Naučte své boty správnou péčí stárnout do krásy.

25.09.15 | autor Pavel Králíček

Spousta z nás si někdy v návalu nostalgie posteskne po starých dobrých časech, kdy ještě bylo zboží kvalitní a vydrželo dlouhá léta jako nové.

I když je tato představa představa v mnoha ohledech mylná, není nutno spokojit se s převládajícím konzumním způsobem života a nadšeně se účastnit řetězcového nakupování. Po nákupu v konfekci možná budete mít hodinu radost, ale měli byste se připravit na ty 2 dny starostí, až budete za pár měsíců danou věc vyhazovat.

Zdroj: http://saintcrispinsblessing.tumblr.comZdroj: http://saintcrispinsblessing.tumblr.com

Možná se vám zdá, že jsem to s tím úvodem přeháním ve článku o „pouhém“ leštění bot. Z mého pohledu e ovšem nutný. Dostat se na správnou stranu síly, k nám, kdo si boty leštíme, totiž vyžaduje určitý myšlenkový skok. Po pomyslném doskoku byste měli souhlasit s následujícím:

1. Boty jsou nejhezčí až po letech nošení.
2. Nejcennější na botách je patina.
3. Starat se o boty není řehole, ale radost.

Naše ženské protějšky to mají těžší – důležitější u nich je, aby oblečený měnily a ideálně ho nenosily opakovaně. Nevím, odkud toto přesvědčení plyne a sám s ním nesouhlasím, ale je to tak. Naproti tomu u mužů vůbec nevadí, pokud střídají jen několik párů bot nebo obleků. U nich je na první místě být oblečen správně a vhodně.
V minulých článcích jsem psal o tom, jak by měly vypadat kvalitní rámové boty a kde si je můžete koupit. Dnes se dozvíte, jak se o ně správně starat, aby dlouho vydržely a stárnuly do krásy.

Základy správné péče o boty: čistota a lesk

U bot se musíte postarat o tři věci: aby dlouho vydržely, byly čisté a lesklé. U lepených bot, které za rok a půl vyhodíte, není potřeba výdrž nijak zvlášť řešit, ale pokud chcete rámovky nosit i za 10 let, je potřeba se o kůži postarat. Kůže bot je v zásadě stejná jako kůže lidská, také potřebuje živiny. Pokud živiny nedodáte, může časem vyschnout a popraskat.

Produkty Saphir používá i zakázkový švec Radek Zachariáš. Zdroj: Instagram @radekzachariasProdukty Saphir používá i zakázkový švec Radek Zachariáš. Zdroj: Instagram @radekzacharias

Pro tento účel se používají kondicionéry na kůži. Bohužel jich u nás není k sehnání mnoho. V prodejnách obuvi byste mohli se štěstím natrefit na jeden od Collonilu. Sehnat můžete taky Saphir Renovateur, který má konzistenci jako krém na ruce a je tím nejlepším, co svým botám můžete nabídnout.

Kondicionér na kůži Saphir Renovateur. Zdroj: https://gentlemanstore.czKondicionér na kůži Saphir Renovateur. Zdroj: https://gentlemanstore.cz

Upgradujte boty použitím napínáků

Další zásadou je používat napínáky na boty. Spousta lidí je zná, ale málokdo skutečně používá. Mají trojí funkci: vysát z bot vlhkost, vyhladit vrásky a pokud jsou cedrové, tak boty i mírně provonět. Napínáků existují zhruba 3 úrovně:

1) Plastové napínáky s pružinou seženete např. v IKEA za 20 Kč. Ty pouze vypnou kůži a vyhladí vrásky. Nejsou ideální, ale mnohonásobně lepší, než nic.

2) Dřevěné napínáky s pružinou jsou k dostání v řetězcových prodejnách obuvi typu Deichmann v ceně několika málo stovek korun. Boty vypnou a vytáhnou z nich vlhkost. Stejně jako jejich plastová alternativa ale mohou dlouhodobě poškozovat patní část, protože ji nepřiměřeně napínají.

3) Cedrové napínáky s pevnou patní částí, které se vyrábějí přesně na danou velikost obuvi a skvěle napnou nejen část špičky, ale i patu. Bonusem je pak příjemná vůně cedru. Stojí už trochu více, ale pro začátek vám stačí jen jedny, které budete v botách střídat. Pořídíte od zhruba 900 Kč výše.

Napínáky by v botách měly pobýt ideálně alespoň 24 hodin, což nás přivádí k další radě: střídat alespoň 2 páry bot. Pokud budete nosit jedny boty neustále, nedokážou mezi jednotlivými nošeními dostatečně vyschnout a odpočinout si. Tím se zkracuje jejich životnost, kůže může trochu povolit a vytahat se. Ideální postup je po příchodu domů boty sundat, vložit do nich napínáky a další den nosit druhý pár.

