravdepodobne nevladnou internetem a neprectou si o sobe pochvalne komentare… urcite by byly potesene!

Joo a tou vlnkovatou stuzkou (modrou a cervenou) jsem mela na zakladce (zacatek 80´s) olemovane svatecni saty (zlute) a dodnes na ne vzpominam…

 
Thee  08.09.11 00:47

První paní mi vyrazila dech. Metalické barvy mi příliš nesednou, ale na ní to vypadá fantasticky. V kombinaci s kabátem mi to přijde geniální. :))

 
Ani  08.09.11 01:04

Ještě ke kloboukům. Aktuálně mám tři.
Strašně dlouho jsem nějaký chtěla, tak svůj první jsem nevybírala moc pečlivě. Je to takový ten černý látkový z HMka. Trochu mi pak zkazilo radost, když jsem zjistila, že je brán jako takový ten disco klobouček :( původně jsem z něj měla radost moc. No ale stejně ho mám ráda, je praktický, nosím ho úplně jinak, než je in - třeba k černým společenským kalhotám a přepásanému delšímu tričku. Nebo k čemukoli, co má trochu pánštější prvky.
Druhý mám červený, plstěný s drobnou kytičkou, klasický kulatý dámský se středně velkou klopou. Miluju ho, i když se obtížněji kombinuje. Do retro kombinací je super. A nebyl drahý.
A do třetice jsem si pořídila slamák, takového toho válcovitého useklého tvaru, ten je taky super, jen nesmí být vítr. Široké krempy mi nesluší, tak jsem volila takto.
A ještě uvažuju o tomto druhé ruky (ale když mi ho vyfouknete, nebudu se zlobit): http://www.fler.cz/…sedy-1839430

No ale proč to píšu. Myslím, že sehnat pěkný klobouk, není nic těžkého ani dnes. Na Václaváku je Tonak, občas vidím klobouky kolem tisícovky v obchodech s doplňky, v sekáčích také občas něco je… Hezké jsou i klasické pánské klobouky… Takže fakt je to o tom se nebát ;)

 
Ani  08.09.11 01:12

Ach ne. Teď jsem vlezla na polyvore, že nějaké ty své kloboukové kombinace naklikám. To jsem neměla dělat.

Jestli tu někdo ještě řekne, že nemůže sehnat hezký klobouk, tak kecá a nikdy nehledal.

 
A.C.  08.09.11 02:29

Jiřino - sárí ve střední Evropě je pro mně synonymum hodně pestrého a ulítlého oblečení. Stejně by asi působil hanácký kroj v Bhútánu. Žádné sárí ani hanácký kroj nemám ani je v nejbližší době neplánuju.

OT k sárí. Kousek od nás bydlí Indka, která v sárí chodí pořád. Je malá, tlustá, hodně tmavá a nelze ji přehlídnout. K sárí si klidně obuje adidasy a v zimě přes to hodí šusťákovou prošívanou bundu. A to je teda peklo.

 
Simi  08.09.11 06:59

Alena Čechová - pardon pro ostatní, že otravuju s OT, ale nevšimla sis u Pietra, že by už měli takové ty zelené šaty se zlatýma kytkama na jedno rameno, z kolekce Aňa a kolik stojí? Ona je má na sobě na té hrací kartě a jsou i na půlce obrázku, jak rozklikneš jejich web. Ty si asi koupím klidně za plnou palbu, moc se mi líbí, tak snad budou hezké i v reálu. Po slevách tam vždycky vykoupím 3/4 kolekce

 
Aqui  08.09.11 07:04

Tak když jsem tu u jednoho článku posílala odkaz, že Aňa Geislerová navrhla kolekci pro PF tak jsem měla palců dolů až hamba(jeden palec nahoru pouze)… a teď se tu zase PF vychvaluje… Za tím, že Aňa udělala skvělou kolekci si stojím dál…

 
sasa  08.09.11 07:24

tuhirangi: musia vyzerat dobre, kedze sa chcu vydat a vypadnut z ukrajiny. na kazdej letnej skole alebo pobyte kde som bola, sa ukrajinky vyobliekali tak, ze im to trvalo dve hodiny (spicate kozacky a podobne aby vyzerali ako slapky) a balili chlapov, kludne aj Slovakov a Poliakov, len aby sa nemuseli vratit. Nie som si ista, ci sa tam obliekaju elegantne pre dobry pocit zo seba alebo pre nieco ine

 
Ošklivé káčátko  08.09.11 07:59

Simi: Na tyhle šaty mám taky zálusk. Chtěla jsem pro ně vyrazit tento víkend a využít na ně slevu z Marianne. Ovšem u nás v Ostravě ještě nejsou a zatím v obchodě ani neví, kdy budou.....:(

 
Alena Čechová  08.09.11 08:01

Simi: být vámi, jdu na Národní třídu, tam mají všechno a první. Na každé prodejně mají katalog, stačí se zeptat, oni vám tam když tak zavolají a zeptají se. Co jsem zatím měla tu možnost zjistit, jsou prodavačky velmi ochotné.

 
pipilotti  08.09.11 08:18

První paní je úžasná, vtipná a odvážná. Kdo z vás má takovou babičku? A paní v sokolských šatech je nádherná! Takhle se chci oblékat až (dá-li Pán) zestárnu. Prostě kočka! A to se nám, kočkám z 11 koček, děsně líbí!

Ta béžová a klobouková jsou předvídatelně uměřené a …nudné.

 
Jana  08.09.11 08:19

Tak u té první paní jsou pochvalné komentáře krutý žert. Baseball čepice na nupravené, neudržované a naučesané hlavě, plastové sportovní zrcadlovky, sako neúspěšné sekretářky úspěšného podnikatele, svetr od pravnučky sousedky z azylového domu, zlaté elementy zašlých časů. Celý komplet je poskládán ze šatníku minimálně 5. lidí různých věků a pohlaví. Vsadím pravé Swarovski koupené na jarmarku proti uchu falešné vuittonky, že dáma je klientem červeného kříže.

 
Josefína  08.09.11 08:46

Už nevím kdo to napsal… „Rozhodně si nemyslím, že s úderem dejme tomu padesátých narozenin se žena musí začít oblékat do neforemných šedých nebo béžových hábitů, hlavně aby byla co nejmíň nápadná. Pokud jí to postava dovolí, ať si klidně vezme červené šatky bez rukávů… :o) " a trochu men to vyděsilo. Já nemám postavu perfektní a rozhodně se mi s věkem nezlepší - a tak tedy já se MÁM v důchodovém věku držet "neforemných a nenápadných hábitů“? Jistě, lze napsat, že prostě jen je třeba najít vhodný kopromis ale s 20 kg navíc mi tak nějak po ránu nic nepřijde NEJLEPŠÍ a odmítám se uchylovat k černé, byť by seštíhlovala sebevíc. Pokud se do modelu narvu, tak v něm prostě na ulici vyrazím (tlusté ruce neskrývám, stydím se pouze za obří stehna ale jak je vidno třeba na http://www.curvygirlchic.com/
tak holé stehno XXL může vypadat, při troše snahy, docela dobře - samozřejmě myslím tím v celku!)

 
Simi  08.09.11 09:02

Opět OT - já teda Pietra mám za malý vrchol české tvorby na poli normálních nositelných elegantních věcí, je pravda, že před takovými 5 lety to až takový zátrak nebyl, ale v posledních 2-3 letech šel dost nahoru. Mají krásné materiály a pěkné zpracování, u každé věci je aspoň malý nápaditý detail. že by pekelnice neměly vkus? Pietro se líbí i všem mým kolegyním, tak snad nejsme divné všechny :-) Pro mě je módní peklo třeba tvorba Jiřiny Tauchmanové, teď byla akorát včera někde vyfocená její nová kolekce, kterou předváděla Vereška, to byly „modely“. Pokud jde o Aňu, spíš se mi líbí věci z jiných linií u Pietra než věci od ní, ale tyhle šaty musím mít, aspoň že jsem z Liberce a nebudeme se tak potkávat.

 
pipilotti  08.09.11 09:03

(milá) Jano - běž si radši uhladit vlasy, který se ti jistě rozcuchaly při psaní rádobyvtipnýho posudku na jinak dokonalou a odvážnou „senior-streetwear“ paní. Každá holt není ulízaná učitelka v lodičkách a béžovém kostýmku. Já, pipilotti z 11 koček, se za ní teda budu bít - za její bling-bling zlato a kšiltovku, ikdyž to sama nenosím. Paní je kočka!

(a vůbec ten špinavej streetwear, fuj! a to kombinování různorodejch kousků se v módě stejně nikdy neujme, neboj)

 
pipilotti  08.09.11 09:09

Simi - včera jsem viděla sámply „Aňa for Pietro“ kolekce a ještě to neměli oceněný. Tipuju cenu hodně nadsazenou. Design skvělý (tvídový kalhoty, hořčicový dvouřadý kabátek a zelený šikmo střižený sako paráda), zpracování kvalitní, ale obávám se, že ceny budou hodně vysoké - možná už kolem příšího týdne v obchodě (prý).

 
Dorigen  08.09.11 09:20

První z těch starých dam znám od vidění, jednou jsme spolu konverzovaly při společné cestě autobusem. Je to Pražanka, bývalá módní redaktorka, a jak barvitě a extrovertně se obléká, tak zřejmě i žije. Onehdy jsem ji viděla ve značně prosvítavých režných háčkovaných šatech oblečených přes tmavomodré plavky (jela si zaplavat do Podolí), opět se zlatými doplňky, moc jí to seklo. Své spolucestující hlasitě popisovala postup výroby oněch šatů, zřejmě už řadu desetiletí starých. Já ji tedy obdivuju!
Ještě poznámka k sárí: sárí může být barevně a vzorově nenápadné, dá se uvázat méně rozevlátým a odhalujícím způsobem, doplnit lodičkami, koženou kabelkou, přiléhavým kabátkem, a jsou z něj prostě elegantní šaty. Takhle v něm s úspěchem pobíhám už pár let.

