10 důvodů, proč nenakupuji v Primarku

13.03.19 | autor Adéla

Irský módní řetězec Primark otevře prodejnu v Praze. Přímo na Václaváku, vstupné zdarma. Proč mi to nepřijde jako skvělá zpráva?

* Primark v Praze! Zdroj: Sisacorn / Shutterstock, Inc.

Nebudu pokrytec. Když jsem si po maturitě zabalila batůžek a jela pracovat jako au-pair kousek od Londýna, během žehlení hadrů na nádobí jsem se těšila na víkendové výlety do metropole s ostatními chůvami/uklízečkami, při kterých jsme málokdy vynechaly návštěvu Primarku. Těžce vydělané libry jsme s radostí vyměňovaly za papírové tašky plné levného oblečení. Budiž mi polehčující okolností, že některé kousky mám dodnes. Ačkoliv možná jen proto, že si od dětství nesu díky mamince trauma něco vyhodit.

Postupem času jsem z bezhlavého nakupování nějak vyrostla. Do obchodu vlezu, až když předtím doma kritickým pohledem do skříně vyhodnotím, že něco potřebuji. Pokud bych se měla rozhodovat až mezi regály, jistě bych došla ke zjištění, že šaty ve slevě a dvě trička za cenu jednoho zcela určitě potřebuji. Snažím se nenakupovat fast-fashion, ale raději projít sekáče. Nosit to, čím jsem si za ta léta bezcílného bloumání po krámech, naplnila skříň.

Otevření Primarku v Čechách je tak pro mě nepříjemné déjà vu. Připomíná mi, jak jsem si tenkrát koupila několik desítek hadrů jen kvůli jejich nízké ceně. Jak se srazily v pračce a po druhém nošení začaly žmolkovatět. Jak jsem v té době neměla tušení, co je za výrobou trička za pár liber. Ačkoliv vím, že staré hříchy nenapravím, v Primarku už nenakupuji, protože…

1. Oblečení je z nekvalitního materiálu

Této kritice čelí Primark prakticky neustále. Oblečení je z nekvalitních materiálů a špatně ušité. Logicky tak nikdy nebude úplně sedět a vypadat božsky. Přesto řetězec za minulý rok utržil téměř 7,5 milionu liber, tedy asi 224 miliard korun. Cena holt rozhoduje, jenže se tak…

2. …podporuje konzum

U levného trička automaticky předpokládáme, že ho po jedné sezóně či dokonce několika málo nošení vyhodíme a koupíme si nové. Možná se ale ozve špatné svědomí a tričko budeme chtít použít aspoň jako hadr na podlahu. Na té dost možná leželo už v obchodě. Když pak zjistíme, že se zdrclým kusem látky nedá vytřít ani koupelna, víko odpadkového koše dříve či později stejně otevřeme. Jenže…

3. …oblečení se nedá recyklovat

I když ho s pocitem zachránkyně planety hodíte do kontejneru na oblečení, nekvalitní, chemicky ošetřená látka se recyklovat nedá.

4. Trička za jednu dvě libry si nevážím

Nadšení z levně koupeného nového hadříku se rozplyne dřív než čokoládová pralinka na jazyku. Ačkoliv jsem byla vychovávaná k šetrnosti, laciného oděvu si tolik nevážím a příliš mě netrápí, když si ho pokecám hořčicí nebo na něm udělám díru (což vzhledem ke kvalitě materiálu není těžké). O to méně si pak tričko oblíbím a nosím jej pyšně a s láskou.

5. Primark je králem fast fashion

Jak psala na svém blogu bývalá zaměstnankyně Primarku, řetězec každý den chrlí stovky a stovky krabic nového oblečení. Samozřejmě zabalené v kilech kartonu a plastu. Oděv je už od počátku předurčený k rychlé spotřebě, aby mohl být nahrazen novým. To platí i o jiných obchodech, jejichž zájmem není, aby nám jejich produkt vydržel co nejdéle, ale abychom si jich kupovali co nejvíce a co možná nejčastěji. Primark je však jakýmsi náčelníkem tohoto proudu zvaném fast-fashion, tedy rychlá móda.

6. Kdo ušil moje oblečení?

Pravděpodobně lidé v Bangladéši. Za peníze, které jim nezajistí ani základní životní úroveň. A podle britského deníku Guardian dost možná také děti. Podobně jako ostatní módní řetězce si výrobu svých produktů v textilních továrnách pouze objednávají a za podmínky, ve kterých zde lidé pracují, zdánlivě nenesou zodpovědnost. A pokud se stane katastrofa jako v roce 2013, kdy po zhroucení továrny zemřelo přes tisíc dělníků, obchodník dává ruce pryč.