Kdy je čas na novou podešev?

Samozřejmě žádné boty nevydrží věčně a jejich podrážku dříve nebo později prošlapete. U kožené by to mělo být nejdříve za rok, gumová vydrží déle. Nedá se ale říct přesná doba, po kterou by kvalitní boty měly vydržet. Záleží na mnoha faktorech: kolik v botách nachodíte kilometrů, kolik vážíte, jak došlapujete, po jakých površích se pohybujete, a tak dále.

Nedoporučoval bych ale koženou podešev podrážet, protože tím můžete rozhodit vyvážení boty a nevypadá to příliš dobře. Když už, tak bych si nechal v kvalitní opravně obuvi udělat tzv. podkůvky - kovový plíšek přibitý ke špičce, který mírně prodlouží životnost podešve.

Jednou každopádně přijde čas, kdy je potřeba boty poslat na rekonstrukci do původní továrny, kde botu napnou na původní kopyto, přišijí zcela novou podešev a svršek boty přeleští. Tento úkon stojí od 1600 Kč výše v závislosti na značce.

Čištění - stačí kartáč s mýdlem

Čištění bot je poměrně jednoduchá a přímočará záležitost, ale hodně si pomůžete prevencí. Jednoduše musíte koukat, kam šlapete. S rámovými botami se mi zautomatizovalo koukat pod nohy a od té doby jsem neprošlápl snad ani jedinou kaluž nebo vy-víte-co.

Na čištění vám bude často stačit jen kartáč na boty. Zdroj: https://gentlemanstore.czNa čištění vám bude často stačit jen kartáč na boty. Zdroj: https://gentlemanstore.cz

Prach a suché nečistoty se dají jednoduše vykartáčovat nebo umýt hadříkem a vodou. Voda může být buďto čistá, nebo použijte roztok se sedlovým mýdlem, tzv. „saddle soap“. Důležité je pak ale nechat boty důkladně přirozeně vyschnout - nesnažte se to nijak urychlit jejich pokládáním na topení nebo třeba fénováním, kůže by mohla popraskat.

Na větší znečištění, případně odstranění starých nánosů vosku a krému už budete potřebovat trochu chemie. Od Saphiru na to existuje speciální produkt Reno’Mat, který z bot sundá úplně vše kromě jejich základové barvy. Je ale trochu agresivní, proto se nedoporučuje používat ho příliš často, ideálně ne častěji než jednou za půl roku.

Leštění

Čisté boty jsou dobrý základ pro poslední krok - leštění. Ve starých filmech občas můžete vidět děti leštit boty klasickým krémem a hadrem, dnes spíše v kanceláři zahlédnete vystresovaného manažera s quick-shine houbičkou, který si boty “přepucuje” před odchodem na schůzku. A to je škoda.

Kvalitní boty si totiž zasluhují kvalitní péči. Houbičky s instantním leskem sice vypadají na první pohled lákavě, ale dlouhodobě na kůži vytvářejí vrstvu silikonu, který ucpává póry a budete se ho těžko zbavovat. Kromě toho jejich lesk ani není nijak oslnivý. Přirovnal bych je k McDonald’s mezi leštidly - výsledek se dostaví rychle, ale dlouhodobě není zdravý.

Tradiční způsoby, jak boty vyleštit, jsou dva - pomocí krému nebo vosku. Můžete použít jeden, druhý nebo oba dva, záleží na vás. Zkusím popsat jejich rozdíly.

Zdroj: https://gentlemanstore.czZdroj: https://gentlemanstore.cz

S krémem na boty je lehké pořízení: stačí ho na boty nanést tenkou vrstvu malým kartáčkem, nechat 10 minut zaschnout a poté překartáčovat. Výsledný lesk bude sametový a nepříliš agresivní. Barvu krému můžete zvolit dle barvy obuvi, díky obsaženému pigmentu zahladí i menší šrámy, nebo neutrální, který dodá pouze lesk.

S voskem se budete muset trochu sžít, ale stojí to za to. Důležité je používat ho jen naprosté minimum, mít trpělivost a kombinovat ho s kapkou vody. Také nezapomeňte botě dát dostatek času na odpočinek a vstřebání jednotlivých vrstev. Pro lepší představu se podívejte na video níže. Jen malá útěcha: není potřeba nanášet vrstev tolik, vystačíte si s 1–2. Takhle leští boty skuteční profesionálové a lépe už to snad ani nejde.