 
Levandule  08.09.11 09:54

ad Ukrajinky: neznám je z letních škol (to oblečení, jak bylo popisované, je typické pro Rusky - kdekoliv, i v moskevském metru, kde na ženitbychtivého cizince asi každý den nenarážejí), ale před pár lety jsme byli ve Lvově a Kyjevě a po pár dnech to tam muselo praštit do očí každého: žensky, elegantně a taky přiměřeně postavám oblečené ženy. Nevím, proč to dělají :), ale opravdu jim to sluší.

 
hedvika  08.09.11 10:07

ty červene šaty jsou skvělé, takový styl ráda nosím! jednoduche, ale maji kouzlo a ta paní v nich vypadá perfektne, jen si rikam, ze to mozna ani neni česka… jinak včera jsem take potkala jednu velmi hezky oblečenou starší paní… měla smetanový klobouček, krásnou halenku o par odstínu světlejsí, ne vsak ciste bílou, bez zbytecných krajek a volánu, malou kabelku do ruky a pouzdrovou sukni oříškové barvy… já si zas dneska užívám sukni, co jsem si včera ušila z téhle látky http://www.pattistudio.cz/…erib-lilkovy zhruba v tomhle stylu, jen mene balonova, s delkou do puli lytek a na bocich s tunylkem pro okamzite zkráceni sukne, ktere ji docela pekne narasi…

 
hedvika  08.09.11 10:07

zapomela jsem dodat v jakem stylu je ta sukne :D http://www.fler.cz/…ynka-1874084

 
dagmarka  08.09.11 10:14

Krásné dámy, zvláště ta stařenka v červených, krásných šatičkách a botičkách s otevřenou špičkou.
Vy se divíte, že klobouky nosí jen starší generace? Já ne, já bych si na klobouček sama netroufla … kromě letního slamáčku proti slunci.

 
Alena Čechová  08.09.11 10:32

K PF: mně se líbí letos od nich úplně všechno. Nevím, co bych si koupila dřív, začala jsem tím kloboukem a pak se uvidí. Třeba kabelky taky můžu.
Mám dobré zkušenosti i s jejich ešopem. Objednala jsem si kabát, byl mi velkej, poslala ho zpět a objednala si menší, všechno prošlo v pohodě, peníze mi přišly na účet snad za týden. Naprostá spokojenost.

 
FoxInTheBox  08.09.11 11:29

Levandule: Tak to je zajímavý, náš gympl míval roky studentské výměny s Nižným Novgorodem. Rusky, které k nám jezdily (studentky i učitelky) mívaly většinou dost velkou nadváhu, na sobě tunu make-upu, zlatých šperků, a výrazné okrajkované oblečení včetně bílých kozaček…

Ty, co jsme viděli přímo na novgorodských ulicích, na tom byly podobně. Jiný styl měla jenom naše ukrajinská učitelka ruštiny - věci od návrhářů v odstínech černé a šedé, které vypadaly, jako by je vyrobil její pětiletý vnouček pomocí nůžek z manikúry, ale stály v desítkách tisíc. Podle jejích slov jsou Rusové ochotní dát za módu strašně moc - tak moc, že se tam dováží jakákoliv kvalita a za nehorázné ceny.

 
Mirka  08.09.11 12:01

Pro klobouček bych zabíjela. A dámě v červeném tleskám

 
Amálka  08.09.11 12:15

for Vila Amalka: a co takhle jen Víla anebo když tak moc toužíte po pohádkové postavě, tak navrhuji Maková panenka :-)
To myslím vážně, žádná ironie, je to ode návrh, pokus jak se dohodnout na nicku.
Co říkáte?
Amálka jsem prostě já :-) A je fuk jestli s diaktrikou či bez :-)

 
Baby Lee  08.09.11 12:21

U první fotky mě spíš zaráží kombinace těch metalických doplňků a kšiltovky…zvolila bych buď jedno nebo druhé, ale dohromady to ve mě evokuje disko-Máňu z tržnice (a zavání to trošku „sportovní elegancí“ ). Nicméně zbytek outfitu je perfektní, především ten barevný kabát, ten je přímo úžasný :)) K druhé paní není co dodat, v jednoduchosti je krása, líbí se hodně její botky.Odhalené paže bych nevytýkala. Stáří je přirozená věc, tak se přece nebude pařit v dlouhých rukávech.
Třetí paní mi přijde nemastná neslaná. Asi nejmíň mi na tom sedí boty, vyměnila bych je třeba za jednobarevné kožené kristusky co by ladily ke kabelce. Aspoň by se tam netloukly ty dva vzory, jak už tu někdo psal.
Klobouček na posledním obrázku je překrásný a myslím, že je škoda že se v Čechách taková móda nosí tak málo.

 
femme22  08.09.11 12:29

Tohle jsou lidé, kteří žili v dobách, kdy bylo tehdy ještě Československo mezi nejúspěšnějšími a nejbohatšími zeměmi. Bylo pro ně pýchou, že byli Češi. Řemeslo mělo zlaté dno a kulturními ikonami byli bratři Čapkové, módními ikonami byly Baarová, Mandlová a třeba Gollová, mezi muži Schránil, Haas, Nový a třeba Dohnal. Mluvilo se hned několika jazyky a o pražských ženách se mluvilo jako o druhých pařížankách.

Dnes máme prezidenta, který krade propisky, všechno na dosah a všeho nadbytek a štítíme se fyzické práce. Řemesla nefrčí. Žereme ochotně prošlé odpadky z celé Evropy ve Zlevněnkách, školní průměr klesá, ale vysokou školu studuje devět z deseti, s jazyky máme problém- mluvíme většinou jen špatně anglicky. Ve městech se nosí džíny, triko, mikina a rozšmajdané tenisky. Na vesnicích špinavé rozervané tepláky a smradlavá děravá trička a rozšmajdané tenisky. Co byste čekali od braku? Vkus?

 
Janina  08.09.11 12:43

Amálka: Ježiš já nechápu co máte za problém. Jan je tady taky alespoň 10 a neřešíme to. Navíc rozdíl mezi Vílou Amálkou a Amálkou snad pozná každý.

Mě nadchla druhá paní. Ty šatky bych brala hned a vůbec mi nevadí, že měla v horku holé paže.
Líbí se mi i ta první paní ale dle mě to dost shodila tou kšiltovkou a brýlemi. Bez nich by to bylo mnohem lepší.

 
Calwen  08.09.11 12:55

Nevím proč, ale když tady čtu ty komentáře a zkušenosti jiných čtenářek/čtenářů s hezky oblečenými staršími lidmi, dám si k tomu ty zkušenosti opačně (a bohužel převažující), nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že to dost souvisí s psychikou. Že hodně českých (možná nejen českých) důchodců není spokojených s tím, jak prožili svůj život, a odráží se to pak i na stylu, jakým se prezentujou veřejnosti.
Když jsem tady četla o té stařence, kterou jedna čtenářka potkala v tramvaji, jela s ní 10 zastávek a celou tu dobu jí vyparáděná paní vyprávěla historky ze života, tak mi úplně přišlo, že ta paní ráda vzpomíná na to co prožila, a prostě že je šťastná (v rámci možností)..

Vždycky si říkám - kéž bych ve stáří měla tolik životní energie a optimismu, a kéž bych si pořád tak vážila sama sebe, abych nechodila v otrhané šusťákovce a hnusobotách (obrazně řečeno).

 
Al  08.09.11 13:15

Zajímalo by mě, jestli byste např. toto http://www.zdravotniboty.cz/index.php?… označily(i) jako hnusosandále. Jsou všechny sandále s korkovou podrážkou hnusosandále? Ada birkenstock už dříve zmínila v dost negativním kontextu. Ale co lepšího si má člověk obout s placatou nohou?

 
Mathiola  08.09.11 13:43

Když je tu v článku řeč o fešných zralých dámách, myslím, že je třeba zmínit paní architektku Evu Jiřičnou. Chtěla bych v jejím věku, pokud se ho dožiju, mít její fyzickou i duševní vitalitu a šmrnc. Viz http://viewpictures.co.uk/Search.aspx?…
http://pratelstviczechrepublic.wordpress.com/…udelat-lepe/
http://www.ceskydomov.cz/…y-s-detstvim
Ta její kombinace bílé, žluté a černé je parádní. A ty šperky…

 
HH  08.09.11 13:43

Amalka: Aj mimo internet zakazujete ludom aby sa volali rovnako ako vy a nutite ich k zmene mena?

 
katka  08.09.11 14:06

to Katka: ok, nemám s tím problém, jen by mě zajímalo… když v práci, s přáteli, ap. potkáte jinou Katku, taky jí říkáte ať používá jiné jméno, že vy jste to svoje měla už dříve?

 
FoxInTheBox  08.09.11 14:27

Femme22: Nechápu tuhle neustálou potřebu pomlouvat svou zemi.

 
Inka  08.09.11 14:33

Ado, čekala jsem nějakou takovou výmluvu. Vymlouvat se na „čas“ je v našich krajích běžné, nicméně si stále myslím, že by to za tu chvíli přemlouvání stálo. Otázkou ovšem zůstává, jak by třeba zrovna tyto dámy reagovaly, kdybys jim řekla název stránek, ve kterém je slovo Peklo.