O udržitelnosti vypráví 5 dokumentů o opravdové módě

7. Věci vypadají lacině

Co bychom za tu cenu taky chtěli, že.

8. Nikdy to neskončí jen u ponožek

Primark není jen levné oblečení, které se snaží kopírovat aktuální trendy. Seženeme zde make-up, hračky, bytové doplňky, plyšové kostýmy zvířat, psací tužky s peřím, čelenku se sobími rohy a dokonce i čokoládu. Ačkoliv jdeme v dobrém úmyslu koupit třeba jen ponožky, pravděpodobně odejdeme s drobnou pitomostí, která poletí do kouta, jen co přijdeme domů. Či hned poté, co ji někomu darujeme.

9. Věci divně páchnou

Chemií, plastem, barvivem a chudobou lidí, které je vyrábějí.

10. Nákup je očistec

Dokonce je to horší než návštěva obchodu IKEA. Tam můžete pocuchané nervy utišit aspoň masovými koulemi a zázvorovými sušenkami. V Primarku není, kam se schovat. Pár minut po otevření se obchod naplní lačnými zákazníky, kteří se vrhají mezi regály a hází si do neforemných košů připomínajících rybářský podběrák vše, co jim přijde pod ruku. Za chvíli tak obchod připomíná jednu velkou hrabárnu. Ale nebojte, ve frontě u kabinek si budete moct konečně vydechnout. Několik desítek minut. Je neuvěřitelné, jak pomalu dokáže čas plynout, že?

Možná ani jeden z mých důvodů vás od pražské pobočky Primarku neodradí. A to je dobře, názor si udělejte sami. Já jen vím, že můj čas, peníze a svědomí mají vyšší hodnotu než tričko za 2 libry.

Máte něco z Primarku? Těšíte se na zájezdy na pražský Václavák?

Autor

Adéla

Nosí všechno, na co má náladu. Šaty, mikinu XXL, třásně, klobouk, kostkovanou košili, flitry, roztrhané džíny, kšandy i záclonu. Módu bere jako nekonečné maškarní.

Líbil se vám článek?
Váš příspěvek
Evženie
201 příspěvků 13.03.19 02:05

Hmmm. To nebyl špatný článek. Dobrou myšlenku vidím zejména v tom - nekupujte porcelánové slony a lízátka s plastovou opičkou, když jste šli do obchodu s textilem pro nové kalhoty. Které jste nakonec nekoupili, což je peklo marketingu už od okamžiku, kdy někdo vynalezl obchodování.

Moir
2251 příspěvků 13.03.19 08:45

„trička za jednu dvě libry si nevážím“ = jsem hloupá povrchní samice tura domácího
mám z Primarku trička za pár šupů, mám je několik let, některá jsou na doma, některá na ven, opírají se stejně, žmolkují podstatně méně, než trička z Orsay, HM nebo podobného zdroje, vážím si jich chovám se k nim zcela stejně Šaty po slevě za 3 libry z jejich výprodeje nosím už několikátý rok.
Jak si vážíme věcí není o jejich nákupní ceně, ale osobnosti toho, který je užívá.

v Primarku nakupuji a nestydím se za to, převážně kalhotky, punčocháče (nejlepší punčochy na podvazek co znám!) a noční košile, všechno vydrží zhruba stejně, nebo i víc, než stejné zboží násobně dražší z jiného zdroje

Příspěvek upraven 13.03.19 v 08:46

Alterations
716 příspěvků 13.03.19 10:55

Asi před čtrnácti lety jsem tam pár věcí koupila. Asi polovina věcí nedopadla nejlépe. Trička byla na uvedenou velikost příliš těsná. Nic se ale nerozpadalo proto, že by to nebylo dokonale ušité. Materiály byly na nošení celkem příjemné.Něco mám dodnes. V posledních letech mne odrazují ty maniakální zástupy zákazníků.

Paris1789
3960 příspěvků 13.03.19 11:03

„jsem hloupá povrchní samice tura domácího“
Bylo to nutné?

Arilenne
3 příspěvky 13.03.19 12:44

Také se mi zdá Vaše označení autorky přes čáru, nicméně jste ukázala jak povznesená nad argumenty v článku jste - ubohoučké, ale pokud Vás to uklidnilo či potěšilo…
Za mne autorce článku palec nahoru.