A kde seženete potřebné pomůcky?

Problém může nastat, pokud se budete snažit sehnat kvalitní krém nebo vosk na boty. V tradičních kamenných obchodech nepořídíte, klasické vosky Kiwi seženete překvapivě leda v drogerii nebo některých hypermarketech. Ve specializovaných obchodech seženete ale značku Saphir, která je považována za to nejlepší, co můžete svým botám poskytnout. Má 2 kvalitativně odlišené řady: standardní Beaute du Cuir a luxusní Medaille d’Or, které se samozřejmě liší i cenou.

Zdroj: https://gentlemanstore.czZdroj: https://gentlemanstore.cz

Tím bylo snad vyřčeno vše podstatné, co vaše boty vyžadují. Pokud byste chtěli s něčím poradit, ptejte se v komentářích.

Autor

Pavel Králíček

Mladý klasik, který se poslední čtyři roky zajímá o klasický pánský styl. Svou cestu za gentlemanstvím dokumentuji na blogu http://pravygentleman.cz/

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
janulik03
3400 příspěvků 25.09.15 08:51

Ked toto už dávno všetko prebehlo v „Muži v česku“.
Ešte že sú tu diskusné fóra, čítanie článkov už nie je zaujímavé. Škoda.

 
stricc  25.09.15 09:49

Tohle ale náhodou zajímavé je, celá věda :-) na Muže v Česku nechodím, takže nemám důvod si stěžovat

 
Robena
1257 příspěvků 25.09.15 09:15

Ano, ale opakovani je matka moudrosti :-).
A navic Muze v cesku neznam, ale Muze u nas doma ano…

 
janulik03
3400 příspěvků 25.09.15 10:38

@stricc Nuž, asi som len trošku sklamaná, kam speje tento blog. Ale myslím, že ešte mi tu chýba Víťa a jeho článok, napríklad o holení? Dnes mám rýpavú náladu.

 
stricc  25.09.15 11:13

No tak Víťa… já si nemůžu pomoct, já ho znám z jiného fóra ještě jako malého kluka, tak k němu mám takovej shovívavej postoj. Jeho článek o holení bych tady mít nemusela, ale mně je celkem jedno, kam spěje tento blog, tak bych ho klidně přeskočila. Ale pan Králíček píše tak hezky starosvětsky, docela se mi to líbí

 
Olivieraa
160 příspěvků 25.09.15 11:31

Mne tá jeho „starosvetskosť“ pripadá celkom vtipná, ked má niekdo cca 20 rokov?, písať o tom, ako si „Spousta z nás někdy v návalu nostalgie posteskne po starých dobrých časech, kdy ještě bylo zboží kvalitní a vydrželo dlouhá léta jako nové.“ Trocha póza, nie?

 
jiturka
60 příspěvků 07.10.15 15:25

Jako někdo, kdo si nerad kupuje nové věci, to docela chápu. Chodívám (mimo jiných) v jedněch sandálkách po mamce a často si říkám, kéž by i dnešní věci tak vydržely. Většinou si k věcem, co si koupím, a jsou fakt dobrý, vytvořím docela vztah. Třeba k mé žluté maxisukni nebo zeleným puntíkatým kalhotám, jež odešly na jaře na věčnost.

 
superla
64 příspěvků 25.09.15 11:48

„tím můžete rozhodit vyvážení boty“… „s voskem se budete muset trochu sžít…“ - není to celé drobet přehnané? Samozřejmě, že je nutné se o věci starat, aby vydržely a vypadaly pěkně. Ale až takhle otročit botám, stejně jako třeba omdlívat z toho, že milovaná kabelka nespinká v dust-bagu - to tedy vím o mnoha lepších způsobech, jak trávit čas.

 
may.frayn
919 příspěvků 25.09.15 12:41

@Olivieraa Jo, a docela nabubřelá póza.

 
janulik03
3400 příspěvků 25.09.15 12:46

@Olivieraa starosvetský bol moj dedko. Ten sa staral o boty celej rodine a leštil ich každý večer. Mal na to svoje nádobíčko a nikomu to nedovolil používať. Ale…toto??

Příspěvek upraven 25.09.15 v 12:47

 
Olivieraa
160 příspěvků 25.09.15 12:58

@janulik03 veď práve :) mne to aj na Muži v Česku prišlo smiešne, trocha nadhľadu by chlapcovi nezaškodilo :)

 
pabylka
881 příspěvků 25.09.15 14:01

No, v poslednej dobe čo článok, to fakt perla. To je zase čo? Promo na produkty Saphir?

 
kayav  25.09.15 15:18

Já osobně mám nejraději, když boty vypadají nově, nemají ještě „vrásky“, u kozaček nezkrabacený kotník apod. Ale to mluvím o dámských.