S netýkavostí Čechů já problém nemám, divím se, že někdo ano. Pokud se někoho zeptám kolik je hodin nebo na cestu, nestalo se mi snad nikdy, že by někdo přede mnou utekl nebo nebyl ochotný se se mnou bavit, ale to je jedno, už dávno jsem vzala na vědomí, že zdejší prostředí je nastaveno spíše negativně.

 
bertulka  08.09.11 14:35

Tak budu jedna z mála, komu se 1. paní ale totálně nelíbí. Mně prostě připomíná klauna z cirkusu, jen nasadit červený nos. Červené šaty jsou pěkné, taky si myslím, že k tomuto věku určité nedokonalosti postavy prostě patří a nemusíme se kvůli tomu halit do burky,že? 3. paní nenadchne a neurazí a 4. bych ráda viděla celou, to může být velmi pěkné.

 
Pimpr Campr  08.09.11 14:39

He he, pobavil mě komentář, který říká, že první paní je „hustá“ - naprosto trefné! To zlato je ulítlé jako blázen a jak se říká - šaty dělají člověka a mají zásadní vliv na náš první dojem, tak potkat tuhle paní, určitě se za ní ohlídnu a ohlídnu se s potěšením a pobavením, barevnost na našich ulicích je něco, co nám opravdu schází, můj první dojem by ale kromě té pobavenosti postrádal obdiv a nával sympatie, které ve mně vzbuzuje paní v červených šatech. Trošku mi tahle sbírka fotek připomíná reklamu na sýr Veselá kráva, jak tam říkají - příliš umělá, příliš nudná, a pak o to víc vynikne opravdu výjimečná šmrncovní kravička, (panebože, nemyslím to nijak dvojsmyslně :-)), prostě ta paní v červeném ve mně evokuje opravdovou osobnost a charisma, a přitom naprostou nenucenost, jako kdyby tu osobitost měla v sobě od přirození a módu vůbec neřešila, zatímco ta první paní ve mně vyvolává představu, že denně stojí před zrcadlem celé hodiny a móda je pro ní vším, což ve mně vyvolává spíš antipatie. Jako pouliční divák jsem ovšem nadšená a ty moje kecy neberte vůbec vážně, jsou to jenom mé povrchní soukromé asociace, jsem si vědoma, že realita může být naprosto odlišná a že o ní nemám ani páru a ani právo kohokoliv jakkoliv nálepkovat.
PS: Jo a ten klobouček mě vzal za srdce! Kouzelný! Paní vypadá, jako kdyby vypadla z detektivek Agathy Christie! Až budu „stará“, chci být taky okouzlující, krásně upravená a vyzařovat osobnost na všechny strany! :-)))

 
kiwi  08.09.11 15:12

Paní v červeném se mi líbí, má elegantní postavu a ruce žádný beztvarý buřty - akorát ty botky nic moc… a zdá se mi, že jí jsou velký.
Zato ta v metru (je to metro?) se mi nelíbí vůbec, je to celý takový vyblitý - to snad není žádnej kumšt, pobrat ve skříni všechno do béžova a naházet to na sebe. A ty sandály se příliš nelišej od těch vedle.

 
IvaKo  08.09.11 15:32

Kabát na 1.paní je moc pěkný, ale asi bych ubrala plyn při výběru bot a kabely.

 
Katuliena  08.09.11 15:37

ta pani v cervenom ma vybornu postavu. Naozaj skvelu. Kolko zien mladsich o 30 rokov sa oblieka ako ,,kredenc,, lebo su velmi pribrate ,,po detoch,,. Vzdy ma potesi ked vidim ze si niekto takto udrzal tvary.

 
femme22  08.09.11 17:22

Pro FoxInTheBox: Já nikoho nepomlouvám. Jen uvádím rozdíly ve výchově kdysi a dnes. Ty ženy byly vychovány tak, aby nikoho nerušily. Nemusely být prudce in, ale byly čisté a oblečené adekvátně svému věku a ročnímu období. Tohle byla pro většinu ( ne pro všechny, nemám iluze ) normální věc. Dnes to tak ale není. Mnohdy nejen v létě na mě vykukují pneumatiky kyprých krasavic oblečených do bokovek a ultrakrátkých vestiček, obstarožní dámy se proti mě nesou v triku Hello Kitty a růžové minisukni nebo naopak zkroušeně sedí na lavičce v parku oděné v nenápadný zatuchlý pytel a krmí veverky nebo holuby. Pánové vesele odhalují pivní pupky ( nechcete mi doufám tvrdit, že v těchhle dobách nebyli obézní muži, viďte? ) a mnohdy i svou pánskou lehce povadlou a přestárlou výbavu. Já se neposmívám stáří, ani nedostatkům postav, jen tomu, že se mnozí tváří, že je nemají ( a netvrďte mi, že dívka vážící 120 kilo neví, že je trochu víc při těle a že pán ve dva roky nepraném ústroji neví, že smrdí a není právě nejčistší ), anebo že jsou nad takové povrchnosti jako je blbá móda povzneseni ( není to jen o módě, je to o úctě k okolí). Nemusím být Karolína Kurková, Miranda Kerr nebo kterákoliv jiná supermodelka či supercelebrita, abych mohla používat vodu, mýdlo, deodorant, prací prášek, zubní kartáček, zubní pastu, hřeben a u mužů pěnu na holení a žiletky, popřípadě ještě pro super luxus nějaký hadřík na boty ). A výmluvy na peníze u mně neuspějí. Tohle jsou důchodkyně a kdyby byly bohaté, nejezdily by autobusem, tramvají či jiným prostředkem hromadné přepravy osob.

 
Ošklivé káčátko  08.09.11 18:02

Staré dámy - to je moje! Je to jedna z věcí, na kterou se těším při svých návštěvách Vídně, protože tam je na ně opravdu radost pohledět.
Zářným příkladem pro mě je moje skoro sousedka. Paní je něco přes 80 let, v poslední době už chodí značně sehnutá, ale ani to jí nebrání v tom, aby chodila opravdu elegantně oblečená. Mám možnost jí vídat dost často, protože kolem našeho domu chodí skoro každý den do obchodu. Podotýkám, že bydlíme na vesnici, na nákup do místního Coopu to má paní tak třičtvrtě km, zpáteční cesta je pořád do kopce. A jí stojí za to, aby se pouze kvůli tomu oblékala do elegantních kostýmků, halenek, svetříků a střevíců. Obdivuhodné!

 
Pimpr Campr  08.09.11 18:08

Proč můj komentář už 4 hodiny čeká na schválení, zatímco desítky dalších komentářů tady přibývají bez problémů? Zpytuji své svědomí, co jsem napsala tak hrozného, ale nějak na to nemůžu přijít. :-(

 
dagmarka  08.09.11 18:44

Femme22: hezká instruktáž do naší slavné minulosti ;o) Máte pravdu v té výchově a v tom, že jak třeba chodili muži, kalhoty,košile za každého počasí … to se snad ani nedá srovnávat s dneškem.
A nevěděla jsem, že se pražským ženám říkalo druhé pařížanky … nevím, jak tehdy chodily ženy v menších městech, ale ta jména, co jmenujete, to byly celebrity a srovnáváte je s obyčejnými lidmi dneška?

Mathiola: dívala jsem na ty fotky v odkazech a paní Jiřičná se o sebe stará, je to vidět, ale na můj vkus je na ní příliš vidět, že se snaží vypadat mladší a moderní … to je mi sympatičtější ta paní v červených šatech, ta si na nic nehraje. A na paní architektce jsou hrozně vidět její peníze …

 
kiwi  08.09.11 20:21

Jaký peníze?! Měla by chodit v teplákách od vietnamců, aby její vyšší výdělek nikoho nepohoršoval?
Mimochodem: černý kalhoty, černý tričko, bílý sako a žlutou pašmínu si může koupit každej! A kus stříbrnýho šperku taky! To není o penězích, Dagmarko…
Kdyby chtěla stavět na odiv své „bohatství“, bude mít na saku ceduli Chanel, na triku nápis Versace a mávat bude velkou Vuittonkou!

 
sasa  08.09.11 20:36

femme22: no potom by rusky a ukrajinky mali chodit ako bezdomovkyne, ak to sudime podla ekonomickej vyspelosti v dnesnej dobe. grekyne len v teplakoch

 
dagmarka  08.09.11 20:52

Kiwi: psala jsem, že to tak působí na mne, nemusíš hned křičet cosi o teplákách, nesnáším extrémy … Psala jsem také o těch červených šatech, které jsou podle mě krásnější, než drahé žluté sako a vysoké platformy na staré paní …

 
kiwi  08.09.11 21:37

No, jen aby ty červené šaty třeba nebyly po nějaké bohaté příbuzné, co ty víš… :-))
Navíc ani netuším, kolik to Jiřičné sako stálo - závidím ti tvoje informace!

 
Alena Čechová  08.09.11 22:34

Mně se líbí Diane Keaton, líbila se mi zamlada, líbí se mi i teď, chtěla bych to umět, jako to umí ona.
To ona se mi zdá tou pravou inspirací pro staré ženy. Schválně píšu „staré“. Nepatlám se s eufemismy jako „zralé“ ap. Všechny budeme jednou staré, čeká to každou z nás; já jsem ráda, když vím, co mě čeká, jsem ráda připravená. Tak až budu stará, chci být jako Diane Keaton. Žeru filmy Woodyho Allena.

 
kiwi  08.09.11 23:19

Diane nevypadá věru zle - jenom mě docela rušej ty její problémy s rukama… asi s nima není spokojená, protože buď má předlouhé rukávy nebo rovnou rukavice. Nebo je to jen póza? A mně je to nepříjemný už na pohled…
Líbí se mi Helen Mirren, protože ta si se „stářím“ hlavu neláme - asi proto, že má kliku a může/nestydí se být sexy i nad hrobem :-)
Co se starejch bab týče, velice se mi líbil film Holky z kalendáře… a, svým způsobem, všechny účinkující.

