5 dokumentů o módě: rychlá může i zabíjet

29.03.18 | autor Monika

Objednala jsem si pár radostí z Wish a pak se pustila do psaní tohoto článku. Domácí dokumentární maraton mi následně způsobil téměř žaludeční potíže nad vlastním šatníkem. Které snímky mi hnuly žlučí?

The True Cost (Pravá cena)

Film viní módní řetězce z bídy, politické nestability a ekologických dopadů. Objektivitu nečekejte, snímek je hodně bombastický a někdy až drastický. Na druhou stranu, máloco otevře oči i těm, pro které je H&M modla dostupné módy.

Sweatshop – deadly fashion

Vezměte tři norské fashion blogery do Kambodže, posaďte je za šicí stroje, nechte je žít za minimální mzdu a seznamte je s těmi, kteří denně otročí pro velké módní řetězce. Na tuto reality show se dobře kouká, protože víte, že kruté podmínky se zlatou mládeží zacloumají.

V roce 2014 vyšel tento čtyřdílný dokument deníku Aftenposten s anglickými titulky, na Youtube je k dispozici 50minutový sestřih. H&M se odmítlo k dokumentu vyjádřit (ačkoliv se jedná o jeho továrny). A co dělá zdrcená blogerská trojice v roce 2018? Udržitelnosti módy se věnuje pouze jedna z nich.

Zpomalený šatník

Proložíme to něžnějším dokumentaristickým pohledem. Snímek z cyklu Nedej se! České televize mapuje několik přístupů ke slow fashion. Proto se tu objevuje Eva Urbanová z obchodu Nila, majitelku Boho café&store Patrícia Madarová, módní návrhářka Kristýna Javůrková, která přešívá oblečení pod značkou Jakoby, moderátorka pořadu o módě Veronika Ruppert nebo Katarína Král, která podporuje lokální tvorbu konceptem Czech Labels and Friends. Fajn podívaná, která nešokuje davy, ale ukazuje cestu.

Zpomalený šatník zhlédnete po kliknutí na obrázek.

Dokument Zpomalený šatník vám dá spoustu praktických rad.Dokument Zpomalený šatník vám dá spoustu praktických rad.

For the Love of Fashion (S láskou k módě)

National Geographic natočila dokument o udržitelné bavlně, který s radostí (jistě ne náhodou) podpořila značka C&A. První třetinu filmu vás tedy zahltí céáčkové PíáRko, nicméně základní myšlenka zůstává jasná – bavlna se pěstuje na pár procentech orné půdy, přitom na ni celosvětově padne 24 % spotřebovaných insekticidů a 11 % pesticidů.

Něžná Alexandra Cousteau provádí diváka celým 15minutovým dokumentem… a občas si říkáte, jestli se film týká spíš jí nebo přírody. Třeba když místo záběru na zpovídaného farmáře kamera zabírá její tvářičku hebkou jako… bavlna.

Film má portugalské a anglické titulky.

The Machinists (Stroje)

Tři ženy, tři příběhy a milión kusů oblečení, ze kterého každá z nich uvidí pár dolarů. Podobný snímek jako The True Cost přináší větší důraz na příběh jednotlivce a snaží se nehodnotit. Mezi řádky tu však jasně zaznívá, že cokoliv si koupíte s cedulkou Made in Bangladesh, funguje jako souhlas s těmito podmínkami.

Co teď s tím?

Je to teprv pár dní, co vstřebávám všechny dojmy, optimismus mi však nepřidaly. Těšení na plavky z Wish mě pochopitelně přešlo a pohled do skříně mě spíš otrávil. Svými občasnými úlety příliš hromadím a podporuju stav v továrnách. A nákupy ze sekáče bohužel nejsou omluvenkou – vždyť kolik kousků se do nich valí právě z módních řetězců? Neposilujeme svým nákupem sekundárně produkci velkých hráčů?

Chuť napravit své pošramocené ego mě zavedla na webovky obchodů, které se zabývají pomalou módou… a po chvilce se mi vybavila Kamila Boudová, která radí začít od toho, co člověk má – a kombinuje, kombinuje, kombinuje. Tak jsem se zhrozila, že jsem svoji nespokojenost chtěla řešit dalším nakupováním, a všechna okna prohlížeče zavřela.

Co se stane, když přestaneme nakupovat oblečení šité v zemích třetího světa? Dokud si značky neurvou od huby peníze na odpovídající mzdy a pracovní podmínky (ano, na úkor svých výdělků), točíme se stále v kruhu. Menší výdělek firma vyřeší tím, že zkrouhne peníze těm, kteří vyrábějí svýma rukama. A to přece není řešení.