Arilenne
3 příspěvky 14.03.19 12:06

Jejda, milovníci levných hadříků se projevili :DDD

asterah
427 příspěvků 17.03.19 10:54

Co jsou to levné hadříky? Ne každý potřebuje ke zvýšení svého ega drahé značkové hadry, i když na ně má - já třeba to taky považuju za vyhazování peněz oknem. A kvalitní věci nejsou vždy ty nejdražší. Ono hlavně záleží nejvíc na tom, kdo ten hadřík na sobě má - a pokud si na někom člověk všimne především značkových hader, není něco v pořádku… :)

Arilenne
3 příspěvky 18.03.19 16:27

Nikde o značkovém oblečením nepíši… Já sama si věci šiju, poněvadž chci kvalitu a chci, aby mi oblečení dobře padlo - v konfekci si málokdy vyberu.
A ano, pokud někdo kouká pouze po značkách (a nadto hodnotí dle nich charakter), něco není úplně v pořádku.

asterah
427 příspěvků 18.03.19 17:01

S tím souhlasím. Dříve jsem si taky šila a pletla - z podobného důvodu, bohužel na to nemám čas a tak jsem na tu konfekci odkázána. Nakonec jsem skončila u e-shopu, kde aspoň občas narazím na něco, co mi vyhovuje. Velké řetězce vynechávám, protože tam skoro nikdy nenajdu nic a jenom ztratím čas a pak zuřím.

lukinohk
62 příspěvků 15.03.19 10:52

Tak Orasay, HM, Zara, Tesco - no prostě všechny ty velké levné řetězce prodávají stejny levný chemický a plastový shit šitý dětmi v Asii…

Terezeuska
8 příspěvků 17.03.19 21:58

Přesně tak mám 3 trička z roku 2009 z Primarku London, když jsem tam žila a mám je doteď. Dvě jsou černá basic trička bavlna a elastan, drží tvar i barvu, stálo jedno 1,50 libry!! a jedno jsem koupila za libru ve výprodeji a minulý týden mi ho chválila kolegyně. Na druhou stranu o pár let později zboží dovezené z Primarku Dresden mi přišlo už o 50 procent horší kvalita. Primark Aberdeen mi vozí kamarádka, která tam žije a opět kvalita lepší. Obávám se ale, že náš Primark bude s kvalitou zase opět níže…

kobylkalucni
217 příspěvků 19.03.19 12:55

Nesouhlasím. Když si syn zničil tričko za 30 Kč ze sekáče, taky mě to mrzelo, ale rozhodně míň, než když si šikovně prodřel koleno na parádních kalhotech z „normálního obchodu“. Druhý den po jejich koupi. Přitom původní cena trička musela být téměř srovnatelná s těm kalhotami, bylo kvalitní, vypadalo super - i jemu se líbilo, skvěle mu sedlo, značkové taky bylo.
Jsem povrchní kráva?

mhr
1 příspěvek 13.04.19 16:20

Souhlasím, kupuji pro děti, pak ponožky, punčocháče, mám i bundu za 5 euro a je naprosto super atd myslím, že je to kus od kusu, když má někdo víc dětí tak kam chodit ? to by spíš stálo za diskusi. MHR

Yaay
233 příspěvků 13.03.19 11:21

K bodu 10 by som dodala, ze sa to dramaticky lisi od polohy obchodu - miesta, krajiny. Na Oxford street je to hroza, upratovacky zametaju velke hromady oblecenia opadaneho z ramienok velkym mopom, tam ma uz nikdy nikto neuvidi. A v Glasgowe je to pohodicka, prazdny obchod, veci pekne poskladane na hromadkach alebo visiace na ramienkach. Rovnako trebars Frankfurt centrum mesta versus len par kilometrov dalej v nakupaku na okraji mesta.
Ja do Primarku zajdem celkom rada ak mam cestu okolo, kupila som tam uplne identicke termopuncochy ako v Tchibe, rozdiel bol iba v cene.

kočkaVločka
39 příspěvků 13.03.19 13:48

Nejlepší věc, kterou jsem v Primarku koupila (myslím v Belgii) byl dětský svetr. Bavlněný, bílý, s jednoduchou mašličkou. Dcera ho nosila k šatům a super.
Pro sebe jsem tak koupila např. rukavice a už je mám celkem dlouho (To bylo tuším v Londýně).
Ale vždycky tam zírám na to, jaké haldy platí ti lidé kolem mě. Mě to tak nějak neláká, protože nemám ráda umělé materiály, křivé šití a taky špatně sesazené vzory. A to tam mají všude.

ajatar
672 příspěvků 13.03.19 16:31

V podstate predáva Primark veci v podobnej kvalite čo iné veľké reťazce - ako H&M, Zara apod., akurát svoj obchodný model postavili na nízkych maržiach. Všetko sa to stejne šije v jednej továrni, akurát u háemka si potom na to tričko prilepia cenovku 299 Kč, v Primarku 99 Kč. Takže z tohto pohľadu nemá cenu hejtovať zrovna Primark, ale fast fashion vo všeobecnosti. Bordel na predajniach taktiež nie je vyložene výsada Primarku, mrknite napríklad do Zary v dobe výpredajov…

Ja nemám s kvalitou tých vecí vyložene dobrú skúsenosť, preto ma správa o otvorení obchodu v Česku necháva celkom v kľude. Netvrdím, že tam nenakuknem, ak budem mať cestu okolo, ale rozhodne sa nebudem tlačiť v dave v deň otvorenia.