 
Ošklivé káčátko  08.09.11 23:38

Eva Jiřičná se mi líbí moc, taky paní Meda Mládková (té teď zrovna bylo neskutečných 92 let) nebo Eliška Hašková Coolidge.

Dagmarka: Myslím, že Femme22 jmenovala celebrity z první republiky ne proto, že by se s nimi měli srovnávat běžní lidé, ale pro srovnání jak vypadaly celebrity tenkrát a jak vypadají dnes.

Alena Čechová: Filmy W. Allena taky patří k mým oblíbeným, ovšem v mém okolí moc lidí tuhle zálibu nesdílí…

 
Savanah  09.09.11 07:43

Druhá paní v červeným šatech je úžasnáááá!!!! Celek je krásný. Šaty jsou určitě hodně staré, ale jak šmrncovní a zachovalé. Také bych takové chtěla. A věk? To se dnes už až tak při oblékání řešit nemusí, ne? Vhodné - nevhodné… Buď člověk „oslní“ nebo ne - na věku a stylu nezáleží. Je to krásné, škoda, že není vidět do obličeje. A klobouček na 1. Více fotek starších dam :-).

 
Pirek  09.09.11 10:09

Femme22, chápu, co jste tím chtěla říct, a v tom s vámi souhlasím. Ovšem ty bludy o první republice jsou jen bludy. Několika jazyky mluvila jen aristokracie, lidé z jazykově smíšených rodin a vzdělanci. Což v podstatě platí i dnes. Tehdejší politická situace se pak moc nelišila od dnešní a co se týká hospodářství, tak se celá 30. léta potýkalo s důsledky hospodářské krize.
To, že lidé tehdy chodili z našeho pohledu lépe oblékaní je dáno také tím, že kromě krojů jiný módní styl nebyl. Dneska si můžeme vybírat z různých stylů a epoch minimálně 20. století a pojímání oblečení je také ovlivněno demokratizací společnosti. Čili dá se to považovat za jakousi daň svobodného života. Tím ale nechci říct, že cokoli, co si kdo vezme na sebe, je vhodné, vkusné a vůbec správné, to chraň bůh. Jen mě občas štve ta nepodložená adorace mytizované první republiky.

 
Judita  09.09.11 10:32

Na těch fotkách je nejlepší to, že tyhle starší dámy se oblékly prostě podle svého naturelu. A to vidím jako nejpodstatnější, nejvíc to vyzařuje z té čupr paní na první fotce. Že je extravagantní, že je na ní trošku víc „zlata“? NO a co, k ní to patří, protože je prostě taková. Stejně jako druhá dáma v červených šatech. Zase trošku jiná osobnost, jiný naturel, ale viditelný i v těch letech. Stejně jako madam v kloboučku - klobouček bude jen decentní vyvrcholení elegantního oděvu od hlavy až k patě. A o tom to je- měli bychom se oblékat podle naturelu.
Nic na mě nevyzažuje z paní v béžovém v MHD. Ta je prostě „normální“ - neurazí, nenadchne. Daleko víc si zasloužila pochvalu madam v béžovém v kavárně, v některém z předešlých článků.

 
femme22  09.09.11 12:02

Pro Dagmarku: Já nikoho nesrovnávám. Píšu, že dámy na fotkách byly vychovány v době, kdy se nenosily prsa ven, nohy ven, zadek ven, špeky ven. A dodnes je to na těch dámách vidět. Ani moje prababička by si na sebe nevzala triko Dirrrty Girl po pupek a růžovou mini, snad ani na úklid půdy ne. A dnes vidíme okolo sebe samé vysmažené, omelírované, oškubané či jinak omlazené dámy nad pětačtyřicet, které si myslí, že takto oklamaly čas…

Pro Sasu: Nemluvila jsem o penězích ani o ekonomice. Kdybyste byla tak laskava a ještě jednou si důkladně přečetla oba mé příspěvky, zaznamenala byste, že nikomu finance ani ekonomiku nevnucuji. Ono totiž být pyšný na svo ekonomicky i kulturně vyspělou zemi neznamená být bohatý a hezky se oblékat, ale většina lidí chtěla dobře reprezentovat svou zemi ( nejen oděním, ale také kupříkladu chováním- viz. pan Baroš močící snad opilý na ulici, pan Bém opět zřejmě opilý obtěžující cestující v letadle společnosti Lufthansa… já vím, že i tehdy opilci močili na fasády domů, ale nebyly to osoby reprezentující naši zemi, byli to jen opilci ). Krásně to napsala Ošklivé Káčátko. A toto srovnání opravdu neplatí jen pro celebrity. I fotografie a dokumenty z té doby ( Hledání ztraceného času ) ukazují ne celebrity oděné dle poslední a nejdražší pařížské módy, ale obyčejné ženy ( i mimopražské ), které byly velice krásně a vhodně oblečené ( já mám doma například několik kompletních ročníků časopisu Vkus z doby 1937-1945, takže vím, že se i hodně přešívaly staré šaty nebo se ze starého maminčina pláště ušil kabát pro dítě, více se šetřilo, šilo se i z levnějších materiálů, ale ne z úplných šmejdů ). Mnohé ženy dodnes své poklady z této doby nosí, protože se jim narozdíl od dnešní ušmudlané konfekce ještě nerozpadly…

Pro Pirek: Asi byste nechtěl srovnávat úroveň pánů prezidentů Masaryka nebo Beneše s prezidentem Klausem, viďte? Nebo úroveň předsedů vlády Beneše, Švehly nebo Malypetra s Topolánkem, Paroubkem nebo Grossem? A běžní lidé? Já se teď například učím hrát na klavír u jedné staré dámy ze střední vrstvy. Mluví plynně německy, anglicky a francouzsky a má základy latiny. Hraje na klavír, protože bylo dobrým zvykem, že kdo měl jen trochu hudebního sluchu, uměl hrát na nějaký hudební nástroj. A naše současná situace je mnohem horší, protože tehdy lidé uměli a chtěli pracovat. Dnes se mnozí spoléhají na sociální dávky, které jsou leckdy vyšší než opravdu opravdová hrubá mzda leckterého občana a řekla bych, že Beneš, Masaryk ani Mandlová za to nemohou. Je to způsobeno morální úrovní nejen těch nahoře, ale naší vlastní. Pokud vím, tak řecké řízy se už nosily, také egyptské a sumerské úbory již byly ženám známy, gotická móda existovala už před rokem 1918, renesanční úbor mohly také nosit ženy této doby, neb renesance také již minula, empír byl také v roce 1918 a později zdárně za námi, viktoriánským korzetům a šatům právě odzvonilo a móda dvacátých a třicátých let se také docela dost odlišovala. Takže když to shrnu, existovala už v roce 1918 spousta módních stylů, ale nikdo to nechtěl nosit, protože nová móda byla pohodlnější a dobře vypadala. Jestli vypadají tepláky lépe než šaty z té doby je věcí vkusu toho kterého člověka. Ale koukat se na celulitidu a špeky nějaké prostorově velmi důrazné dámy či hůř mladé slečny, vyschlá, vysmažená stehna, prsa, zadky… ( vyberte dle chuti ) přestárlých sexbomb, pivní pupky nebo zvadlé pohlavní orgány vykukující z extra volných nejlépe děravých a špinavých trenclí postarších hurikánů, to je hnus a neviděla jsem nikoho takového na fotografiích nebo záběrech dříve pořízených ( i za těch komunistů byste nesměli tato ústrojí válet po sedátkách v tramvaji a krom pěstitelství nebo zemědělství se do školy ve špinavých teplákách taky nesmělo ). Není to o tom, že bych věřila pozlátku třicátých let, jen věřím ve výchovu, ne v růst jako dříví v lese.

 
shariah  09.09.11 12:20

Tak at paní na první fotce je profesorkou trestního práva a legendárním postrachem na nejmenované fakultě.
Její botky jsou proslulé, ještě vlastní úžasný pár stříbrných tenisek… :-)

 
Serendipity  09.09.11 12:57

Shariah - to není ona. ;) Zmiňovaný postrach znám a ačkoli mě taky napadla první, tak po bližším zkoumání vážně ne. Zlatá obuv tě mate. ;)

 
fandím femme22  09.09.11 12:59

..protože to vystihla - hlavně ve svém vysvětlujícím příspěvku.

já taky neznám staré fotky s polonahými špinavými ošklivými lidmi, kterých je teď všude plno. dřív tak lidé oblečení nechodili.

ještě moje bába se oblékala mnohem lépe, než dnes kdejaká celebrita. lidi na vesnici měli do kostela a na extra příležitosti speciální oděv, který se bral jen na tyhle příležitosti. dneska ho nemají ani k prezidentovi. můj děda byl vždycky pro příležitost „jdujinamnežnapole“ pěkne oholen, měl čistou košili, naleštěné boty, navoněn. kdo si dneska leští boty…nějací metrosexuálové?

nezáleží na tom, jaká móda se nosí. dneska se hlavně nenosí slušnost a aspoń nějaká cudnost.

mně by bylo úplně jedno, kdyby na ulici chodili lidi v gotickém kostýmu nebo v pytli, nebo třeba zabalení do alobalu. jen kdybych se nemusela dívat na holé zadky, prsa, špeky…je mi z toho čím dál víc zle, skutečně mi to vadí :.( a nic s tím nenadělám.

 
Anka F.
210 příspěvků 09.09.11 13:17

to Shariah: Dorigen psala, že zlatě kostkovaná paní z první fotky je nějaká bývalá módní redaktorka a zná ji od vidění.