Po zhlédnutí dokumentů o fast fashion mám pocit, že kupující má jen omezenou moc. Samotná síla trhu zřejmě nestačí. Zákazník ovlivní chování velkých obchodů nejen svým nákupem, ale především svým hlasitým nesouhlasem. Pošramocená image (a následně nižší zisk) je pro firmy velkým strašákem, ale k tomu musí přispět masivní reakce zákazníků, nikoliv jen výkřik dvou procent z nich.

Naštěstí nám „ty internety“ vcelku nahrávají. Youtuberská a blogerská mládež má v rukou velkou moc. Snad tuší, co všechno může změnit a využije svůj vliv nejen pro pár triček zdarma.

Co navrhujete vy? Napište mi, který dokument se vám líbil, a doporučte ostatním další.

Autor

Monika

Má ráda minimum věcí - když si koupí jeden kousek, vyhodí ze skříně aspoň dva. Nakupování v secondhandech ji baví víc než v HáeMku.

Líbil se vám článek?
Váš příspěvek
Paris1789
4394 příspěvků 29.3.18 09:13

Viděla jsem kousek toho posledního filmu, takže se vyjádřím k němu.
Přečtěme si pár údajů o Bangladéši z wikipedie:
Od roku 1951 se počet obyvatel zečtyřnásobil, Bangladéš je jednou z nejhustěji zalidněných zemí světa.
Drtivá většina obyvatel pracuje v zemědělství a jakkoli je tato země významným producentem zemědělských komodit, na uživení vlastních občanů to nestačí.
Příjmy z textilního průmyslu jsou nejvýznamnější pro bengladéšský státní rozpočet.

Co se asi tak stane, když přestaneme kupovat šaty, vyrobené v Bangladéši?

Je asi jasné, že největší problém této země je přelidnění. Jen bych podotkla, že porodnost v Bangladéši klesla z 6,71 v roce 1960 na 2,14 dítěte na jednu ženu v roce 2015. Proč asi?
Samozřejmě proto, že pracující ženy mají méně času i možností plodit děti, což se projevuje ve všech zemích, kde se ženy zapojily do ekonomiky, není to jen vzdělání, ale i vliv médií a migrace do měst.
Vyšší výdělky pracovníků textilního průmyslu můžete zařídit mnoha způsoby, s většinou z nich si ale globalizace poradí, a to tak, že se to ani těm dělnicím nakonec líbit nebude.
Jo a bangladéšské hospodářství roste o 7% ročně, což má samozřejmě vliv na příliv kapitálu, který dál té zemi pomáhá.

Jel
5 příspěvků 8.4.18 08:26

Ono to ale není o tom - přestat kupovat a Bangladéš odstřihnout. Je to o tlaku a zájmu společnosti, který může změnit přístup velkých firem.
Proč asi Nike začíná vyrábět boty z recyklovaného plastu?
Proč se začínají v řetězcích objevovat oděvy ušité v Evropě?
Proč se některé firmy pár let zpátky zavázaly k tomu, že nebudou akceptovat výrobu v továrnách, kde pracují děti… A tak dále. Nejde o to něco přestat kupovat, ale o změnu klimatu společnosti. Nejde jen o to, jaký dostávají plat, ale v jakém stavu jsou továrny, kde pracují. Jaký ekologický dopad má oděvní průmysl celkově…

vias
532 příspěvků 31.3.18 13:15

Tohle je po dlouhé době skvělý a podnětný článek.

motorová pila
126 příspěvků 31.3.18 13:29

V posledních 2 měsících zachvátila Peklo monotématičnost největšího kalibru. Řetězce jsou špatné, běžte do sekáče a přečtěte si něco o Kamile Boudové. Tohle objevné téma znám už 10 let. Kamila Boudová, tím jak sbírá věci jiných, si na tu ekologii podle mě trochu hraje. Jo, kdyby si s těmi věcmi vystačila, ale dostávat je stejně často jako jiní chodí do obchodu… co je na tom obdivuhodného?
Peklo už nemá smysl číst.