 
Amun
888 příspěvků 25.09.15 16:26

Abych byla upřímná, než takhle věnovat hodiny botám, radši si opravdu po pár letech běžné péče koupím nové… A platit 1600 za novou podešev u xxx let starých bot? Pochopila bych u sběratelského kousku.. O své věci se starám, ale všeho s mírou. Článek je zajímavý.

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 22.10.15 11:42

U jakýho vydřiducha, proboha?

 
Čertice1
149 příspěvků 25.09.15 17:58

@janulik03 Proč předpokládáte, že všichni čtou Muži v Česku? Já to slyším poprvé, takže
pro mě je dnešní článek zajímavý.

 
Lumikova
25 příspěvků 25.09.15 21:32

Článek se čte příjemně, je logickým pokračováním seriálu o pánských rámových botách pana Králíčka. Pohoršovat se nad tím, že to autor moc žere a že by bylo přijatelnější dočíst se něco jako: „prostě ty boty čas od času musíte vyčistit a nakrémovat, věci na to koupíte v obuvi“ je divné. Snažit se autora dehonestovat pro jeho mládí je ještě divnější. Ženy na MP, nebuďte zbytečně protivné.

Mimochodem, pane Králíčku, jaké je hlavní složení vosku na obuv? Je to včelí vosk nebo lanolin? A jak se díváte na používání běžných kosmetických přípravků, tj krémování bot indulonou apod.?

 
Cylon agent
3 příspěvky 26.09.15 09:09

Já sice nemám boty za deset tisíc, ale pár párů z Londýna a Říma, co nepochopitelně vydržely mnoho sezón mi doma leží. A konečně někde čtu, co s nimi. A vidím, že mohly být dokonce ve výrazně lepším stavu jen díky střídání například. Zajímá mě to stejné, na co se ptala paní přede mnou. Když už na ně něco budu patlat, nemohl by to být přímo včelí vosk? A potom, jak často se používá ten kondicionér? A z čeho vlastně je. Díky.

 
chekotay
410 příspěvků 05.10.15 00:39

Samotný včelí vosk je docela tuhý a do usně se nevsákne, proto se napřed rozpouští v něčem těkavém. Dobře se leští, ale s „výživou“ usně je to horší; konečně, vosk je od leštění, kondicionér od výživy.
Lanolin jsem viděl jako součást a medle spíše podružnou součást nějakého krému. Lanolin je dobrý hlavně pro údržbu rouna, ne usně.
Dalšími dílčími prvky v krémech bývá palmový tuk (olej, vosk) a rybí olej (pro zvýšení odolnosti vůči vodě).

 
chekotay
410 příspěvků 05.10.15 00:34

Indulona usni neprospívá. Autor sice píše „Kůže bot je v zásadě stejná jako kůže lidská, také potřebuje živiny.“, nicméně jde o příměr, který má především upozornit na nutnost péče. Mezi lidskou kůží a usní boty je pár rozdílů, například ta první je živá a ta druhá je vyčiněná. Krémy pro lidskou kůži nejsou pro péči o obuv vhodné.
Kdysi se indulona hojně užívala, ježto nebylo jiného krému k dostání, dnes je situace jiná.

Příspěvek upraven 05.10.15 v 01:03

 
surrik
2489 příspěvků 26.09.15 07:12

Nejdřív mi článek přišel docela mimo. Takové prace s botama… Ale pak jsem se zacetla a predstavila si své zdlouhavé lakování nehtů, vč. pilovani, nanášení krémů na kuzicku nebo peci o vlasy, šampon, maska, přípravek před fenovanim… Nakonec se mi článek líbí a lituju, ze muj muž nemá cedrovej napinak a lesk na boty :)

 
blacken
2320 příspěvků 26.09.15 07:59

Moc nechápu to, že by boty měly vypadat líp „ochozené“. To se mi fakt nezdá ani u pánských. Ale stejně je to jedno, jsem žena, nakupování bot mě baví. Nechci si jedny nechat sto let… Chci si koupit co nejdřív nové! :D Většinou nenosím víc jak dva roky po sobě ani boty, které vydržely „jako nové“.
Hlavní pozitivum článku vidím v tom, že hned oceňuji, že žádný muž v mém okolí svoje boty tak moc nehrotí.