Paris1789
3960 příspěvků 13.03.19 16:57

Z Primarku nic nemám a do obchodu se nechystám, protože tak nějak tuším, že to není nic pro mne.
Naštěstí bude ten obchod ode mne docela daleko, takže mne ani snad nic k návštěvě ponoukat nebude.

Ellajna
2 příspěvky 13.03.19 22:20
Dobrý článek

Dobrý článek a pravdivě vystihující skutečnost, že Primark je plný levných a nekvalitních hadrů, proto si raději koupím jedno až dvě drahé a pěkné jinde. Nejsem bohatá, proto si nemohu dovolit levné věci.

lucindaSK
976 příspěvků 14.03.19 07:45

Áno, my vieme. Primark fuj fuj. Nie som jeho cieľovka, ale v Drážďanoch ho nikdy neobídem, lebo tam (a nikde inde) viem kúpiť moj najobľúbenejší strih trička. A sveter z frakfurtského mám už asi 7 rokov a je stále skvelý.

Temperance
1714 příspěvků 14.03.19 18:39

Můžete prosím být konkrétnější s tím tričkem? Díky.

Ghost B.C.
3815 příspěvků 14.03.19 08:39

Článek samotný nekomentuju, ale Primark je tedy z fotek na první pohled mix New Yorkeru a Gate. Proč ten humbuk kolem, že bude „konečně“ i v ČR další krám se shitem na ramínku? Byl z řetězců první nebo jak?

Christen SEN
140 příspěvků 15.03.19 20:12

Neviem ako teraz, ale 12 rokov spať som v Belfaste kúpila klasické čierne dobre ušité čierne šaty do práce za £8. Spomínam si, že som vošla prvý krát do obchodu a tričko stálo £2. Nič som si nekúpila lebo som si myslela, že to nie je možné a prídem k pokladni a trápne zistím, že niesom členom nejakého klubu alebo nemám špeciálnu kreditku :-D V Anglicku bolo všetko hrozne drahé a čaj s mliekom stál £2 tak mi prišlo že to nemôže byť reálne. A bolo. Po šaty som sa vrátila, a nosila soom ich 7 rokov :D Druhá šokujúca vec bola, že začiatkom februára je NY fashion week, a posledný týžden vo februári bol v Primarku autentický kabát za £30 od YSL v akom išla modelka po móle. Katastrofálne na tom bolo, že samotný YSL ho ešte v ponuke nemal. V anglicku síce bola ZARA, Mango, HM, ale tričká stáli £15, £20. Neboli take dumpingové ceny ako teraz. Ľudia si nemohli dovoliť len tak kúpiť mraky oblečenia. A prišiel primark a ľudia sa zošaleli. V primarku majú všetko od oblečenia, cez topánky, detské veci, silonky - v anglicku nebolo možné kúpiť lacné silonky. A primark mal za £8 5ks. Preto je Primark taký pojem. Ja si osobne myslím, že Primark bol hlavný dôvod dumpingovych cien. Za tych 12 rokov isli ceny a kvalita v beznych retazcoch rapidne dole. Dnes ako HM predáva tričko za 120Kč, New Yorker za 135Kč, tak si myslím, že to taky hit nebude. Ale určite dokážu aj dnes zaujať cenou a dizajnom.

Příspěvek upraven 15.03.19 v 20:16

sirena007
1137 příspěvků 14.03.19 15:26

@Arilenne Nejste náhodou autorčino alter ego?