Paris1789
4394 příspěvků 31.3.18 13:52

Řetězce ale mají problém, zřejmě to není jen důraz na ekologii a férové pracovní podmínky, z trhů zřejmě neodejdou, ale beze změn se to nejspíše neobejde. Teď jen můžeme hádat, jak se to na životech švadlen projeví.
https://www.respekt.cz/…iardy-dolaru

motorová pila
126 příspěvků 1.4.18 15:17

Já nechci tuhle problematiku snižovat, vím o ní. Zrovna na příkladu HM je (snad) dobře vidět, že zákazníci mají sílu změnit trh. HM už několik let vyrábí syntetické škrábavé hadry a tak je zákazníci nechávají na prodejně (aspoň doufám, že je to tím a ne chybějícím eshopem). Řetězce se musí změnit. Prodávat méně kvalitnějšího zboží. Neorientovat se jen na množství. O změně orientace na zisk nechci přemýšlet, přijde mi nemožná. Je jasné, že jediným cílem je vydělat co nejvíc. Taky bych neprovozovala ztrátový obchod jen proto, že mám lidi ráda a ráda bych, aby se pěkně oblékali.
Myslíte, že švadleny budou mít méně přísné časové normy, oblečení nám zdrahne a díky snížené produkci budou mít švadleny méně práce? Možná se budou muset přeorientovat. Vyrábět bytové doplňky (nic lepšího mě nenapadlo). Nebo se vrátí k plození dětí a budou spoléhat na humanitární pomoc :)

Paris1789
4394 příspěvků 31.3.18 13:47

Shlédla jsem též dokument z produkce ČT Zpomalená móda a s nadsázkou bych jej označila za jeden z iniciačních momentů zrození Zemanova voliče. Dokument, v němž privilegované ženy z Prahy předvádějí svůj životní styl a současně radí ostatním, jak mají být skromní, totiž nutně musí ostatní lidi dost vytočit. I já jsem se držela za hlavu, a to se považuji za městskou liberálku.

Wertcha
8 příspěvků 1.4.18 19:43

Chtela jsem napsat neco dlouheho o tom jak se svet v prdel obraci, ale s tim neudela predevsim nic to, kdyz budou tlacit na koncoveho spotrebitele, ze se chova neekonomicky. Nejen modni retezce, ale naprosta vetsina sveta dnes produkuje spotrebni zbytecnosti (auta, mobily, hracky,…) na ktere padne neuveritelne mnozstvi vody, ropy,… Podle me, se to preci nemusi vubec vyrabet. Spise by me zajimalo, jak ty veci, co se tyce mody, vetsinou priserne, nekvalitni, nevkusne a nakonec neprodejne, dopadnou. Predpokladam tedy, ze tam kde byly vyrobeny, na asijske skladce, kde je zas nejaky chudak v prisernych podminkach recykluje. Pak taky nevim, kolik lidi v cesku s minimalnim platem, resi utraceni v retezcich. Myslim, ze u nas se jeste porad dost v domacnostech sije a upravuje, co se da (jako ja). Vesele Velikonoce Vsem, tak doufam, ze zitra nekde jeste uvidite neco z toho tradicniho, kvalitniho, ceskeho kumstu. Tech zrusenych krajkaren, textilek, kozedelneho prumyslu,…
Jinak „znackove“ obleceni. Ja osobne mam jednu drahou mikinu a tu stejnou neznackovou z retezce. Material je naprosto totozny, vzhled taky, cena ctvrtinova. Rozdil? Par nasivek a kovovych cvocku. Predpokladam, ze byly usity ve stejne asijske tovarne, ovsem jedna ze spolecnosti si priplaci za par extra sra*ek a tim vyhani cenu do astronomickych vysin. Slo mi prave o strih a material, vubec ne o znacku a doufam, ze mi ty dve vydrzi do hrobu :D
Ale jinak ja si myslim, ze jako koncovy spotrebitel a v dnesni dobe uz bohuzel ani jako volic, s timhle tematem moc nezmuzu. Vsude kde se zvedne plat, se automaticky zvedaji dane, jak uz prime, tak neprime, tudiz vic penez pro koncoveho prijemce je jen vic penez pro… viz. superhuba mzda. Pokud bude mit chudy, hloupy clovek, ktery uz ted neuzivi sam sebe a zije v nedustojnych podminkach, dite (nebo dalsi dite), vic penez, neznamena automaticky, ze bude mit jeho dite lepsi zivot. No, ale treba ty dokumenty budou mit dopad na lidi s evropskymi platy :D

Příspěvek upraven 01.04.18 v 20:41

Paris1789
4394 příspěvků 2.4.18 13:22

@Wertcha
Pokud mluvím jen za sebe, tak ode mne v popelnici už dlouho neskončilo nic. Všechny věci posílám dál, co si už nikomu netroufnu nabídnout, skončí v kontejneru na obnošené šatstvo. Bavlněné a lněné oděvy používám na hadry.
Tím se nechlubím, jen jsem si to uvědomila u vašeho dotazu.
Je asi jasné, že nakupovat bych měla rozhodně méně a stejně jako vás mne prudce zajímá, kdo asi tak je schopen a ochoten nosit ty polyesterové šílenosti z HM, protože i v sekáči najdete lepší věci za srovnatelné sumy. A samozřejmě mi to vadí, protože tady je ten odpad asi značný.