 
Markys  09.09.11 13:24

Klobouky, šály, šátky a přehozy miluji ! V jednom ze svých předchozích zaměstnání jsem byla známá tím, že jsem si léčila špatnou náladu koupí nového klobouku !
Starším dámám z těchto fotek tleskám!

 
Anka F.
210 příspěvků 09.09.11 13:40

Femme22 a Fandím Femme22: máte pravdu.
Femme asi nejvíc v tom, že lidé dřív bývali vychováváni k větší zodpovědnosti, dbalo se na to neobtěžovat a nerušit, nepřekážet …
Nechci aby to vyznělo jako ironie, souhlasím s Vámi a trochu mě těší, že nejsem sama, komu vadí odhalená těla všech možných tvarů a věku (ale tohle vadí většině místních čtenářek, že)
Spoustu negativních věcí s sebou nese uvolněná doba, větší až příliš velká míra demokracie i bohatství společnosti - která z Vašich babiček nebo prababiček jezdívala za 1. republiky k moři? Dřív lidé byli mnohem chudší, museli fyzicky pracovat a více si tak vážili věcí. Kostelové šaty se pořizovaly na půl života, byly šité tak, aby se daly trochu povolit, když jejich majitelka přibrala.
Bylo běžné, že se šaty nejen přešívaly, ale i dědily. Dnes si hodně lidí klepe na čelo, když zjistí, že chodíte do sekáče nebo dědíte oblečení po příbuzných. V naší rodině se jako zvláštní „relikvie“ zachovaly některé oblečky od holčičky, kterou vychovávala moje babička. Bylo to za 1. republiky a babička to dostala od svých zaměstnavatelů pro svoje děti. Něco z toho dodneška existuje a slouží jako „kostelové“ šatičky. Výdrž i vzhled těch látek je těžko uvěřitelná.

 
ginster  09.09.11 14:02

femme22: Moc krásně napsáno, výstižné a přesné.

 
Arry  09.09.11 15:37

Zajímalo by mě, zda někdo ze zdejších adorovatelek 1. republiky tu dobu skutečně zažil na vlastní kůži, anebo jenom vychází z načinčaných dobových materiálů a nostalgických vzpomínek svých předků.

 
Anka F.
210 příspěvků 09.09.11 16:23

Arry: myslím, že to Femme napsala přesně a naprosto výstižně. Neadorovala všechno,ale zdůraznila to, co byl jakýsi standard, který se týkal hlavně chování a oblékání.

Moje babička se narodila za 1. svět. války. Dlouho jsem si myslela, že její úzkostlivá čistotnost, přiměřenost v oblékání a nenápadné chování na veřejnosti jsou jenom její zvláštnůstky. Ale spíš to souvisí s tou dobou. Jeden typický příklad - když šla babička k zubaři, měla to nejlepší, čerstvě vyprané, kostelové oblečení, včetně nového spodního prádla, které se nosilo pouze k lékaři. Podotýkám, že babička byla z vesnice, kde do 70. let 20. st. bylo málo vody a v létě tam byly zcela běžné výpadky pitné vody (běžně několik hodin denně, někdy i několik dnů). A z její příkladné osobní hygieny (v takových podmínkách!) by si dodnes mohl vzít příklad mnohý obyvatel velkoměsta. (Pro doplnění, když netekla voda z vodovodu, nosila se v kanystrech z cisterny, a na mytí se používala i dešťová voda).

Ale je pravda, že i za 1. republiky existovaly úplatky, milenky, rozhádaný parlametn, společenské a politické aféry … (matně si vzpomínám třeba na ministra Stříbrného a jeho bratra).

 
Alena Čechová  09.09.11 17:07

Arry: můj děda se narodil v roce 1909. Jeho nejsilnější vzpomínka z dětství byla na vojáky, kteří se vraceli z 1. světové. Samí mrzáci, říkal. Od sourozenců vykoupil rodinný statek, když ho postavil na nohy, přišla další válka. Po válce komunisti. Nikdy nenadával, celej život pracoval, do kostela chodil v obleku. Mluvil jenom o těch mrzácích. O první republice ani slovo.
Taky mne to lakování na růžovo poněkud zaráží; já osobně se domnívám, že akorát před 2. světovou byla naše politická scéna v podobných sračkách, v nichž se nacházíme my teď. Korupce, politický a hospodářský rozvrat.

 
Levandule  09.09.11 17:48

FoxInTheBox: a nebyla ta ukrajinská lektorka napůl Ruska? :) Jenom jsem napsala, co jsem za 10 dní pobytu na Ukrajině viděla já.
S hodnocením Rusek souhlasím, jen to nejdražší je to nejlepší, to neplatí jenom módě. Už je to lepší než v 90. letech, ale pořád je fakt, že po okázalém luxusu (přesně ve stylu článku Nenápadná elegance) touží především ty, které na opravdový nemají, tj. bez falešné kabelky do metra nelez. A cizinka se pozná podle placatých bot. V Novgorodu jsem byla jenom ve Velkém a tam je ta móda trochu jinde :) nevím, jestli se liší móda na oblasti (N.N.) a v Moskvě/St.P., ale asi ne, protože v tomto ohledu si neprotiřečíme.

 
femme22  09.09.11 18:41

Pro Arry: Ne, za první republiky jsem ještě na tomto světě nebyla a pravdou je, že si nesmírně vážím kupříkladu toho, že mám automatickou pračku a ne necky a valchu, že mám napařovací žehličku a nemusím topit i v létě v kamnech a žhavit želízko na žehlení. Taky s vodou a kanalizací to máme jednodušší. To je všechno. Svět se smrskl do instantní konzervy- zalít a jít. Levná trika na jednu sezónu. Že jsou hnusná? No a co, příští sezónu si koupíte další hnusné levné triko na další sezónu a pak další… A máte dvacet let plných nevkusu, kdy jen čekáte, kdy tedy bude líp?

Neznám už moc holek mého věku, co by uměly vařit bez polotovarů, neumějí už ani zavařovat, moc nesuší ani houby ani byliny a to, že já tohle umím, považují za něco znevažujícího. A pak nadávají, že musí za drahé peníze všechno kupovat a nemají na nic.

Když jsem byla malá, hrozně moc jsem chtěla hrát na klavír, ale mým rodičům připadal kroužek příliš drahý. Byly důležitější věci jako pivo a cigára pro tátu. Já jsem se ale svého snu nevzdala, a i když už nejsem nejmladší, učím se hrát na klavír teď, s téměř dvacetiletým zpožděním. A všem proto připadám divná, prý utrácím za kraviny.

Taky jsem chtěla chodit do náboženství. Nevím proč, ale mí spolužáci, kteří do náboženství mi připadali jiní. Nemluvili sprostě, jejich rodiče se obvykle neváleli nikde ve škarpách opilí jako můj otec, za jehož opilství jsem se bezbřeze styděla, obvykle měli tzv. dobrou výchovu.

Pro Alenu Čechovou: Já nelakuji první republiku narůžovo a politickou situaci už vůbec ne, jen se domnívám, že výše jmenovaní politici ( Beneš, Švehla, Malypetr ) byli nejen vzdělanějšími lidmi než Bárta, Paroubek nebo Topolánek, ale byli také mnohem schopnějšími politiky a obecně byli důstojnější, reprezentativnější a důvěryhodnější než poslední tři zmiňovaní. A takových bylo před druhou světovou válkou víc ( fašisté měli koho popravovat a komunisté také měli plné ruce práce a dokázalo to ještě dojít až k pražskému jaru, takže i po dvojitých čistkách tu leckdo zbyl ). Dnes ať se dívám, kam se dívám, tam je jen slaboch schovávající se za pochybně získaný vysokoškolský titul a je mi jedno, za které doby ho pochybně získal, má- li ho vůbec a není- li to lež, i to tu už bylo. Nebo je tu jen vyžilé hovado, ometající se svými ještě pochybnějšími funkcemi a penězi.

 
Vali  09.09.11 19:45

Je mi ke 30 a miluju klobouky. Mrzi me, ze dnesni doba jim vubec nepreje. Ta posledni pani ma opravdu uzasny kousek.

 
Katuliena  09.09.11 20:54

Moja starka, uz neboha nosila za 1. republiky kroj :-))). A ten mal velku vyhodu. Schoval to, co rokmi straca na forme. Najsmutnejsie je, ked aj mlade baby neodhadnu co si mozu obliect. Pretoze teraz uz aj mlade baby nemaju postavy take, ake zvykli mat pred 20 rokmi ked neboli fastfoody. Nejde tu o slobodu obliekania, ale o nejaky cit pre estetiku. Ak viem ze mam na bruchu strie, za kt. sa mimochodom nehanbim lebo ich mam ,,odrodene,, tak si nedam tricko a la Britney Spears. Kto sa ma na to pozerat?

 
fandím femme22  09.09.11 21:30

vím, že se v každé době říká, že je horší, než ta, co byla.

ale dřív (třeba i za té první republiky) to vážně bylo lepší, mám pro to hmatatelné důkazy.

nesouvisí tedy úplně přímo s oblékáním, ale částečně ano.

u nás na vsi bylo dřív ochotnické divadlo. pořádaly se tu diskotéky, zpíval sbor, dokonce dva, mládež fungovala v různých grupách, v nich jezdila na tábory, sbírala byliny nebo klidně papír nebo vršky z pivních flašek, dělala blbosti. bože, my si vyřezávali strašidelné dýně a strašili tím mladší děcka. dneska by to asi fakt nešlo. mládí jsme trávili hrami venku na schovávanou a skákáním přes gumu. děti aspoň nějak pracovaly. neexistovalo, aby o půlnoci běhaly malé holky (12 let nebo mladší) samy po obci. neexistovalo, aby mládež ležela před hospodou a nasávala. neexistovalo, aby do školy přišla můra s podprsenkou ven, zadkem ven, piercingem v nosu uchu a pysku…rodiče by jí to nedovolili, do školy to nepatří, studem by se propadli a jí by dali zaracha.