Lála_druhá
471 příspěvků 14.03.19 16:30

Do Primarku by mě pravděpodobně nenapadlo vkročit nebýt matkou dvou teenageruů, kteří mají oblečení na jednu sezonu prostě proto, že tu další už je jim malé. Jezdíme do Vídně (od nás kousek, každopádně mnohem blíž než do Prahy), kultura prodeje i kvalita věcí obdobná jako v jiných řetězcích (na Oxford Street ta kultura byla horší, to je fakt). Pro sebe tam koupím něco málokdy, narazila jsem například na skvělé slim jeggins (nebo co to je), které se dají nosit podle kombinace od táboráku až po katedrálu a bezvadně sedí.
Proč hejtovat zrovna Primark a ne třeba NewYorker, nechápu…

fuchsinka
3 příspěvky 14.03.19 21:21

Mám to podobně, do Primarku chodím nakupovat kvůli dětem, pár věcí nebylo až tak hrozný kauf, ale rozdíl mezi Primarkem a těmi ostatními řetězci jako je New Yorker nebo Gate je v tom, že Primark je větší ( o dost) a taky ještě trochu levnější než ty ostatní. Takže též svádí k ještě k většímu nákupnmu šílenství. Prostě Primark se stal symbolem nejen výhodných (levných) nákupů, ale ztělesňuje i tu odvrácenou stranu, přičemž ve skutečnosti je obdobných obchodníků mnohem více.

Christen SEN
140 příspěvků 14.03.19 21:35

Tak idea o krásnom kvalitnom oblečení pre všetkých je tak trošku v Českej Republike sci-fi. Predpokladám, že autorka je single, a nemá deti. Keby ich mala, tak by pochopila, že obliecť seba, manžela a deti, zaplatiť poplatky za školku, družinu, krúžky, samozrejme hypotéka, energia plyn, auto a ročné MHD stojí hrozne penez. Ono sa super moralizuje, keď je človek zodpovedný sám za seba a jeho problém aby tričko malo v sebe históriu a s láskou ručne našitý gombík. Ďalšia nerálna skupina pre kvalitné odevy sú dôchodcovia. Tí sa idú zabiť za lacným maslom a nejaká šťastná topánka ich určite netankuje. Stačí, že netlačí, a nebolí z nej bederný kĺb. Samozrejme je tu skupina singles, ľudí s dostatočným príjmom-dôchodkom, alebo párov ktoré deti nemajú aby si mohli obyčajné čierne tričko s krátkym rukávom za 1500č dovoliť. Myslím si, že spoločnosť nie je čierno-biela, a rozhodne do Primarku nebudú hromadne chodiť napríklad právnici po saká, ani ženy ktoré si potrpia na kvalitu strihu a šitia. Je treba robiť osvetu, že pokiaľ človek má finančné prostriedky, tak by bolo slušné a etické podporovať fair trade - čo si myslím, že sa deje.

Paris1789
3960 příspěvků 15.03.19 08:18

S tričkem za 1500 to trochu přeháníte. Přeci mezi těmito extrémy je ještě dost místa na pořízení udržitelného textilu za přiměřený peníz. Kdyby teoreticky dnes všechny řetězce zavřely a zůstaly zavřené dejme tomu celý kvartál, pořád budeme mít všichni co na sebe. Včetně mrňat.
Samozřejmě mi taky pijou krev ty namistrované dámy, co se v dyzajnovém bytě nad lahví sektu probírají svými odloženými hadříky a říkají tomu „udržitelný konzum“ nebo jak, ale že máme jistý problém nepopíráte? Minimálně v tom, že už i tam, kam své doložené svršky vyvážíme, jich mají taky dost. Že Čína už od nás odmítá náš odpad brát.
Skoro bych řekla, že to je ten problém, ne vyrobit, ale recyklovat.

Christen SEN
140 příspěvků 15.03.19 13:20

@Paris1789 tak aby ste bola v predstave tak Justin Laconte navrhla kvalitne tricka, nechala ich vyrobit v nemecku a tricko stoji 75e. https://www.justineleconte.com/…ck-top-black A samozrejme okrem navrhu, latky, prace, dovozu treba aj nejaky marketing a nezabudajme na marze a dane. Justin nemá ani kamenný obchod, len internetový predaj, tak jediné za čo musí platiť je doména, a nemá výdaje za obch. priestor a zamestnancov. Vačšina ľudí sa odrazí od predstavy, koľko stojí kúsok látky na blbé triko a to im stačí. Ale okolo toho je cirkus výdajov, že tričko vo finále stojí 10 násobne viac.

Příspěvek upraven 15.03.19 v 13:20

Paris1789
3960 příspěvků 15.03.19 14:29

Já přeci netvrdím, že taková trička neexistují, zejména při vědomí toho, co sama mám ve skříni.
Globalizace je přeci hlavně ekonomikou příležitostí, nebudete snad masovou produkci spotřební módy vyrábět v Německu, kde jsou náklady na pracovní sílu vysoké, ale tam, kde jsou ty náklady nižší. Pokud si nepostavíte robotickou linku, pak je jedno, kde ona bude, jen samozřejmě do té doby, než vlády vymyslí, jak zdanit roboty.
Ta paní dokázala jen tolik, že vyrábět tohle v Evropě se prostě nevyplatí, „Amerika na obzoru“, že.
Samože pár snobů si to koupí, ale Češi už jen možná ve slevě.