 
MartinJ
30 příspěvků 26.09.15 12:54

**blacken: **No, oni to nejen „nehrotí“, ale evidentně 95% mužů nezajímá jednak CO mají na noze, ale hlavně V JAKÉM STAVU je jejich obutí. A to nemluvím o leštění voskem. Většinou jejich boty neviděly kartáč anebo mokrý hadr jak je rok dlouhej.

Takže jestli pan Králiček zde ukazuje vzorovou péči o obuv, je to více než záslužné, neboť zcela postačí, pokud si z toho lidé vezmou alespoň něco.

Chápu, že ženská móda je daleko více záležitostí jedné sezóny, než pánská, u obuvi zejména. Ale jestli se radujete z toho, že i klasické lodičky Vám déle než 2 roky nevydrží…

Příspěvek upraven 26.09.15 v 12:55

 
MartinJ
30 příspěvků 26.09.15 12:56

No, oni to nejen „nehrotí“, ale evidentně 95% mužů nezajímá jednak CO mají na noze, ale hlavně V JAKÉM STAVU je jejich obutí. A to nemluvím o leštění voskem. Většinou jejich boty neviděly kartáč anebo mokrý hadr jak je rok dlouhej.

Takže jestli pan Králiček zde ukazuje vzorovou péči o obuv, je to více než záslužné, neboť zcela postačí, pokud si z toho lidé vezmou alespoň něco.

Chápu, že ženská móda je daleko více záležitostí jedné sezóny, než pánská, u obuvi zejména. Ale jestli se radujete z toho, že i klasické lodičky Vám déle než 2 roky nevydrží…

 
blacken
2320 příspěvků 26.09.15 20:16

No tak jasně, ti co neřeší ani v jakém stavu to mají na sobě, určitě zabloudí na modnipeklo.cz a se zájmem si počtou a budou se tím řídit :D
Ono není dobrý ani jeden extrém.

A kde píšu, že nevydrží? Já ve svém příspěvku vidím jen info, že nenosím boty víc jak dva roky, ani když jsou jako nové. Zrovna klasické lodičky střídám ráda, protože se mi po celkem krátké době přestane líbit tvar špičky/vykroje­ní/tvar podpatku. Krom punkových bot se mi snad nikdy žádné boty nelíbily tak dlouho, abych je nosila déle. Natož, aby se mi líbila „patina“.

 
barvinok
356 příspěvků 26.09.15 16:40

Pravopis, prosím!

Ja ako Slovenka toho veľa prehliadnem, ale niektoré chyby bijú do očí aj mne („důležitější u nich je, aby oblečený měnily“)

 
betty198
95 příspěvků 26.09.15 22:44

Ano! Mě vytáčí i tečka v titulku, podle mě tam nemá co dělat

 
Bongani
155 příspěvků 27.09.15 14:49

Já jsem se nedostala dál než k první větě, nemůžu se zbavit dojmu, že „postesknout si po něčem“ se říct nedá. Může se mi zastesknout po něčem, nebo si postesknu na něco. Nebo je to správně? Teď si vážně nejsem jistá.

 
betty198
95 příspěvků 27.09.15 15:02

No, najisto bych použila „stýskat si po něčem“.
Postesknutí se podle mě používá bez předmětu.

tedy: „Spousta z nás si někdy v návalu nostalgie stýská po starých dobrých časech“
nebo: „Spousta z nás si někdy v návalu nostalgie posteskne, že…“ či vaše „Spoustě z nás se někdy v návalu nostalgie zasteskne po starých dobrých časech“

Ale také si nejsem jistá, žádný odborník na stylistiku nejsem. Proto se také nepouštím do psaní článků, které nenechám někoho znalého zkontrolovat…

Příspěvek upraven 27.09.15 v 15:03

 
sulcinka
698 příspěvků 26.09.15 20:41

@Amun U bot za 45 tisíc je dobře opravená podešev k nezaplacení. A navíc je řeč o pánských botách. Kvalitní boty se opravdu nevyhazují po jedné sezóně. Ani Louboutinky.

 
Kassasndra
33 příspěvků 27.09.15 21:56

Môcť si kupovať topánky za 45 tisíc, tak už mám aj na človeka, ktorý sa mi o ne bude starať. :D

 
Chany
872 příspěvků 27.09.15 14:16
Hm

A co s nošením ztmavlou koženou stélkou v botách, lodičkách? Jde to nějak zesvětlit?

 
chekotay
410 příspěvků 05.10.15 00:44

Neslyšel jsem o takovém přípravku. Použít klasické bělící Savo bych se bál. Pokud vás štvou ošlapané tmavé stélky, které jsou ve společnosti vidět, možná by šly nabarvit na nějakou bezva barvu (která pak bude nejspíš trochu pouštět), podobně, jako mají ty slavné dámské boty barevnou podrážku. :-) Ale to bych tedy zkoušel opravdu jen na obuvi určené k vyhození, kde už není jak jinak pomoci.

 
sulcinka
698 příspěvků 27.09.15 22:08

@Kassasndra Souhlasím, jen nevím, jestli to bude stačit.