teď tu není nic, nic nefunguje, všem je všecko jedno. mladí se povalují v tlupách kolem hospody, oděni jak bezdomovci. nic dobrého tu není, všecko je špatné. v lesích kolem se během posledních dvou let objevilo tolik odpadu, že se tam ani nechce chodit. strašně se tu krade.

já si opravdu stojím za tím, že i kdyby byla pravda polovina z toho, co vykládal děda nebo máma o jejich dětství, a i kdyby bylo 50 % věcí špatných, pořád to bylo lepší než teď. a to ve všem, včetně oblékání. třeba to bylo nemoderní a otřesné, ale aspoň to bylo slušné.

a teď se podržte…mně není 50, mně je 27.

taková strašná změna se tu udála během 10 let a já se nebojím nazvat to rozpadem společnosti, protože si to tu nemyslím sama. přestože se tu několik lidí moc snaží, snad to ani nemá smysl. lidi zblbli z toho divného pojetí práv a demokracie, a jde to do kytek.

ještě před pěti lety to takové nebylo, ani s oblékáním, ani s chováním mladších generací, ani s ničím. nevím, čím to je, ale vím, že to je.

hodně lidí naprosto otupělo, a nevnímá to. hodně lidem je to šumák. ale věřte, že když jste byli vychováni slušně, a moji rodiče se fakt snažili, tak se v tom špatně žije :-(

 
dagmarka  09.09.11 22:54

No, tak to už trošku odbočujeme od módy, milé dámy, ne? ;o) Ano, všechno souvisí se vším, dřív také lidé věřili v Boha, dodržovali tradice, postili se, poslouchali faráře a rodiče. Ale to už je skoro filozofie a kdo může za to, že se tyto základní věci (a s nimi i celá společnost) změnily? To my nezměníme, můžeme změnit jen samy sebe. Takže já bych toho nadávání na dnešní domu nechala, nemá to cenu.

 
Anka F.
210 příspěvků 09.09.11 23:39

Alena Č.: moji prarodiče taky žili za 1. republiky, babička z otcovy strany prožila 2 světové války, 1. jako malé dítě, 2. jako žena s čerstvě narozeným synem. A taky si nevzpomínám, že by vykládala o krásách 1. republiky. Ale proč by měla? Politická situace se obyčejných lidí moc netýkala.

Babička zažila hospodářkou krizi, kdy téměř ze dne na den museli vrátit příbuzným obrovské peníze (na jejich poměry), které si půjčili na stavbu domu. Dům i za krize dostavěli - sami si kopali hlínu, sami si pálili cihly, sami míchali maltu a sami zdili. V těch lidech byla obrovská houževnatost a taky řád. Už jenom tím, že se každou neděli chodilo do kostela.

Dědeček měl jen základní školu, pracoval jako horník, ale odebíral odborné ovocnářské časopisy, četl knihy a taky pořídil domů luxusní přírodopisnou encyklopedii Brehmův život zvířat…

Protože prarodiče bydleli na venkově, měli malé hospodářství, aby se vypláceno, bylo nutné pěstovat na vlastním pozemku obilí, brambory, řepu… Vše se sklízelo ručně. Vzpomínáte na háčkované záclony? Moje babička jich měla plnou skříň - vlastní výroby a takových žen bylo mnoho. Zavařovaly, sušily bylinky na čaj, sbíraly houby a - uměly si poradit. Druhá babička třeba za války vařila vlastní mýdlo a taky pivo. Uměla navíc šít a čalounit nábytek (jako samouk). Takhle bychom mohli pokračovat dlouho.

Je mi jasné, že ne všichni obyvatelé 1.republiky byli Mirci Dušíni a ne všichni byli manuálně zruční a ctnostní.

Co tím chci říct - já sama většinu dovedností mých předků neovládám. Bydlím ve městě a některé zkušenosti se prostě ztratí, jiné nelze bez zahrady realizovat. Ale co svým dětem můžu předat a snažím se o to - je třeba úcta k lidské práci a taky určitý řád - jsou dny páteční a dny sváteční a k tomu patří nejen určité chování, ale i určité oblečení.

 
Anka F.
210 příspěvků 09.09.11 23:47

Dagmarka: máte pravdu, jsme hodně mimo téma.

To co píše Fandím Femme 22 může znít trochu přibarveně. Ale on je opravdu rozdíl bydlet v hezkém, velkém městě nebo ve vesnici v bývalých Sudetech (nevím, jestli tam FF 22 bydlí,ale podle toho, co píše, bych se tomu nedivila).
Konec grafomanství.

Femme22: - kde jste byla? Dlouho jsme od Vás nic nečetli. To hraní na klavír je skvělá věc, proč by to mělo být divné? A taky znám jednu mladou paní, která se učí :-)

 
sasa  10.09.11 00:25

femme22: teda, zeby 21rokov existencie 1. CSR ovplyvnili zivot ludi na 40rokov dopredu a to aj tych co mali vtedy tak 2 roky? neprehanajte

 
Anka F.
210 příspěvků 10.09.11 00:32

Saso, ale vás přece také ovlivňují rodiče, učitelé, prarodiče …, svět přece nevzniká v okamžiku našeho narození a tak nás musí ovlivňovat i to, co bylo dřív, než jsme byli my.

 
femme22  10.09.11 02:34

Pro Sasu: Je překvapivé, na kolik století dopředu nás ovlivnilo přijetí křesťanství knížetem Bořivojem a kněžnou Ludmilou v 10. století. Nechápu, proč by období 1. republiky nemohlo ovlivnit lidi na 40 let dopředu, vůbec když v roce 1969 ještě žila hromada lidí, kteří pamatovali první republiku. Jsem zdravotní sestra a vím, kolik lidí ještě dnes z let kolem první republiky ošetřuji a jsou to velice vitální dámy. Zato nám umírá neuvěřitelné množství lidí z padesátých let na rakovinu a to je zajímavý úkaz a i chování těch lidí z padesátých let je zajímavý úkaz. Obvykle se jim moc nechce nám za poskytnutou péči poděkovat, natož o něco požádat, což je pro staré lidi samozřejmost. Tito lidé z padesátých let mě neustále překvapují svým názorem, že jsem tu proto, abych jim v nemoco posloužila. Já nejsem služka a nesloužím. Jsem zdravotní sestra a ošetřuji, proto se moje práce nazývá ošetřovatelskou péčí. Pro mě je to dostatečný důkaz o výchově. A to nemluvím o vyloženě mladých lidech pod třicet, kteří mě seřvou, co si to dovoluji, již při odběru krve, natož při kanylaci žíly, cévkování a dalších odborných výkonech. Tito lidé pod třicet mají zase neuvěřitelné množství chorob vyloženě starých lidí. Zanedbané cukrovky, o kterých ti lidé ví, ale neakceptují léčebný režim ( především nutnost aplikace inzulinu ), to po čase způsobuje nefropatie ( on. ledvin ) a mnohdy renální selhání ( selhání ledvin ) s nutností pravidelné dialyzace, angiopatie ( on. cév ) a další. Byli by to kandidáti na transplantaci, ale jsou již před 30. tými narozeninami polymorbidní a transplantace není možná. Zní to neuvěřitelně, ale moderní doba, moderní výchova, moderní životní styl a naprostá absence fyzické práce ( která mimo jiné zlepšuje stav žilního systému ) nás prostě ničí. Není to o oblékání, protože ten vkus při oblékání je řízen výchovou a ta souvisí s celou osobností. Pokud si někdo založí takovýto blog, pak musí on i komentující počítat s tím, že se tu časem projeví především naprostý nedostatek výchovy k čemukoliv, narážky na naprostou absenci slušného chování a úcty k sobě samým, k okolí, k práci, ke vzdělání, nikdo si nic nechce odříkat.

A teď už k odpovědi pro Anku F., protože jsem se tam přesunula. Lidem připadá divné, že se učím až teď, když už jsem relativně stará a virtuos už ze mně asi nebude, protože mi chybí 20 let cvičení a vždycky chybět bude. Málokdo chce dnes pochopit, že já se neučím proto, abych byla virtuosem, ale abych mohla pomocí hudby ventilovat emoce. Je to pro ně zbytečné, když bych za ty peníze, které paní platím mohla mít třeba hezký značkový džíny, že? Já bych ale k paní chodila i nadále. Už ta atmosféra. Vždycky má pro mě uklizeno, je upravená a je upečen moučník ke kávě, kterou mi uvaří ke konci. Já za své peníze získávám nejen možnost naučit se něčemu, co mi zamlada nebylo dopřáno a co mi na ventilování těch emocí chybělo, ale i určitý nadstandard, který dnes nechce nabídnout nikdo ( zaplať a vypadni ). Já mám u této dámy pocit, že se na mě těší a ještě je ochotná mi něco upéct, takže se ztrácí ta má fin. odměna pro ni. Já si spíš platím tu kávu a moučník a ne ten klavír. Ale mnozí to nechápou a vrtají do mě, co že si asi tak můžu povídat se starou bábou. Povídám si s ní o tom, o čem si nemohu povídat s nimi. Třeba o smrti Jana Masaryka, o dílech mého velkého vzoru Karla Čapka, mého oblíbeného básníka Jiřího Ortena, prostě o umění a kultuře, což pro dnešní mladé není vůbec atraktivní téma.