Christen SEN
140 příspěvků 15.03.19 17:52

Myslím, že my dve sme sa nepochopili. Práve globalizácia je dôvodom k vykorisťovaniu lacnej pracovnej sily. A je jedno, či to bude Bangladéž alebo Rusko. Ja chcem tričko od českej slečny-pani ktorá má vyštudovanú odevnú, má uspokojivý plat niekde na Vysočine alebo na Morave (25 000?), 8 hodinovú pracovnú dobu, nepracuje cez víkendy a sviatky a dostáva stravenky. Ja nechcem tričko na úkor lacnej pracovnej sily. A ako píšete že tričká robí výrobná linka? To existuje? Ja niesom z odevného priemyslu, ale podľa mňa tie odevy šijú ľudia. A ako píšete, že češi šetria a nekúpia to - tak to je dané nízkym platom. Oni to nekupujú nie preto, že nechcú kvalitu ale preto, že vačšina z nich na to reálne nemá.

lukinohk
62 příspěvků 15.03.19 10:57

Hezké a kvalitní věci se dají koupit i docela levně, jenom trochu hledat. Trička, spodní prádlo a pyžama třeba kupuji u české firmy Pleas (Havl. Brod) a jejich ceny nejsou nijak nedostupné a je to super kvalita oprti shitu z řetězců.

Christen SEN
140 příspěvků 15.03.19 13:30

pozrela som na pleas na tričká. Som zaťažená na trička :-D A teda tričko je z blbej látky - presvitujú nielen rifle, ale aj podprsena a visačka. A je ušité aby sa šetrilo látkou - na pohľade zozadu je vidieť ako sa jej ťahajú rukávy v podpaží - to nesmie byť.

lukinohk
62 příspěvků 18.03.19 14:36

Tak tohle triko evidentně není určené na nošení jako svrchní vrstva, ale jako spodní (pod svetr, halenku, sako apod.)

Já jako muž je používám převážně pod košili nebo svetry/mikiny.

Nevím ani jestli dělají přímo svrchní trika, myslím že takové dražší modely taky nějaké mají, ale dělají převážně spodní a noční prádlo.

Ten materiál je kvalitní, jenom je to nižší gramáž.

Christen SEN
140 příspěvků 18.03.19 18:12

Evidentné je len to, že píšete hlúposti. Keby ste sa aspoň pozrel na tú stránku , predtým ako niečo budete písať. Tričko je vedené v kategórií tričká-roláky, a nie pod funkčným prádlom. Takže nie, nie je to kvalitné tričko s nízkou gramážou. Aby ste bol v obraze, tak tielka v ktorých by bolo vidieť bradavky zo 4 metrov, sa nikdy nebudú považovať za kvalitné. Funkčné prádlo nepresvitá, pokiaľ nie je robené z krajky - bez rozdielu gramáže a látky. Navyše ženy nenosia pod svetrom tričká s krátkym rukávom. A vaša predstava, že si žena kúpi sveter od Burberry, alebo sako od Max Mara a k tomu dostane funčné tričko s nízkou gramážou ako znak kvality :-D je úsmevná :-D

Miunela
1 příspěvek 15.05.19 18:50

Mohu se zeptat, kde kupujete svá trička? Kvalitních basic triček není nikdy dost. Děkuji.

czDanda
624 příspěvků 15.03.19 06:49

Článek jak na objednávku provozovatelů podobných řetězců na Václaváku. Přibude konkurence, bude méně kšeftů, nižší zisky.

Matmys
2314 příspěvků 15.03.19 08:38

@czDanda
A já myslím, že nebude. Znáte to - s jídlem roste chuť.
Nakupující prostě projde trasu (Václavák a okolí nebo nějaké OC) a tu zabrousí do NY, tu do Primark, pak H&M … V každém najde nějaké to „tílečko, tričíčko, botičky“.
A když se to neprodá teď, půjde to do slev, protože je levnější to nechat lidem za pár korun než likvidovat ve velkém.

Příspěvek upraven 15.03.19 v 08:39

Aija
56 příspěvků 15.03.19 09:01

Nějak všeobecně se vyhýbám oblečení, které je čitelné. Všímám si toho i v ulicích i jinde, kolikrát mi proběhne hlavou hned název řetězce, ve kterém madam nakoupila.

asterah
427 příspěvků 17.03.19 13:07

Evidentně máte slušný přehled přes všechny možné „hadrárny“ - no, já nehodnotím značku, jakou má kdo na sobě - ani bych to nepoznala. Já hodnotím jednoduše - sluší X nesluší. A i tak je mi dost jedno, co má kdo na sobě, pro mně je hlavní, jestli se s tím člověkem dá rozumně hovořit.