Wertcha
8 příspěvků 3.4.18 02:15

Ja to delam dost podobne, obleceni nevyhazuji, nybrz predavam dal, take opravuji to stare, nekterym lidem to prijde vtipne a poukazuji na to, ze si prece mohu koupit nove. Ja to nedelam, pokud stare jeste slouzi. Poukazuji spise na fakt, ze ja jako spotrebitel nemam moc vliv na to co se vyrabi, mohu chodit do ekologickych obchodu, ale ty se bohuzel na bezneho zakaznika moc nezameruji (nerikam vsechny). Nebudu chodit v sedivem pytli, ci blaznivych vzorech, jen proto, ze jsou ekologicke. Ziju velmi ekologicky, snazim se nevyrabet zbytecny odpad, na druhou stranu jsem dospela do stadia, kdy si urcite kusy kvalitniho obleceni ci obuvi, kupuji hned dvakrat, protoze vim, ze mi vydrzi dlouha leta. S pritelem mame jednu stani skrin. Ja myslim, ze hodne lidi je na tom podobne a nechodi utracet za „modni“ kousky. Nemyslim, ze nejvetsi chyba je v koncovem zakaznikovi. Myslim, ze nejde zastavit tu nadprodukci, tohle proste saha mnohem dal. Svet ma hodne problemu, tohle je ted jeden z popularnich, asi diky instagramu/modnim blogerkam, kterych je jako hub po desti a procitly z naivity. Ano, je to smutne, co se v asii deje uz nekolik tisic let, take se to muze presunout do afriky (levnejsi pracovni sila, zadne ekologicke podminky), kde na tom ti lide budou jeste hur. Taky je fajn, kdyz je nejaka zeme nezavisla na dovozu z asie, ale jak to doopravdy chcete jako koncovy spotrebitel zmenit, kdyz je to politicky problem. HM muze dat klidne penez kolik chce na lepsi pracovni podminky v asii, problem spociva v tom, ze vlada neudela naprosto nic v tom, aby se neco zmenilo nebo dodrzovalo, penize nakonec skonci v kapsach tamnich „manageru“. Kdo, tam jako vybuduje fukncni cisticku odpadnich vod? Podle, jakych norem? Jakoze, tam posleme nejake evropske komisare, kontrolovat dodrzovani stanovenych predpisu? (To jsou jen řečnické otázky, nic osobniho) Asi jako s tim odpadem. Ja tridim, cela cr tridi, ale cela cina, indie a afrika netridi. Jaky vliv to ma na globalni objem odpadu? A jak to chcete ovlivnit, kdyz ti lide tam vubec nechapou problem odpadu (nekteri teda jo). Bohuzel dnesni migracni vlna uz nekde ukazuje, jak tito lide nakladaji s odpadem i v zemich, kam nejspis utekli, pred prisernyma podminkama(nerikam vsichni). To nechci rozebirat. Takze HM ted bude tlacit na cinskou vladu, aby delala neco s zivotnima podminkama svych obcanu, pricemz tim nevyvola zadny politicko-ekonomicky, ci jiny konflikt, vedouci k vyhrozovani valkou atd. Uz vidim Zemana, jak vysvetluje nekde v europarlamentu, jak ceska republika bojkotuje HM, protoze porusuje lidska prava v Cine :D nacez nam budou cinani vyhrozovat, kolik ceskych podniku budou embargovat oni atd. Ja se chovam ekologicky a jestli na me nekdo svaluje problemy ubohych asijskych svadlen, tak se musim smat a to ne, ze bych jim neprala, aby se mely lepe. To, ze si něco nekoupím, neznamená, ze se to nevyrobi.

Příspěvek upraven 03.04.18 v 03:01

Paris1789
4394 příspěvků 3.4.18 11:29

@Wertcha
Mám pár připomínek k vašemu poslednímu příspěvku:
Náš pohled na rozvíjejíci se země (Afrika, Asie) je typicky kulturně i civilizačně nadřazený, fakt to nejsou ty šithols, jak je nazval US prezident. Do Rwandy je zákaz dovážet igelitové tašky a pytlíky, ještě drakoničtější zákony má na tohle Keňa. Čína se etablovala v pozici lokální i globální velmoci a tak začala typicky outsourcovat práci u svých sousedů a využívá tytéž rozdíly ve mzdách i regulaci, jako to děláme my. Typicky Bangladéš a Myanmar (Barma). Naopak Čína má v plánu zaměřit se na ekologii, k tomu si jejich prezident vyčistil na posledním sjezdu cestu. Budou to samože dělat po svém, totalitně, takže obyvatelstvo bude třídit jako zběsilé, protože je zvyklé poslouchat. Čína nejen za tím účelem zavádí systém sledování kreditů, tzv. „Sesame Credit“ a to se pak budeme všichni divit, jak tam ta ekologie pošlape.
Po jejich vzoru to pak převezmou zřejmě další země leckde na světě, kandidáty zřejmě budou země s ještě neukotvenou demokracií.