 
Jiřina  10.09.11 07:56

Milá Femme 22, jste pro mne důkazem, že svět není tak špatný, když jsou mladí lidé jako Vy.
Jiřina, 63

 
olinka  10.09.11 08:34

Teda, tady ta diskuze se strašně zvrhla. Ale musím souhlasit s Femme22. Když si vezmu, kolik mých spolužáků na gymplu (a dalších kamarádů, kteří třeba už pracovali) se jen jen těšili, až přijde páteční večer a budou se moci v hospodě pořádně ožrat (a to podotýkám dávno před 18. narozeninami). Zase nejsem takový idealista, abych si myslela, že dříve mládež „nepařila“; na druhou stranu teď čtu Hospodářské a sociální dějiny Československa - děti se běžně zapojovaly do práce na živnostech svých rodičů, učni v restauračních zařízeních měli tak šílené podmínky (např. celotýdenní práce beze dne volna a jakékoli dovolené), na vysoké škole se prosím PLATILO - a to pak asi člověk těžko hledá sílu a finance na nějaké lotroviny. Dřív ty děcka aspoň chodily na chmelové brigády (já vím, že to zní hloupě, ale aspoň k práci přičichly), ale dnes je leckdy rodiče nechávají růst jak roští v lese. Ano, myslím si o sobě, že jsem slušně vychována a mám úctu ke starým lidem (a naopak zbožňuju, když mi moje 90-letá pratetinka začně vykládat o svém životě), znám i dost podobných lidí, které v rodině taky k něčemu vedli. O to více pak bolí srážka s ignorantem a blbcem…

 
Vila Amalka  10.09.11 10:06

Já vám nevím. Z posledních příspěvků tady trochu té idealizace cítím. Mluvíte o lidech ze svého okolí, kteří zažili 1. republiku. Už prostý fakt, že ještě žijí, znamená, že i ve své době museli být výjimeční - dlouhý život znamená sebekázeň, pracovitost, pokoru, atd. již od mládí. Setkáváte se tedy s velmi „profiltrovaným“ výběrem.

Dále bych byla velmi opatrná na soudy typu „v minulosti byli lidé lépe vychovaní, poslušnější, měli více kázně…“ Zrovna my jako ženy bychom si měly uvědomit, co by nás na začátku století jako „poslušné“ jedince čekalo. Ad kostel v neděli - jako společenská událost stmelující komunitu beru, ale co ten zbytek?

Ohledně skromnosti - ti lidé nebyli skromnější, doba byla skromnější (pro některé). Naše šetřící babičky jsou takové, protože si to doba žádala, mají to zažité z mládí (jako jiné věci, které nám treba už tak skvělé nepřijdou). Lidé to tehdy v podstatě měli jednodušší - museli se přizpůsobit nedostatku. My se dnes musíme bránit nadbytku, což jde proti našim přirozeným pudům. Zvládají to pouze morálně vyspělí jedinci. A kdo ví, třeba nás ten bezbřehý konzum v budoucnu dovede k něčemu dobrému. I když já osobně si to těžko umím představit.

 
sasa  10.09.11 10:29

femme22: v dobe Karla Čapka bol on moderný a ucilo sa o nom. Skor ma stve, ze vo výuke je absolutna absencia cohokolvek moderného. V skole nemaju decka moznost stetnut sa s modernymi autormi a musia sa ucit iba o tych co pisali v minulosti. tak sa nesmie clovek divit, ze nemaju ziadne spojenie. Novy autory su brani ako brak aj ked to tak nie je. Nevidim dovod, preco by sa nemohlo ucit na literature napr. p fantasy, vobec to nie je dekadentny zaner ako sa snazia tvrdit starsi ludia, co to v zivote neprecitali. Samozrejme, ze sa stretavate s vitalnymi damami z 1. republiky, vsetky nevitalne su davno pod drnem. Rovnako ako o 30 rokov budu zit dochodcovia a sestricky sa budu vytesovat aki su prave tito jedinci vitalni. fakt logika

 
I love them all  10.09.11 10:40

jsem ráda, že se tu po delší době zase objevilo pár pozitivních příkladů, jak se mohou i starší lidé zajímavě oblékat. všechny dámy se mi líbí, ikdyž je každá jiná. je mi trochu smutno z některých nechápavých komentářů doporučuju tenhle článek:

http://jedenactkocek.blogspot.com/…ji-proc.html

mimo jiné zde autorka píše, že jí odpuzuje netolerance v komentářích na módním pekle. zcela s tím souhlasím, ikdyž módní peklo jinak navštěvuju docela ráda.

 
Sibyla  10.09.11 11:00

No, předevčírem jsem chtěla napsat, že hnusácké oblékání je jen důsledek pokřivení životní filozofie - případně její absence - že nezmizí nevkus, bezostyšnost, nekritičnost, dokud budou pramenit z nitra - a mezitím se tu na to téma rozvinula celá debata. Souhlasím s Femme 22 ap. Ovšem - na druhou stranu - nesmíme zevšeobecňovat, že dřív bylo líp. Řekne se, že dnešní Češi neznají etické a duchovní hodnoty, ale jsou tu komunity křesťanů, židů, zen budhistů, a co já vím, veganů, gotiků a co vás jen napadne, a ti žijí víc touto komunitou než ulicí. V minulém týdnu jsem potkala dvě muslimky (českou a slovenskou, nezávisle na sobě) které měly půvabně upravený šátek a celé oblečení - fakt jim to slušelo. Vždycky budou existovat kroužky tvořivých, inteligentních, vtipných lidí, kteří se stýkají spolu a vytvářejí vlastní minivesmír. Vždycky to bylo. Pamatuji sklonek komunismu, kdy proti ocvočkovaným hrůzám z obchodů existovala Bertramka (kam dodávaly i amatérky), kdy jsme na naší škole sbíraly slamáky a babičkovké lajblíky, kupovaly v Řempu látky na váhu a šily z nich. Malované šperky - pamatujete ty miniaturní krajinky s židlemi? Pamatuji úžasné, modrozeleně batikované kožené kozačky, které někdy v roce 86 ušil kamarádce divadelní švec. SOumrak komunismu si vybavuji v tomto „alternativním“ odění, stěží si vybavím, co bylo v obchodech. A vím, že to tak je i dnes. Tvůrčí osobnost si cestu a výraz najde, slabinou jsou ty slabší, které potřebují příklad a vedení. Takže je fajn, že se tady křičí: „fuj!“ a „hnus!“ - někomu to určitě pomůže.

 
Víla Amálka  10.09.11 11:09

Komentář jsem si přečetla a přijde mi dost zjednodušující. Viz tato citace: „je horší bejt člen rejoice stáda, nebo trendy stáda?“ Nikdo tady nepožaduje, aby byli lidi „trendy“, to je snad jasné, ne???

JInak těch 5 finských fotek v článku je super, ale to je onen vyšší „level“ kreativity, který na českých ulicích není vidět už vůbec. A určitě se k němu nedostaneme pouhým svlečením rejoicek, chce to nejdřív znát ten základ a ta „upjatá“ pravidla, abychom se proti nim následně mohli bouřit. A když pracujeme v kanclu, tak žádné bouření holt být ani nemůže.

 
Víla Amálka  10.09.11 11:12

Pro upřesnění - hovořím o článku, který postla I Love Them All.

 
miakarina  10.09.11 11:34

víla amálka: uf, netušila jsem, že se to sem dostane, ale tak pro upřesnění zrovna výkřik ‚rejoice vs. trend‘ opravdu nereaguje na žádný komentář ani článek z módního pekla. konkrétně to byla rakce na jeden anonymní komentář na blogu vítězslava ivičiče (odkazuju v článku):

„Ať si každej chodí, jak chce, ale já si stejně tak můžu říct, že to je hnus. Nechtěla bych vypadat jak člen stáda v hnusomodrákách nebo rejoicech. “

naším ‚cílem‘ nebylo vyjářit generální nesouhlas se zdejšími komentujícími, naopak v lecčem souhlasím. jsme pro rozmanitost a chtěly jsme reagovat na nedostatek tolerance, se kterým se běžně potýkáme, nejen v komentářích na módním pekle nebo kdekoli jinde v českých internetových vodách.

a samozřejmě je to zjednodušující. jako například spousta věcí tady.

 
Víla Amálka  10.09.11 12:18

Miakarina: tak samozřejmě, netolerantní lidé jsou všude, peklo nevyjímaje. Nicméně pořád mi zdejší prostředí přijde mnohem snesitelnější než na spoustě jiných webů a procento zajímavých diskutujících mnohem vyšší. Proto je to jediná internetová diskuze, které se aktivně účastním.

 
Baretka  10.09.11 12:24

Nejvíc bodů má dáma v červeném…ty šaty jsou super a její postavu by mohla závidět leckterá mladší žena…paní v klobouku by jen mohla otočit květinu dopředu…

 
Alena Čechová  10.09.11 12:35

Já myslím, že bychom měli umět být všichni skromnější. V jídle, v projevech, potřebách, v komfortu. Tuhle si mi moje známá stěžovala, že jí doma neteče teplá voda, neboť domovní výbor prosadil odtržení se od centrální teplárny a musejí teď vydržet s kolektory, než jim instalují kotel. Ona chodí domů pozdě a to už na ni teplá voda nezbývá. Když jsem jí řekla, ať to bere jako výzvu k otužování, skoro se urazila. Jak málo stačí a hroutíme se.
Já myslím, že lidé 1. republiky nebyli moc jiní, než jsou dnes, viz politická reprezentace. Jejich skromnost, spořivost, kázeň byla spíš vynucená, doba byla těžká. Naopak historky naší rodiny (a žádní chudáci to nebyli, vyšší střední třída) svědčí o stejných démonech, s jakými bojujeme dnes.
Pro ilustraci doporučuji Michálkův film Je třeba zabít Sekala. Tam to všechno je a podobné příběhy jsem slýchávala taky.

 
miakarina  10.09.11 14:37

víla amálka: hm, leckde je to asi horší… ale přeci jen myslím, že bychom měli respektovat, že někdo prostě oblečení řešit nechce. typický příklad; jeden můj známý je astrofyzik a dokáže si na sebe navlíc cokoli, co má právě po ruce. prostě je mu to jedno.

alena čechová: naprosto souhlasím. naše doba je ve znamení konzumu a neúcty ke zdrojům.