Příspěvek upraven 27.09.15 v 22:08

 
JMaravelo
486 příspěvků 28.09.15 09:00

„U bot se musíte postarat o tři věci: aby dlouho vydržely, byly čisté a lesklé.“ - nemusím, co půl rok si kupuju tenisky.

 
Evženie
169 příspěvků 28.09.15 20:56

Hmmm, teda i u tenisek ocením, když jsou čisté. I když to by byla debata spíš o vhodném pracím prášku, žejo. :-)

 
JMaravelo
486 příspěvků 29.09.15 20:14

@Evženie To je co jsem chtěl asi tak naznačit :D Jako nepotřebuju vědět jak si voskovat knír a jakou pomádu si v obchodě pro „úchylné knírače“ na to koupit. Stačí mi vědět jaké žiletky jsou nejlepší, jakej je rozdíl v pěně na holení apod. Žiju v 21. století a tyhle boty většina z nás vyndavá když jde na pohřeb. Už vůbec pochybuju o důležitosti kupovat si boty za 20 000, bez ohledu na to, jak mi o tom bude někdo kdo má větší výbavu štětečků než archeolog přesvědčovat. Radši ocením věcný článek o tom, jak zařídit aby se mi u běžeckých bot nevyklubal ven palec po 2 měsících nošení, jaké vložky do bot si mam koupit, aby nebyly sešmajdané apod, než sáhodlouhej příspěvek o tom, kterak za první republiky obuvník ke štěstí přišel :D Tohle je sice zajímavý, ok, ale do života mi to dá asi tolik jako manuál k údržbě proudového motoru.

 
chekotay
410 příspěvků 05.10.15 00:46

Myslím, že pro takové ty divné šílence, co nosí běžecké boty, jsou tady jiné weby.

 
IndyBZ
12 příspěvků 05.10.15 12:51

Tak tenisky nemusejí být pouze běžecké boty, alespoň já vnímám výraz „tenisky“ jako souhrný pojem pro různé sportovní a volnočasové boty, ať už tretry nebo kecky.

 
chekotay
410 příspěvků 05.10.15 20:33

"aby se mi u běžeckých bot nevyklubal ven palec " ;-)

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 22.10.15 11:59

No tak jste se nedozvěděla nic o běžeckých botách, stejně jako v mnoha dalších článcích na tomto webu. Který se zabývá módou, nikoli funkčním oblečením, takže matně tuším, že se tady nic nedozvíme o běžecké obuvi, svářečských brýlích, laboratorních pláštích, neoprénech potápěčských i surfařských… se stim smiřte.

 
sulcinka
698 příspěvků 29.09.15 07:39

@JMaravelo A co tím chtěl básník říci? Řeč byla o kožených botách a péči o ně.

 
JMaravelo
486 příspěvků 29.09.15 20:19

@sulcinka viz výše

 
IndyBZ
12 příspěvků 29.09.15 10:43

Drobné kiksy (nejen pravopisné) se dají prominout, přece jen je to článek krátký a určený spíše laickému čtenáři. Přesto se nedá přejít jeden zásadní kiks, který se v článku objevil.

Sapphir Renovateur NENÍ klasickým kondicionérem. Renovateur se používá především při odstraňování starého vosku a menších skvrn. Jeho vyživovací schopnost je minimální. Renomat je již těžký kalibr pro boj se silnými vrstvami naneseného vosku. Relativně nové boty s ním tak akorát odbarvíte.

Navíc nebyla zmíněna zásadní věc, vosk na boty si kupujte zásadně s karnaubským voskem, nejlesklejší látkou na světě. Boty bez něj nikdy tak pěkně nevyleštíte. Informace o jeho obsahu najdete hned na víčku.

Ohledně prostředků k péči o bot se neustále objevují stejné dotazy. Dovolím si zkopírovat shrnutí Jakuba Tichého, odborníka na slovo vzatého :-):

Krém

Je to v podstatě jen barva s trochou výživy. Pokud nemáte boty odbarvené, doškrábané nebo jinak poničené, tak tohle vůbec nepotřebujete.