Paris1789
4394 příspěvků 3.4.18 11:30

Něco k té Číně a jejímu sytému sociálních kreditů:
https://sinopsis.cz/…tovat-v-clr/

Wertcha
8 příspěvků 4.4.18 22:19

@Paris1789 ať už je to jakkoliv, což bysme mohli rozebírat do nekonečna a to se mi fakt nechce. Faktem zůstává, ze situace je stejná téměř ve všem spotřebním. Já nechci nikoho a nic generalizovat, ale pohledem „normalniho“ chlapa (můj přítel :-D), je žena v šatech z ekobavlny, posahana aktivistka. Nevím proč, ale eko věci, tedy spíš jejich výrobci, často cili na specifickou skupinu lidí, případně, se neumí prodat… ono to je jedno s druhým, ze člověk co se soustředí nebo je dobrý ve vyrabeni něčeho, nemá automaticky talent na propagaci (viz. Dominik Hasek a Smarty (doporučuji shlédnout :-D). Na druhou stranu zde máte řetězce, jako diechmanm, kteří vyrobí několik miliard nenositelnych (po hodině nošení bolest všeho z neergonomie) plastových botu, dají něco ellie goulding a „malé detska“ se můžou po**. Nemyslím si, ze dnešní hudba se čímkoliv liší od hader z hm. Bezpohlavni, lacina, neudržitelná… jen asi tou výrobou tak nezatěžuje země třetího světa.
Za mě asi jen to, ze požáru je třeba předcházet a ne ho až následně hasit.
Obzvláště ve chvíli, když už téměř není co zachraňovat. Mé fakt moc netrápí ty lidi v asii ani jinde, nejsem sobecky pokrytec, snažím se dělat vše kolem sebe proto, abych neprilevala olej do ohně, pomáhat hasit sice trochu mužů, ale v dlouhodobém horizontu si myslím, ze se změny nedoziju (přeci jen pro politiky a jiné elity, má větší cenu ropa a dolar než lidský zivot nebo čistá priroda). Rozpočet americké armády by hravě zaplacnul téměř jakýkoliv světový problém, natož všechny armádní, třeba čínské, ze. Nehledě na to, ze se zvedá hladina oceánu (chce se snad někomu rozebírat proč..) a už se moc těším až půl indonésie skončí pod vodou a ty lidi asi budou muset někam jít… toho se taky nedoziju :-D
A ještě z jednoho úhlu pohledu. Samozřejmě, ze nemůžeme být sobestatcni a nedovazet z asie, protože to v dnešním globálním světě dělají všichni. Taky nemůžu chtít, aby se něco nevyrábělo nebo se toho vyrábělo méně ve větší kvalitě… úplně jednoduše, škodovka(nejenom). To si vážně někdo myslí, ze je každý den potřeba na světě tisíce nových aut? Takže když někdo řekne, ne auta nepotrebujeme, tak škodovka začne propouštět… (nebo se preorientuje, což trvá a stojí penize) a to stejně udělají v číně nebo jinde a ty lidi budou dělat co? Nelze hromadně ekvalizovat ceny nebo životní úroveň, ani kdyby se všichni slunickari na hlavu stavěli. Jestli ovsem někdo natočí celovečerní film o tom, jak češi pracují za poloviční mzdu než zbytek eu a bude tím masírovat zbytek světa, aby s tím něco dělal, protože česká prodavačka s minimálním platem si ty předražené hadry taky koupit nemůže, tak dejte z módního pekla vědět. Co já vím, tak hromada lidí jezdí nakupovat (především oblečení) za hranice, protože je to tam levnější, přes to ze tam lidé vydělávají více.