 
Víla Amálka  10.09.11 17:16

Miakarina: Souhlasím, v reálném životě to respektuji, ale na pekle ne, protože … jsem na pekle :).

 
Wanna be your monster  10.09.11 18:24

Ono je asi hrozně příjemné dojít utahaný z práce a „otužovat se“, aby se člověk styděl ještě za to, že je zvyklý na teplou vodu…

 
KatkaJ  10.09.11 18:53

Bych řekla, že nejde o to stydět se, že jste zvyklý/á na teplou vodu ale nebýt životní srágora, která se podělá z každé blbostí jako je npř. že 1 -2 dny ( třeba i týden ) neteče teplá voda. Toto by mi rozhodně nemohlo zkazit náladu. Co taková osoba dělá když se opravdu něco stane a jde do tuhého? To, že si žijeme v blahobytu opravdu není samozřejmost.
K tématu: paní z fotky 1,2 se mi líbí. Jednička úplně nejvíce.

 
Alena Čechová  10.09.11 19:48

WananBe: všechno, co doporučuju, dělám sama. Takže já na sebe liju taky studenou vodu, ale dobrovolně. Je nás víc takových, prostě nás to baví.

 
HANNAH  12.09.11 14:48

Při čtení článku jsem si vybavila jednu paní z pražské hlavní pošty. Ačkoliv jí muselo být už přes 80, měla obličej jak malá holčička, modro-bílo-béžové kostičkaté šaty po kolena, béžové kožené polobotky na tkaničku, z nich vykukovaly bílé zdobené ponožky a její kabelka - to byly prostě pure 60's. Měla tak neuvěřitelný šmrnc, že si mi od té doby snad nepodařilo potkat nikoho, komu by jeho oblečení tak moc sedlo.

 
Janča  12.09.11 23:10

Babčám tleskám, opravdu vypadají skvěle!

 
Jana H.  15.09.11 10:20

Přiznám se, že se mi moc nelíbí označení staré dámy z úvodní věty. Starší by znělo přeci lépe, ne? Jednou budu i já v tomto věku…teda snad se dožiju:)
 Jana

 
N.  15.09.11 19:47

http://advancedstyle.blogspot.com/

 
Pafka  16.09.11 10:52

Víla Amálka: ale ano, dost lidí tady požaduje, aby lidi byli trendy (vyplývá to z jejich komentářů).

Já toleruji, když někdo oblečení neřeší, pokud dodrží určité hranice - čisté oblečení a některé části těla zahalené - a oblékne se úměrně příležitosti.

Každý má jiné zájmy, mně je jedno, jestli někoho móda (ne)zajímá jako mě. A navíc - ti hezky/trendy/o­riginálně oblečení lidé vyniknou mezi těmi, koho móda až tak nezajímá. Kdyby všichni byli trendy, byla by to nuda a už by nebylo koho obdivovat.

 
Johanna  16.09.11 13:58

Opožděně k sárí (protože to taky opožděně čtu :-) ) mám dvě černé, zlatem vyšívané a nosím je místo velké večerní. a těší se to velkému úspěchu. A jinak doufám, že až mi za pár let bude tolik, co těm dámám na těch fotkách, budu taky taková.

 
Markys  16.09.11 15:30

Nevím, jak to bylo za 1.republiky. Mám jen pocit, že se nyní hlásá „pochybná svoboda projevu“, která má zakrýt absenci tolerance k druhým a také určitou úctu ke svému okolí.
Tím, že si dám záležet na tom, co nosím, vyjadřuji úctu ke svému okolí. Sepraným ramínkem od podprsenky nebo
vylézajícími tangy na nedokonalém těle to asi nevyjádřím !
Nyní také lidé často nerozlišují běžné a „sváteční " oblečení ( takže v divadle rifle, tenisky úplně všude apd.)
velkým nešvarem je také cestování ve veřejných dopravních prostředcích v zašpiněném pracovním oblečení ! Pořád jsme tak hrdí na "dělnické“ profese ? nebo co to má vyjadřovat ? Já v tom vidím naprostou aroganci a netoleranci k ostatním. Jak dopadnou ti, kteří si sednou v tramvaji nebo ve vlaku na sedadlo v bílých kalhotách, když před nimi tam seděl zedník ve špinavých montérkách ( třeba i týden nepraných ! )
Dnes už neplatí ani to " chudě, leč čistě oblečen", protože lidé nechodí ani v čistém !

 
Skarletka  16.09.11 15:42

markys: problém so zašpineným pracovným oblečením vychádza aj z toho, ako zamestnávatelia zabezpečia svojich zamestnancov. Môj švagor je zedník, pracuje kde-kade na stavbách a veľakrát je rád, že majú pristavené aspoň prenosné WC, o nejakej šatni, nedajbože sprche ani nechyrujú. Takže ráno ide v čistom, poobede na ubytovňu v špinavom. Viem, že je to úplne mimo, ale nedalo mi. Ja v hromadnej doprave cestujem nastojaka, pretože aspoň tu v Ba je plno dopravných prostriedkov s plyšovými sedadlami, dopravný podnik sa o čistenie veľmi nestará a odkedy som videla opitého bezdomovca, ktorý s mokrými pomočenými nohavicami vstal z takého plyšového sedadla, nesadla by som si, ani keby som mala zlomené obe nohy.

 
veruschka  18.09.11 15:36

nech žijú klobúky! ja som si z chorvátska jeden doniesla, takže možno budúce leto nastane jeho čas - samozrejme mimo pláže :)

 
Dixi  19.09.11 18:43

Jááj, to je nejaká pani s tými zlatými doplnkami? Ja že Mick Jagger má koncert

 
majda  21.09.11 09:12

Ta první paní je opravdu jen otázkou vkusu. Já s názorem autorky článku v tomto případě rozhodně nesouhlasím - paní vypadá jako šašek z cirkusu a pro její věk to rozhodně není vhodné. Zdá se mi, že komentáře u tohoto článku fungují jako na Fleru, kde komentují jen lidé, co souhlasí s autorkou článku/výrobku a ti, co se jim to nelíbí, mlčí. Tento dojem vznikl právě z toho důvodu, že se nikomu z mého okolí první „barevná“ dáma nelíbí, někomu dokonce na tváří vykouzlila úsměv, někoho dokonce rozesmála.
Co se týče dalších dam, obdivuji nejvíce vkusný klobouk, který mi připomíná „královna matka“ styl, vhodný pro každou starší elegantní dámu. Akceptujte, prosím, můj komentář jen jako vyjádření názoru, trochu i pohoršení, ne však jako útok.

 
Daniela  23.09.11 08:51

První paní bezva. Taky bych řekla, že Češka to asi fakt není, ale barvám a vkusu u starší populace fandím, ať jsou odkud chtějí! Ty druhý šaty jsou super. Paní na ně docela i má postavu a jestli bylo horko, nevidim důvod, proč by měly být vzhledem k věku nevhodné. To, že jí už není 50..ba asi ani 60…přece neznamená, že se musí potit v nějakejch svrchnících!

 
kiwi  23.09.11 11:49

Češka to bude - když se jí podívám na vlasy… :-( Dámy z ciziny si potrpí nejen na oblečení, ale myjou si i hlavu a choděj ke kadeřníkovi.

 
evule  23.09.11 14:39

Ty červené šaty starší dámy jsou úplně super!

 
BeNiSh  13.10.11 14:16

to foto z metra to je z Brna?

 
Velryba grónská  17.10.11 15:19

Koho nadchly zlaté doplňky, má šanci: http://www.tonak.cz/index.php?…

 
ter  14.03.12 18:07

Já jsem před několika lety potkala v tramvaji „starou dámu“. Bylo jí tak osmdesát a možná i víc. Měla sobě lehký, mírně povlávající asi vícevrstvý kostýmek, čistě bílý s fialovými detaily a prvky. K tomu klobouk zjevně vyráběný spolu s kostýmem, bílou kabelku a bílé lodičky. Vypadala jako něco mezi královnou Alžbětou a královnou všech víl. Užasla jsem. V celé tramvaji byla jednoznačně nejelegantnější.

 
Mitsuuko  23.04.12 14:24
Červené šatky

Ještě bych chtěla vyzdvihnout, jak má paní krásně sladěné spodní prádlo (vykukující podprsenka), hodinky a botky a navíc na věk má parádní nohy a vůbec celou postavu, kterou by jí mohla závidět lecjaká 18ka =)

 
snehulaceks  10.12.13 13:30
Vánoční dárek

Tak schválně.. kdo z Vás si koupil klobouk pod stromeček?
Já třeba jo :-)

 
chere123
9 příspěvků 04.07.14 12:12
x

Karovanému kabátu s doplňky nefandím trochu šaškovské ale babi v červených šatech je na jedničku. A taky za to, že i starší dáma nemusí být jako sud.

Dechberoucí výstava Moc&Móda v Drážďanech

Výstava se koná v Rezidenčním zámku v Drážďanech a zařadila se mezi... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Zara žere těla

Autor: Andrea

Dala jsem na nějaký čas kritice dovolenou, ovšem poslední návštěva... Celý článek


Reklama

Šarm šedi

Autor: Channah

Šedá barva je mezi ostatními tak trochu otloukánkem. Jak už pravil... Celý článek

Muž může taky II.

Autor: Ada

Článek o oblékání pro muže vzbudil tolik ohlasů (podle zvýšené... Celý článek