Vosk

Od slova vosk je hlavně k zahlazení nerovností s trochou barvy, pro případ drobných šrámů, běžného provozního okopání, kdy tenká vrstva lehce odpuzuje vodu (tedy drobné kapky lehkého deště stečou, proud projde) a k vytvoření lesku. Nic víc to neumí. K dostání jsou dva základní typy:
Bezbarvý vosk JEN pro lesk
Pigmentovaný vosk pro méně lesku, ale opravu šrámů.

Výživa v krému/gelu

Jak název napovídá, tak slouží k výživě boty, což děláme proto, aby bota nepraskala, nevysychala, kůže se neztenčovala a netrhala, navíc dobře impregnuje a čistí.

V zjednodušení - k údržbě boty je potřeba zejména výživa a vosk. Dále kus starého trika a pár kapek vody. Pokud koupíte mastný vosk (KiWi nebo Saphir), tak výživu ani tak nutně nepotřebujete.

Krém– vysoká pigmentace (někdy se jím boty i barví) – je to krémová konzistence – vpodstatě základní výživa + hlavně pigment

Vosk/polish – obsahuje vosk, tedy de o lesk, výživa je minimální

Krémová/gelová výživa – je to pouze výživa kůže, lesk a ani barvu neobsahuje, naopak často navíc čistí skvrny a solné stopy z kůže

To je rozdíl mezi voskem, krémem a výživou. Každá věc z toho je na jiný účel.

Nenechte se ani svazovat brandem, levnější karnaubské vosky vám poslouží minimálně tak dobře, jako vosky drahé, ne-li lépe. Není nic lepšího než kiwi vosk za 30 korun.

 
jjj777  29.09.15 12:15

Ja tieto rady celkom oceňujem. Mám plno výkrikov módy, pri ktorých životnosť nad 1 - 2 sezóny nečakám, ale okrem nich mám na každé ročné obdobie minimálne 1 pár topánok, ktoré „nesklamú“. T. j. hodia sa k väčšine oblečenia, viem, že mi ani pri veľmi dlhej chôdzi nespravia odreniny a pod. Také pre mňa nie je ľahké zohnať a snažím sa ich životnosť predĺžiť ako sa len dá. Divím sa, že tu táto vec ešte neodznela, to má väčšina pekelníc také šťastie, že zoženie dobrú a peknú obuv bez námahy? Mne už jedny také kožené lodičky dosluhujú a fakt sa neteším na zháňanie ďalších - práve preto, lebo viem, že si zase domov prinesiem niekoľko pekných, nositeľných kúskov, ale potrvá, kým natrafím na tie „pravé“.

 
jiturka
60 příspěvků 07.10.15 15:14

Ne, sehnat pohodlné lodičky, které něco vydrží a nestojí celou výplatu není sranda.

 
sulcinka
698 příspěvků 30.09.15 07:53

@JMaravelo A proč teda na lezete na tuto diskuzi?

 
JMaravelo
486 příspěvků 30.09.15 11:02

@sulcinka Proč vy? Co třeba k tomu abych vyjádřil názor a server měl odezvu na to co zajímá mě a důvod k tomu o tom třeba taky začít psát. To je jako povinnost mít všechno rád a se všim souhlasit, všechno podpořit abych sem mohl chodit? Jako je fakt že jedna věc mi drží dost zpátky od toho to tu poslední dobou navštěvovat. Na jednu normální holku sem připadnou 3 děsný nány ;D Pan Králíček má u mě respekt za to co ví a zná, i když dlouhodobě říkám, že zde už nejde o módu ale o nošení kostýmů. S váma a vašim přístupem si ale o tom očividně sotva popovídám. Jestli chcete na někoho štěkat, zkuste to dělat doma a ne tady na mě.

 
sulcinka
698 příspěvků 30.09.15 22:24

@JMaravelo Vyjádřil názor? U článku o údržbě kožených bot nám sdělíte názor, že nosíte pouze tenistky? Mě zajímá, jak používat správně vosk na boty. A je mi úplně jedno, jestli si s Vámi o tomhle tématu popovídám, navíc je očividné, že ne. A na závěr. Neštěkám. Ale až začnu, nestačíte zdrhat.