Wertcha
8 příspěvků 5.4.18 02:11

@Paris1789 ještě dovětek a už to tady prdim. V zemích třetího světa a číně dochází k pokroku, jak nám masám média tvrdí, aby nás udržovali v klidu, pokud tedy ještě dnes někdo médiím věří. Samozřejmě, ze nebudou do světa vytrubovat co všechno nehezke se tam děje, kdo nechce být ovce, najde si. Globalizace a s ní vše spojené. Takže občas někdo vytáhne hlavu ze zadele, vyrází do světa a nestačí se divit. Já vím, ze se dnes „podle medii“ a asi spousty z vás, v česku žije dobře, přesto nedokážeme ovlivnit, aby se spousta věcí neděla a to je náš vlastní piseček.
Na jedné straně světa jsou lidé, kteří neví co s prachama a časem a tak vymyslí blbosti, zatím co jiní makaji, aby přežili, žádná novinka! A pokud to vezmu do extrému, tak příští vlna hysterie by se mohla zvednout ohledně výroby hraček. Lidí, neporizujte si děti, protože jim budete kupovat hračky a ty vyrobily děti, někde, kde nemají pravá. (Ano mužů to dělat ekologicky, každý kdo má děti, tak asi ví, jak jsou masirovane reklamou a dětmi neekologickych rodicu,…(máte doma figetspiner? :-D ). A tady to asi začíná a konci. Výchovou. Vkus si v obchodě nekoupíte ani skromnost.
Po nás potopa (jako po lidstvu obecne). Pokud si teprve dnes lidé uvědomují následky svého jednání, tak to je fajn, ale to co jsme za tisíce let pos*ali a co se stále děje (to se nezastaví přes noc, je to rozjetý, plně naloženy kamion) se nezachrání za mého života. Umím šít, naučím to své děti, mama/babička milion jiných věcí. Jen nevím kolik děti v dnešní době, ještě takové nudné a složité věci bude zajímat :-D

Příspěvek upraven 05.04.18 v 02:13

Lucy Liu
37 příspěvků 9.4.18 14:48

K diskuzi o tom co je a co není špatné se připojovat nehodlám. Článek mi ale připomněl jeden Tedtalk, který jsem viděla v minulosti. Jmenuje se „Deseti položkový šatník“. Video je na youtube bohužel dostupné jen v AJ , ale určitě doporučuji ho shlédnout. Nabízí v podstatě další pohled na řešení problému „rychlé módy“. Přiznávám, že na 10 položek se mi zatím nepodařilo dostat, ale hodně jsem svůj šatník zredukovala :)

Dárek, který ocení? Tričko pod košili, které nepropotí

Pokud nevíte, čím obdarovat vašeho muže, napovíme – tričko pod... Celý článek

Poslední článek:
10 módních specialit českých mužů

Autor: Matouš

Máme několik ryze českých skvostů... čím perlí pánská móda a „vkus“? Celý článek

Témata článku

Instagram: Realita vs. Iluze

Autor: Kateřina

Jestli vám slova jako my story, squad nebo selfie nic neříkají, pak... Celý článek

Vysoká cena levné módy

Autor: Ada

Právě jsem dočetla velmi zajímavou knížku o tom, jak funguje móda v... Celý článek

\t\t \t \n

Sweatshop\u00a0\u2013 deadly fashion

\n
\n

Vezm\u011bte t\u0159i norsk\u00e9 fashion blogery do Kambod\u017ee, posa\u010fte je za \u0161ic\u00ed\nstroje, nechte je \u017e\u00edt za minim\u00e1ln\u00ed mzdu a seznamte je s\u00a0t\u011bmi, kte\u0159\u00ed\ndenn\u011b otro\u010d\u00ed pro velk\u00e9 m\u00f3dn\u00ed \u0159et\u011bzce. Na tuto reality show se dob\u0159e\nkouk\u00e1, proto\u017ee v\u00edte, \u017ee krut\u00e9 podm\u00ednky se zlatou ml\u00e1de\u017e\u00ed\nzacloumaj\u00ed.

\n

V\u00a0roce 2014\u00a0vy\u0161el tento \u010dty\u0159d\u00edln\u00fd dokument den\u00edku Aftenposten\ns\u00a0anglick\u00fdmi titulky, na Youtube je k\u00a0dispozici 50minutov\u00fd sest\u0159ih. H&M\nse odm\u00edtlo k\u00a0dokumentu vyj\u00e1d\u0159it (a\u010dkoliv se jedn\u00e1 o\u00a0jeho tov\u00e1rny). A\u00a0co\nd\u011bl\u00e1 zdrcen\u00e1 blogersk\u00e1 trojice v\u00a0roce 2018? Udr\u017eitelnosti m\u00f3dy se v\u011bnuje\npouze jedna z\u00a0nich.