Kocour13
8 příspěvků 18.03.19 19:06

Souhlasím, ale většina si zjevně myslí něco jiného.

ToteVierzig
43 příspěvků 20.03.19 17:24

Co je to čitelné oblečení, prosím?

Temperance
1714 příspěvků 20.03.19 17:38

Já myslím, že třeba z Desigualu - že je na první pohled jasné, odkud je.

jarnyvanok
10 příspěvků 18.03.19 09:35

Skvelá reklama tento článok.Teraz všetci vieme,ze sa bude otvárať nový primark a myslím, ze to bude ako s mekacom.Všetci naň nadavaju,ale vnútri maju stale plno,hihi.

Kocour13
8 příspěvků 18.03.19 12:33
V Primarku nakupovat nebudu

V Primarku nakupovat nebudu. Není to proto, že bych se povyšovala nad lidi, kteří na dražší módu buď nemají peníze, nebo za ni nechtějí vydávat přemrštěné částky. Je to proto, že mám dost kvalitního a nadčasového oblečení, takže si nepotřebuju cpát do skříně oblečení rychloobrátkové módy. Další důvodem je již zmíněná levná pracovní síla, mnohdy oblečení šijí děti (místo toho aby se vzdělávaly ve škole) za otřesných podmínek v podstatě za almužnu. Dále si myslím, že je v ČR hadráren víc než je nutné. Vadí mi i zbytečná ekologická stopa jak dovozem, tak následnou likvidací. Dovedu pochopit, že v tomto obchodě budou nakupovat pubescenti, kteří se hledají a mají potřebu mít každý den na sobě něco jiného. Pořád lepší když nechají kapesné v Primarku než v trafice nebo v hospodě. V Primarku bych nenakoupila ani jako rodič, protože spoustu levného oblečení lze pořídit z druhé ruky a nemusí se planeta zatěžovat zbytečným odpadem. Rozhodně nejsem žádná bláznivá bio ani eco. Módu miluju, ale snažím se o tom, co si pořídím přemýšlet. A vyplatilo se mi investovat do dražších nadčasových kvalitních kousků, na kterých je kvalita vidět. Ony totiž taky tak rychle neomrzí. Ale přiznám se, že i při nákupu dražšího oblečení se člověk sekne a někdy ani kvalita není zárukou. Ovšem časem se v tom člověk naučí orientovat.

FlippyCZ
3 příspěvky 18.03.19 13:01

„Přesto řetězec za minulý rok utržil téměř 7,5 milionu liber, tedy asi 224 miliard korun.“ … Vážně? :-)))

LenkaPraha01
55 příspěvků 19.03.19 00:01

Jste asi první, co si toho všimla, jinak to nikoho nezarazilo, natož autorku. Nula sem, nula tam, vždyť je to jedno, ne? Proboha, Adélo, opravte si to aspoň teď!

bao-baba
376 příspěvků 19.03.19 16:57

Je tu ještě důvod č. 11:
V některých britských obchodech zrušil Primark oddělené kabinky pro muže a pro ženy a zavedl genderově neutrální šatny. Pokud si dobře vzpomínám, tak mají společné šatny i v M&S na Pankráci. Vzhledem k tomu, že kabinky nejdou zamykat, je to dost nepříjemné, zvlášť když by si člověk zkoušel spodní prádlo.

Arvari
49 příspěvků 20.03.19 15:29

Pokud si dobře vzpomínám já, tak genderově neutrální zkušební kabinky mají absolutně všude, háemkem počínaje a oddělením F&F v Tescu konče. Někde jsou zamykací, někde je místo dveří dokonce jen závěs. Musím přiznat, že genderově specifické kabinky jsem nikdy v životě neviděla a spíš zírám na to, že to někde existuje, než na to, že to tam chtějí zrušit… :D

Moudd
100 příspěvků 20.03.19 15:52

No u nás jsou ve všech řetězcích kabinky u pánského oddělení a další u dámského oddělení a nijak dál označené nejsou.Ale pánské a dámské oddělení je většinou v jiném patře,takže by se nikomu moc nechtělo zbytečně se s oblečením tahat někam daleko.Myslím,že každý jde k nejbližší kabince.