 
JMaravelo
486 příspěvků 02.10.15 09:05

@sulcinka Když je vám to tak jedno, tak nechápu proč na mě reagujete? Jinak v diskuzích na internetu pokud někoho adresujete (nebo na internetu obecně) se nepoužívá při oslovení velké písmeno bez ohledu na to jakou dámu si můžete myslet, že to z vás dělá. :D Je to chyba. ;-) Velká písmena v adresování zájmenem se užívají pouze v listovní korespondencí a hraničně je můžete použít ještě v e-mailu. ;-)

Na závěr co se těch bot týče, nemusel bych vám to vysvětlovat, ale ještě pro jednou to udělám, i když pochybuju, že přes optická vlákna nejen internetu se to k vám dostane jak má, když to tam nevlezlo doposud. :D Tedy je krásné, že teď všichni víme, jak si šťastně a nadšeně udržovat své nesčetné páry rámové obuvi za desítky tisíc a jak s chutí pozorovat jejich stárnutí a vzpomínat na nostalgické časy, nemluvě o radosti ze zasazení fatální rány konzumní společnosti. Na druhou stranu kolem nás se pohybují i sociální vrstvy, které nedávají tyhle recepty na život a štěstí tipu „jak ušetřit s jednou botou na 50 let“ a prostě si kupují boty „normální“. Pokud tedy někdo pod článkem na podobná historická témata uvede, že nosí obyčejný boty a tak ho nezajímá čím si leští boty „zakázkový švec Radek Zachariáš“, jehož jméno pravděpodoně nikdy neslyšel, nevidím důvod, proč ho začít fackovat a naznačovat mu, co je to za troglodyta, že zmiňuje svoje mrské papuče pod článkem o haute couture „best of angus“ obuvi. I my normální lidi bychom ocenili informace o normálních botách se kterými se v realitě setkáváme běžně a rádi bychom to i svobodně bez kamenování naznačovali v diskuzích na „kdysi“ blozích, které pro nás normální kdysi vznikly ;D

Příspěvek upraven 02.10.15 v 09:08

 
sulcinka
698 příspěvků 03.10.15 10:04

@JMaravelo Nechte si ty rady na koledu.

 
JMaravelo
486 příspěvků 03.10.15 10:59

@sulcinka Rada a kolada spolu nijak nesouvisí, ačkoliv vám to může znít podobně :D

 
sulcinka
698 příspěvků 05.10.15 21:04

@chekotay Možná boty střídat a kupovat správnou velikost? A také nečekat, že vydrží plnou zátěž pět let. :-D

Příspěvek upraven 05.10.15 v 21:17

 
chekotay
410 příspěvků 06.10.15 11:55

Promiňte, ale na který můj výrok to reagujete?

 
sulcinka
698 příspěvků 06.10.15 13:08

@chekotay… Myslím, že pro takové ty divné šílence, co nosí běžecké boty, jsou tady jiné weby… a…"aby se mi u běžeckých bot nevyklubal ven palec " ;-)
Souhlasím s Vámi a sorry, možná jsem svůj příspěvek měla spíš adresovat některému z těch šílenců / původně jsem to myslela jen jako konstatování /.

 
jiturka
60 příspěvků 07.10.15 15:10
Co botky dámské?

To tu přeci taky ještě nebylo. Co starání se o lodičky? Existují na ně také napínáky a jsou vůbec vhodné, vzhledem k rozdílným tvarům špiček a výškám podpatků?
A ještě: Mám problém s krásnými modrými koženými oxfordkami – jsou měkounké, kůže na povrchu není úplně lesko-blesko-hladká, spíš trochu saje. Asi kombinací ošetřovácích prostředků začaly jaksi na povrchu lepit, přitahovat špínu. Tato potforná povrchová úprava nejde smýt a naprosto netuším, kde se zeptat na to co s tím. Víte po Brně někoho? Myslíte, že by je ten Reno'Mat nezabil? Víte kde to v Brně sehnat?

Příspěvek upraven 07.10.15 v 15:11

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 22.10.15 11:48

Shodou okolností jsem vedla se ševcem debatu ohledně nastávající zimy, zas… bílýho svinstva a související péče o obuv a zeptala jsem se, zda návod na údržbu holínek, který zmiňují legendy a jiná literatura, tedy naleštit kůží od špeku, jsou jenom kecy starců. Ne, prý je to výtečný způsob údržby, ale špek musí být nesolený. A kdo nemá špek, vezme nesolené sádlo a hadr.

Nějak se mi nechce věřit, že kožená podrážka vydrží rok - asi jo, když by jeden ty boty vytáhl jednou do týdne na dvacetiminutovou procházku, ale při běžném chození po dlažbě zasviněné různými kamínky a kdovíčím potřebuju opravy tak po kvartále.

 
jiturka
60 příspěvků 26.10.15 10:30

Ty modré oxfordky, o kterých jsem psala výše, mají shodou okolností koženou podešev a po třech letech občasného chození stále bez děr :)

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Co nosí opravdový frajer!

Pod minulým článkem kolegy Králíčka jsem si pěkně početla v... Celý článek

Styl & Kabo únor 2014, část 2.

S obuví a doplňky je to na veletrhu podobné jako s oblečením:... Celý článek