\n\t
\t\t
\t\t \t\t \t\t \t
\n

Zpomalen\u00fd \u0161atn\u00edk

\n
\n

Prolo\u017e\u00edme to n\u011b\u017en\u011bj\u0161\u00edm dokumentaristick\u00fdm pohledem. Sn\u00edmek z\u00a0cyklu\nNedej se! \u010cesk\u00e9 televize mapuje n\u011bkolik p\u0159\u00edstup\u016f ke slow\nfashion. Proto se tu objevuje Eva Urbanov\u00e1 z\u00a0obchodu Nila,\nmajitelku Boho caf\u00e9&store Patr\u00edcia Madarov\u00e1, m\u00f3dn\u00ed n\u00e1vrh\u00e1\u0159ka\nKrist\u00fdna Jav\u016frkov\u00e1, kter\u00e1 p\u0159e\u0161\u00edv\u00e1 oble\u010den\u00ed pod zna\u010dkou Jakoby,\nmoder\u00e1torka po\u0159adu o\u00a0m\u00f3d\u011b Veronika Ruppert nebo Katar\u00edna Kr\u00e1l, kter\u00e1\npodporuje lok\u00e1ln\u00ed tvorbu konceptem Czech Labels and Friends. Fajn pod\u00edvan\u00e1,\nkter\u00e1 ne\u0161okuje davy, ale ukazuje\u00a0cestu.

\n

Zpomalen\u00fd \u0161atn\u00edk zhl\u00e9dnete po kliknut\u00ed na obr\u00e1zek.

\n
Dokument Zpomalen\u00fd \u0161atn\u00edk v\u00e1m d\u00e1 spoustu\npraktick\u00fdch\u00a0rad.
\n

For the Love of Fashion (S\u00a0l\u00e1skou k\u00a0m\u00f3d\u011b)

\n
\n

National Geographic nato\u010dila dokument o\u00a0udr\u017eiteln\u00e9 bavln\u011b, kter\u00fd\ns\u00a0radost\u00ed (jist\u011b ne n\u00e1hodou) podpo\u0159ila zna\u010dka C&A. Prvn\u00ed t\u0159etinu\nfilmu v\u00e1s tedy zahlt\u00ed c\u00e9\u00e1\u010dkov\u00e9 P\u00ed\u00e1Rko, nicm\u00e9n\u011b z\u00e1kladn\u00ed my\u0161lenka\nz\u016fst\u00e1v\u00e1 jasn\u00e1\u00a0\u2013 bavlna se p\u011bstuje na p\u00e1r procentech orn\u00e9 p\u016fdy,\np\u0159itom na ni celosv\u011btov\u011b padne 24\u00a0% spot\u0159ebovan\u00fdch insekticid\u016f a 11\u00a0%\npesticid\u016f.

\n

N\u011b\u017en\u00e1 Alexandra Cousteau prov\u00e1d\u00ed div\u00e1ka cel\u00fdm 15minutov\u00fdm\ndokumentem\u2026 a ob\u010das si \u0159\u00edk\u00e1te, jestli se film t\u00fdk\u00e1 sp\u00ed\u0161 j\u00ed nebo\np\u0159\u00edrody. T\u0159eba kdy\u017e m\u00edsto z\u00e1b\u011bru na zpov\u00eddan\u00e9ho farm\u00e1\u0159e kamera\nzab\u00edr\u00e1 jej\u00ed tv\u00e1\u0159i\u010dku hebkou jako\u2026 bavlna.

\n

Film m\u00e1 portugalsk\u00e9 a anglick\u00e9 titulky.

\n\t
\t\t
\t\t \t\t \t\t \t
\n

The Machinists (Stroje)

\n
\n

T\u0159i \u017eeny, t\u0159i p\u0159\u00edb\u011bhy a mili\u00f3n kus\u016f oble\u010den\u00ed, ze kter\u00e9ho ka\u017ed\u00e1\nz\u00a0nich uvid\u00ed p\u00e1r dolar\u016f. Podobn\u00fd sn\u00edmek jako The True Cost p\u0159in\u00e1\u0161\u00ed\nv\u011bt\u0161\u00ed d\u016fraz na p\u0159\u00edb\u011bh jednotlivce a sna\u017e\u00ed se nehodnotit. Mezi \u0159\u00e1dky\ntu v\u0161ak jasn\u011b zazn\u00edv\u00e1, \u017ee cokoliv si koup\u00edte s\u00a0cedulkou Made in\nBangladesh, funguje jako souhlas s\u00a0t\u011bmito podm\u00ednkami.

\n\t
\t\t
\t\t \t\t \t\t \t
\n

Co te\u010f s\u00a0t\u00edm?