ToteVierzig
43 příspěvků 20.03.19 17:22

Je fakt, ze kdyz jsem byla tuhle s muzem a synem v Reserved na CHodove a sla za nimi do kabinek na panskem oddeleni (oddelena patra) a taky si chtela neco zkouset, tak mi pani, co to tam organizovala, rikala, ze damske kabinky jsou nahore…

ToteVierzig
43 příspěvků 19.03.19 21:53

Do Primarku chodim, kdyz se dostanu do mesta, kde je… A je mi relativne dost. Naposled na podzim v Drazdanech. Predtim v Koline n.Rynem. I na Oxford street jsem byla (ve 2), v Brightonu, ve Vidni…
Jdu tam, protoze tam obcas objevim veci, ktere tady v klasickych obchodem koupim tak 3× draz a casto to jsou doplnky nebo nebo basic veci. Naposled jsem privezla 3 vlnene saly, velike, kazdou za 5 eur. Takovy vyber sal za levny peniz se nedal poridit nikde jinde.
Flanelove zimni anglicky kostkate saty za 10eur, puntikatou dlouhou formalni halenku, kterou nosim na jednani za 14 eur. Pubertakovi synovi mikinu za 10 eur, kterou za 2 mesice opatlal voskem z bezek… Dceri modni svetrik horcicove barvy za 8 eur… Vsichni jsme byli spokojeni.
V Koline jsem si koupila super strecove cerne dziny, uplne jednoduche, ktere jsem nikde jinde nedostala. Ve vsech ostatnich obchodech byly bud divne strizene, divne site, s kytkama, s barevnymi svy atd.
Zkratka, ke vsemu je nutno pristupovat s rozumem. I k Primarku…

VeronikK
1125 příspěvků 20.03.19 10:15

V primarku jsem možná jednou kdysi byla v Drážďanech.
U mě je problém, že mi oblečení z řetězců vydrží… Trenčkot z HM mám už třináct let, už ho úplně nesnáším občas. Ráda bych si koupila jiný, ale přijde mi to zbytečné, když starý slouží… Trička mi tedy vydrží o něco méně, ale prostě spoustu věcí slouží opravdu leta. Kromě věcí na děti, které z nich vyrostou.

Lizbeth
890 příspěvků 20.03.19 17:04

Proč už se neříká „společné“ kabinky?

Matmys
2314 příspěvků 21.03.19 10:52

Protože byste tam museli být společně :)

aljelka
1 příspěvek 20.03.19 19:05

@Christen SEN
A kde tedy nakupovat to „správné“ oblečení? Souhlasím s mnohým, co zde padlo jako kritika „konzumu, nekvality, vykořisťované pracovní síly, umělých materiálů, atd.“. Kde je tedy ta zlatá strední cesta, když chce člověk myslet i na tyto parametry, vypadat dobře a nechce tričko od Justine za dva tisíce? Mně by stačilo slušivé, padnoucí, neprůsvitné, minimalistické oblečení.

Alterations
716 příspěvků 21.03.19 08:38

Znám Primark už přes dvacet let. Myslete si co chcete, ale jeho obchodní strategie je fantastická. Mezi tou spoustou podobných řetězců si našel velkou mezeru. Co se porovnávání triček týká, objevila jsem velmi hezké v obchodě Gant za 3 000,– Kč a docela podobné v obchodě Promod za 300,– Kč. Určitě něco podobného bude mít i Primark. Nevěřím, že se bude párat a že bude naprosto nepřijatelné a nesnesitelné na nošení, pokud si dáte tu práci a najdete si tu správnou velikost.

Verhro
635 příspěvků 10.04.19 08:55

@Christen SEN Na to nemusíte ani být rodičem, v ČR ani single nebo bezdětné osoby nemají na to, aby si kupovali kabáty za 30 000 Kč od místního návrháře…

berush
50 příspěvků 14.04.19 17:53

@FlippyCZ na článek jsem narazila 14.4. a schválně si četla komenty, jestli si toho někdo všiml. Pokud ano, rozhodně se nejednalo o autorku nebo korektorku tohoto … říkejme tomu článek.

Před šesti lety se zřítila textilka Rana Plaza

Módní svět si připomíná šest let od zřícení textilní továrny Rana... Celý článek

Poslední článek:
Módní nákupčí: Povolání snů, nebo hrůzy?

Autor: Kamila

Svět skloňuje velká jména návrhářů, přitom o našem šatníku... Celý článek

Témata článku

Inspirace z terénu

Autor: Ada

(Článek o sportovní eleganci, který jste si odhlasovali, samozřejmě... Celý článek

Lesana reloaded?

Autor: Ada

Jedna věc je na té fotce v pořádku: když mám pěknou prdelku, tak ji... Celý článek