\n
\n

Je to teprv p\u00e1r dn\u00ed, co vst\u0159eb\u00e1v\u00e1m v\u0161echny dojmy, optimismus mi v\u0161ak\nnep\u0159idaly. T\u011b\u0161en\u00ed na plavky z\u00a0Wish m\u011b pochopiteln\u011b p\u0159e\u0161lo a pohled do\nsk\u0159\u00edn\u011b m\u011b sp\u00ed\u0161 otr\u00e1vil. Sv\u00fdmi ob\u010dasn\u00fdmi \u00falety p\u0159\u00edli\u0161 hromad\u00edm a\npodporuju stav v\u00a0tov\u00e1rn\u00e1ch. A\u00a0n\u00e1kupy ze\nsek\u00e1\u010de bohu\u017eel nejsou omluvenkou\u00a0\u2013 v\u017edy\u0165 kolik kousk\u016f se do nich\nval\u00ed pr\u00e1v\u011b z\u00a0m\u00f3dn\u00edch \u0159et\u011bzc\u016f? Neposilujeme sv\u00fdm n\u00e1kupem sekund\u00e1rn\u011b\nprodukci velk\u00fdch\u00a0hr\u00e1\u010d\u016f?

\n

Chu\u0165 napravit sv\u00e9 po\u0161ramocen\u00e9 ego m\u011b zavedla na webovky obchod\u016f, kter\u00e9\nse zab\u00fdvaj\u00ed pomalou m\u00f3dou\u2026 a po chvilce se mi vybavila Kamila\nBoudov\u00e1, kter\u00e1 rad\u00ed za\u010d\u00edt od toho, co \u010dlov\u011bk m\u00e1\u00a0\u2013 a\nkombinuje, kombinuje, kombinuje. Tak jsem se zhrozila, \u017ee jsem svoji\nnespokojenost cht\u011bla \u0159e\u0161it dal\u0161\u00edm nakupov\u00e1n\u00edm, a v\u0161echna okna\nprohl\u00ed\u017ee\u010de zav\u0159ela.

\n

Co se stane, kdy\u017e p\u0159estaneme nakupovat oble\u010den\u00ed \u0161it\u00e9 v\u00a0zem\u00edch\nt\u0159et\u00edho sv\u011bta? Dokud si zna\u010dky neurvou od huby pen\u00edze na odpov\u00eddaj\u00edc\u00ed\nmzdy a pracovn\u00ed podm\u00ednky (ano, na \u00fakor sv\u00fdch v\u00fdd\u011blk\u016f), to\u010d\u00edme se st\u00e1le\nv\u00a0kruhu. Men\u0161\u00ed v\u00fdd\u011blek firma vy\u0159e\u0161\u00ed t\u00edm, \u017ee zkrouhne pen\u00edze t\u011bm,\nkte\u0159\u00ed vyr\u00e1b\u011bj\u00ed sv\u00fdma rukama. A\u00a0to p\u0159ece nen\u00ed \u0159e\u0161en\u00ed.

\n

Po zhl\u00e9dnut\u00ed dokument\u016f o\u00a0fast fashion m\u00e1m pocit, \u017ee kupuj\u00edc\u00ed m\u00e1 jen\nomezenou moc. Samotn\u00e1 s\u00edla trhu z\u0159ejm\u011b nesta\u010d\u00ed. Z\u00e1kazn\u00edk ovlivn\u00ed\nchov\u00e1n\u00ed velk\u00fdch obchod\u016f nejen sv\u00fdm n\u00e1kupem, ale p\u0159edev\u0161\u00edm sv\u00fdm\nhlasit\u00fdm nesouhlasem. Po\u0161ramocen\u00e1 image (a n\u00e1sledn\u011b ni\u017e\u0161\u00ed zisk)\nje pro firmy velk\u00fdm stra\u0161\u00e1kem, ale k\u00a0tomu mus\u00ed p\u0159isp\u011bt masivn\u00ed\nreakce z\u00e1kazn\u00edk\u016f, nikoliv jen v\u00fdk\u0159ik dvou procent z\u00a0nich.

\n

Na\u0161t\u011bst\u00ed n\u00e1m \u201ety internety\u201c vcelku nahr\u00e1vaj\u00ed. Youtubersk\u00e1 a\nblogersk\u00e1 ml\u00e1de\u017e m\u00e1 v\u00a0rukou velkou moc. Snad tu\u0161\u00ed, co v\u0161echno m\u016f\u017ee\nzm\u011bnit a vyu\u017eije sv\u016fj vliv nejen pro p\u00e1r tri\u010dek zdarma.

\n

Co navrhujete vy? Napi\u0161te mi, kter\u00fd dokument se v\u00e1m l\u00edbil, a\ndoporu\u010dte ostatn\u00edm\u00a0dal\u0161\u00ed.

\n", "dateModified": "2018-03-25T19:04:46+02:00", "datePublished": "2018-03-25T19:04:46+02:00", "headline": "5 dokument\u016f o m\u00f3d\u011b: rychl\u00e1 m\u016f\u017ee i zab\u00edjet", "image": [ "https://data.modnipeklo.cz/modnipeklo/images2018/800x600/ab/180883.jpg?9" ] }